Gå til innhold

Google bekrefter sporing – endrer ordlyden, men fortsetter å spore deg

Anbefalte innlegg

"kryptisk formulerte «nett- og appaktivitet»." Skal dette være en spøk? Ingenting her er nytt og alle vet at en innstilling for google ikke omfatter andre applikasjoners oppførsel. Er det en Apple vendt journalist som har skrevet denne artikkelen kanskje? Da har du isåfall gostav å vite atApple tilsynelatende sender helsedata på brukerne.. lag heller en sak om det.

Du mener at mannen i gata vil skjønne dette?

Det må faktisk kunne forventes at brukere av et såpass avansert produkt som en smarttelefon er blitt setter seg inn i hvordan de bruker det.

Trykker du neste, neste, neste, ok så har du deg selv å takke. Google understreker allerede nå at posisjonen kan bli sporet av andre tjenester selv om tjenesten posisjonslogg er skrudd av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"kryptisk formulerte «nett- og appaktivitet»." Skal dette være en spøk? Ingenting her er nytt og alle vet at en innstilling for google ikke omfatter andre applikasjoners oppførsel.

Igjen særdeles urovekkende manglende forståelse av saken dette, ja.

Det Google har gjort her er å male en illusjon av at de slutter å spore deg gjennom Google Maps når du slår av sporingen. Men det Google EGENTLIG har gjort er å fortsette å spore deg gjennom Google Maps (dog noe sjeldnere).

Om du ser nederst på siden her under relaterte artikler så har de skjermbilde av teksten. Om du synes denne er vanskelig å forstå så bør du kaste telefonen din i dass.

Det står tydelig (ikke en gang liten skrift) at du fortsatt kan bli sporet i andre Google tjenester.

Lenke til kommentar
Så lenge det blir klart opplyst om at et produkt kan innhente dine personlige data, har jeg forståelse for at gratistjenester bruker dette for å tjene penger. Når et produkt derimot koster tusenvis av kroner forventer jeg at det ikke forekommer ekstra "kostnader" i form av stjeling av personlige opplysninger, eller tvangsforing med målrettet reklame.

Sannsynligvis min neste telefon:  :)

Lenke til kommentar

Denne funksjonen er en sak som dreier seg om å veie tjeneste du får opp mot ulempen å dele posisjon.

Hvis du mener at det å dele din posisjon med google kan kompromittere deg så er dette selvsagt noe man skjuler.

Det kan være alt fra VIPs, etteretning/etterforskning til bordellvankere og yrkeskriminelle.

Men for den vanlige mannen i gata som stort sett enten befinner seg hjemme, på jobb, hos venner eller i butikken tilsvarer dette en forsvinnende liten trussel.

Familier som har på dette og deler sin posisjon med hverandre har større nytte av det en ulempen medfører.

Blir du plutselig redd for at noen skulle ha interesse av å lage en profil på deg og kartlegge bevegelser og vaner så er du mest sannsynlig ikke den vanlige mannen i gata.

Er du i tillegg veldig redd for at kona skal finne ut at du besøkte sekretæren etter jobb så får du bare slå av deling av posisjon.

Jeg forstår selvsagt at alle personlige data "Kan brukes" men så må man vurdere hva det faktisk betyr for din del.

Den dagen et forsikringselskap begynner å bruke helsedata fra telefonen eller kartlegge livstilen din ut i fra posisjonsloggen så vil nok flere begynne å slå det av.

Det er veldig mange andre måter å profilere individer på selv om man her gir data til google.

Selv synes jeg tjenesten er helt nydelig da den sørger for stadig oppdaterte trafikkdata basert på individer som kjører rundt med android telefoner.

Noe som har reddet meg fra å havne i timer med kø mange ganger. Men det kan likevel være at jeg vurdere å slå den av om mine omstendigheter endrer seg.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvorfor mange er skeptisk til Google og andre store internasjonale selskaper ang sporing av stedinformasjon. Jeg er selv flittig bruker av samme tjeneste for bruk av gps tagger i bilder, (kameraet har ikke gps) , kø informasjon og for og se hvor jeg har vært i ettertid. Bare så synd at tjenesten av og til er så ustabil...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Google om youtube:

"Lagrer YouTube-søkene dine, sånn at det går raskere å søke og du får bedre anbefalinger."

Dette er det nonsens!

Det Goole gjør er å framheve like søk slik at viktig informasjon blir borte, og man blir hjernevasket med like svar hele tiden. Søker man opp konspirasjonsteoreier og falske nyheter, vil disse foretrekkes og virkelige nyheter blir sensurert!

Dette er farlig for folk uten nok skolegang, og farlig for demokratiet da fler og fler tror på det meste de leser og ser. I alle fall når det underbygger deres egne meninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"kryptisk formulerte «nett- og appaktivitet»." Skal dette være en spøk? Ingenting her er nytt og alle vet at en innstilling for google ikke omfatter andre applikasjoners oppførsel. Er det en Apple vendt journalist som har skrevet denne artikkelen kanskje? Da har du isåfall gostav å vite atApple tilsynelatende sender helsedata på brukerne.. lag heller en sak om det.

15729073_4x3.jpg

Det er så søtt når disse folka går til «personen som skriver dette må digge Apple» når de er uenige. Det sier liksom sitt om hvor seriøst vi skal ta kommentaren. Kan dere ikke bare holde dere til kommentarfeltene til de lokale avisene deres?

Hva faen har dette med Apple å gjøre din klossmajor!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...