Kjetil Lura Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Jøss, har ikke strøm selskapene overskudd? Hvorfor må de øke nettleien, er ikke nettleien til for å oppgradere 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Noen tenker ofte lengre enn nesen også, tiltaket handler om å spare penger på fremtidig utbygging. I tillegg til å belaste de som skaper problemet, som ikke gjøres i dag. Helt fair. Tester viser at 80% havner innenfor +/-10% resten får enten vesentlig økning eller reduksjon i nettleie. For min del blir det sistnevnte. Sikker på dette? Er det ikke sånn at *alle* må betale mer for å ta igjen effekten av lang tids misforhold mellom investeringer og inversteringsbehov? Vi snakker vel om 20-30% gjennomsnittlig økning i nettleie? Så kan man innvende at de som er i stand til å tilpasse seg den nye effekttariffen vil slippe billigere unna enn de som ikke klarer å tilpasse seg.. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Sikker på dette? Er det ikke sånn at *alle* må betale mer for å ta igjen effekten av lang tids misforhold mellom investeringer og inversteringsbehov? Vi snakker vel om 20-30% gjennomsnittlig økning i nettleie? Så kan man innvende at de som er i stand til å tilpasse seg den nye effekttariffen vil slippe billigere unna enn de som ikke klarer å tilpasse seg.. Ja jeg er sikker på at tester viser dette, om det blir slik er jo ingen sikker på før en er der. Det som er sikkert er at om man ikke endrer på nettleien ender alle opp med en økning på 30% for de investeringene som kommer fremover. Endrer vi så blir denne kosten lavere og kosten havner hos de som er storforbrukere og derfor skaper utgiftene. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Nei, dette er ikke tidsbestemt. Sett deg inn i forslaget.Ja og akkurat det er ganske talentløst. Effektbruken over døgnet er i stor grad styrt av vår døgnrytme, smarthusteknologi kan flytte en del av disse lastene men ikke alle. Per i dag er smarthusteknologi et umodent område nesten ingen driver med. Det vil ta lang tid før folk flest driver med dette. At den nye tariffen ikke oppmuntrer folk til å gå i motfase er ubegripelig da abonnenter som gjør dette vil kompensere for de som er trege med å skaffe seg smarthusteknologi. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Ja og akkurat det er ganske talentløst. Effektbruken over døgnet er i stor grad styrt av vår døgnrytme, smarthusteknologi kan flytte en del av disse lastene men ikke alle. Per i dag er smarthusteknologi et umodent område nesten ingen driver med. Det vil ta lang tid før folk flest driver med dette. At den nye tariffen ikke oppmuntrer folk til å gå i motfase er ubegripelig da abonnenter som gjør dette vil kompensere for de som er trege med å skaffe seg smarthusteknologi. Noen syns det, andre ikke. Det er ikke noe krav til noe smarthus i dette forslaget. Å jevne ut effekten kan en fint gjøre på egenhånd. Det er dog en fordel å automatisere det en kan for å slippe å tenke på det, men ikke noe krav. Som jeg har nevnt før liker jeg denne løsningen, da jeg ikke trenger å forholde meg til hva andre driver på med. Noen ønsker dog en annen løsning, og det er helt fair det. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Noen syns det, andre ikke. Det er ikke noe krav til noe smarthus i dette forslaget. Å jevne ut effekten kan en fint gjøre på egenhånd. Det er dog en fordel å automatisere det en kan for å slippe å tenke på det, men ikke noe krav. Som jeg har nevnt før liker jeg denne løsningen, da jeg ikke trenger å forholde meg til hva andre driver på med. Noen ønsker dog en annen løsning, og det er helt fair det. Det plager deg ikke at den foreslåtte tariffen er et hardt spark i retning de som trenger eller ønsker en kraftig elbillader hjemme? For meg virker det rimelig å ønske seg muligheten til å fullade bilen over natta, med større batterier betyr det kraftigere ladere og jeg ser ikke problemet i å lade med høy effekt så lenge laderen automatisk sjekker at det er tilgjengelig effekt i nettet. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Det plager deg ikke at den foreslåtte tariffen er et hardt spark i retning de som trenger eller ønsker en kraftig elbillader hjemme? For meg virker det rimelig å ønske seg muligheten til å fullade bilen over natta, med større batterier betyr det kraftigere ladere og jeg ser ikke problemet i å lade med høy effekt så lenge laderen automatisk sjekker at det er tilgjengelig effekt i nettet. som sagt er ikke dette ett problem for de fleste. De fleste kjører <4 mil pr dag, dette er rundt 8kWh og krever 2 timer ish ved ett 4kW abonoment. Kjører en dobbelt, så har en 4 timer, evt 8 på halv effekt. Altså ikke noe problem. Man kan fort kjøre 3-4 ganger snitt lengde uten å oppleve noe problem. Så har en de som kjører ekstra langt og derav blir en belastning i nettet, dette må en bare gjøre opp for. Det er en liten prosent, og jeg ser heller at disse få betaler for seg enn at alle andre må gjøre det for dem(ref dagens ordning). Så nei, det plager meg ikke. