Emancipate Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Ikke alle kan flytte forbruket. Alltid skal de som ligger dårligst an i utgangspunktet straffes. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Ikke alle kan flytte forbruket. Alltid skal de som ligger dårligst an i utgangspunktet straffes. Men i NVE sitt forslag skjer jo ikke dette, da det ikke handler om å flytte forbruket pr tidsenhet. Kun fordele det utover, om en har høyt forbruk Lenke til kommentar
Börje Forssell Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 "I denne såkalte kalt topplasttimen brukte vi 24.485 mWh, altså 24,5 millioner kWh. " står det. Er det så vanskelig å skille mellom milli og mega, Jan Revfem? Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 "NVE foreslår derfor at man skal innføre en abonnert effekt som tariffmodell." Ja, det er den modellen jeg har mest tro på, og det