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 som sagt er ikke dette ett problem for de fleste. De fleste kjører <4 mil pr dag, dette er rundt 8kWh og krever 2 timer ish ved ett 4kW abonoment. Kjører en dobbelt, så har en 4 timer, evt 8 på halv effekt. Altså ikke noe problem. Man kan fort kjøre 3-4 ganger snitt lengde uten å oppleve noe problem. Så har en de som kjører ekstra langt og derav blir en belastning i nettet, dette må en bare gjøre opp for. Det er en liten prosent, og jeg ser heller at disse få betaler for seg enn at alle andre må gjøre det for dem(ref dagens ordning). Så nei, det plager meg ikke. Hvordan er man en 'belastning i nettet' hvis nettet ikke er særlig belastet? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Hvordan er man en 'belastning i nettet' hvis nettet ikke er særlig belastet? Nettet er særlig belastet, det er derfor en må ordne opp i det. Disse tiltakene og utbedringene er ikke lagt inn for moroskyld, selv om noen tror det. Men slike spørsmål bør du stille NVE, det er de som har kommet med forslaget og ikke meg. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Nettet er særlig belastet, det er derfor en må ordne opp i det. Disse tiltakene og utbedringene er ikke lagt inn for moroskyld, selv om noen tror det. Men slike spørsmål bør du stille NVE, det er de som har kommet med forslaget og ikke meg. Jeg skjønner, du ønsker deg forutsigbar strømregning fremfor fleksibilitet og bryr deg lite om at fleksibilitet blir ekstremt dyrt for andre. For øvrig er nettet stort sett *ikke* særlig belastet. Jeg sliter med å forstå hvorfor du insisterer på at det skal være ekstremt dyrt å utnytte ledig kapasitet. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Jeg skjønner, du ønsker deg forutsigbar strømregning fremfor fleksibilitet og bryr deg lite om at fleksibilitet blir ekstremt dyrt for andre. For øvrig er nettet stort sett *ikke* særlig belastet. Jeg sliter med å forstå hvorfor du insisterer på at det skal være ekstremt dyrt å utnytte ledig kapasitet. Nei, jeg ønsker en løsning som passer meg. En hverdag hvor jeg ikke trenger å ta hensyn til forbruket til resten av landet/området for å ta mine egne valg. I tillegg til at jeg ønsker en fair regning hvor en blir fakturert etter eget behov. Det blir like dyrt for alle, avhengig av hvilket behov en har. Det er mange nett som ligger på kanten om dagen, med økt effekt vill dette bare øke fremover og det er derfor det er planlagt endringer i disse området. Dette koster penger og jeg mener at de som har størst bidrag til dette(høye effekter) bør ta den største kostnaden. Det blir litt som bompenger, bruker en veien mye så betaler en mest. Jeg skjønner at dette er vanskelig å ta inn over seg om en er storforbruker. Jeg insisterer ikke på det, jeg insisterer på at en bør gjøre opp for seg om en har ekstreme behov. Som jeg har sagt tidligere, de aller fleste vill ikke få økte utgifter, noen vill få reduserte og noen får høyere kostnader på grunn av deres forbruk. Disse kan såklart gjøre tiltak, om de ønsker det. Pr i dag kan en ikke gjøre slike tiltak, det er det jeg finner problematisk. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 ... Det blir litt som bompenger, bruker en veien mye så betaler en mest. Det er greit å betale per passering men NVE vil innføre rushtidsavgift *hele* døgnet, ikke bare i rushtiden. Jeg insisterer ikke på det, jeg insisterer på at en bør gjøre opp for seg om en har ekstreme behov. Jeg ser ikke det ekstreme i å ønske seg muligheten til å fullade batteriet over natten. Spesielt når vi vet at det er på natten det er ledig kapasitet i nettet. Som jeg har sagt tidligere, de aller fleste vill ikke få økte utgifter, Åja? Jeg er temmelig sikker på at også du har gått med på at de fleste *vil* få høyere utgifter, siden nettet over tid har vært underfinansiert. noen vill få reduserte og noen får høyere kostnader på grunn av deres forbruk. Disse kan såklart gjøre tiltak, om de ønsker det. Pr i dag kan en ikke gjøre slike tiltak, det er det jeg finner problematisk. Selvfølgelig kan man gjøre tiltak allerede i dag, det er bare ikke noe å tjene på det. Med NVEs forslag til effekttariff vil det lønne seg å ha flat effektkurve men når du først har oppnådd flat effektkurve har du ikke noe å tjene på å flytte eget forbruk vekk fra rushtiden. Du vil vel heller straffes for det.. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Det er greit å betale per passering men NVE vil innføre rushtidsavgift *hele* døgnet, ikke bare i rushtiden. Man betaler også bompenger utenfor rushtid, det er for vedlikehold og utbedring. Altså, mye det samme. Såklart er det ikke 100% sammenlignbart det her, men føler det er ganske nærme og en enkel sammenligning. Avtalen som kommer fra NVE heter heller ikke rushtidsavgift, det er påfunnet. Jeg ser ikke det ekstreme i å ønske seg muligheten til å fullade batteriet over natten. Spesielt når vi vet at det er på natten det er ledig kapasitet i nettet. Det gjør ikke jeg heller, men om alle skulle satt på sine 22kW på natten(overdrevet, ja) så hadde det bydd på problemer. Derfor er løsningen dårlig. Har alle noe å forholde seg til, så blir en ikke "presset ut" av resten. Det er bare min mening, det betyr ikke at det er rett for alle. Men jeg har lov til å ha min egen mening om saken, og nei jeg tenker ikke kun på meg selv ang denne meningen. Jeg mener den er best for de fleste. Åja? Jeg er temmelig sikker på at også du har gått med på at de fleste *vil* få høyere utgifter, siden nettet over tid har vært underfinansiert. Gått med på? Som jeg har sagt, mange ganger nå viser tall fra testkunder at de fleste vill havne innenfor +/-10% av det de betaler i dag. Skjønner ikke at jeg må gjenta dette hele tiden. Om en velger å droppe hele greia og fortsetter som i dag må en øke nettleien med 30% for å ta unna kostnadene. Dette gjelder alle brukere av nettet. Selvfølgelig kan man gjøre tiltak allerede i dag, det er bare ikke noe å tjene på det. Med NVEs forslag til effekttariff vil det lønne seg å ha flat effektkurve men når du først har oppnådd flat effektkurve har du ikke noe å tjene på å flytte eget forbruk vekk fra rushtiden. Du vil vel heller straffes for det.. Javel, hvordan kan en gjøre tiltak i dag uten å redusere energimengden mener du? Selvfølgelig, en kan skru av hovedsikringen og kun betale fastleddet, men det hjelper jo ikke folk... Straffes for det? Denne må du utdype.. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 ... Det gjør ikke jeg heller, men om alle skulle satt på sine 22kW på natten(overdrevet, ja) så hadde det bydd på problemer. Derfor er løsningen dårlig. Har alle noe å forholde seg til, så blir en ikke "presset ut" av resten. Det er bare min mening, det betyr ikke at det er rett for alle. Men jeg har lov til å ha min egen mening om saken, og nei jeg tenker ikke kun på meg selv ang denne meningen. Jeg mener den er best for de fleste. ... I et smartnett vil de 22kW-laderne *sjekke* effektsituasjonen før de skrur opp til maks effekt så nei, det vil ikke føre til problemer. For øvrig så beskriver vi *egentlig* 2 forskjellige pris- og leveringsmodeller. NVEs effektforslag er en fastprismodell med garantert pris for et bestemt produkt mens jeg beskriver en spotpris-modell hvor du kjøper tilgjengelig effekt til prisen som gjelder der og da. I dag kan man faktisk velge hvilken prismodell man vil ha for levering av energi, jeg vil anta at det blir likedan for effekt i fremtiden. Altså at du kan velge mellom flere prismodeller med innslag av forutsigbarhet, fleksibilitet osv. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 I et smartnett vil de 22kW-laderne *sjekke* effektsituasjonen før de skrur opp til maks effekt så nei, det vil ikke føre til problemer. Ja, det blir da utrolig kjipt for de som kommer sist og havner på 0kW... Som er hele grunnen til at jeg ikke ønsker en slik løsning. For øvrig så beskriver vi *egentlig* 2 forskjellige pris- og leveringsmodeller. NVEs effektforslag er en fastprismodell med garantert pris for et bestemt produkt mens jeg beskriver en spotpris-modell hvor du kjøper tilgjengelig effekt til prisen som gjelder der og da. I dag kan man faktisk velge hvilken prismodell man vil ha for levering av energi, jeg vil anta at det blir likedan for effekt i fremtiden. Altså at du kan velge mellom flere prismodeller med innslag av forutsigbarhet, fleksibilitet osv. Det er utrolig vanskelig å diskutere en modell som ikke finnes, du må gjerne utdype alle detaljene slik at det blir lettere å diskutere Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Man betaler også bompenger utenfor rushtid, det er for vedlikehold og utbedring. Altså, mye det samme. Såklart er det ikke 100% sammenlignbart det her, men føler det er ganske nærme og en enkel sammenligning. Avtalen som kommer fra NVE heter heller ikke rushtidsavgift, det er påfunnet. Siden du snakker avgifter på bil. Hva brukes årsavgiften til? Veier Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Siden du snakker avgifter på bil. Hva brukes årsavgiften til? Veier Hvilken sammenheng har det i denne saken mener du? Jeg er sikker på at du finner svaret ditt med å søke. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Jepp. Man har også avgifter for strømnettet, men du vet hva jeg tekte på. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Jepp. Man har også avgifter for strømnettet, men du vet hva jeg tekte på. Nei, jeg vet ikke hva du tenkte på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå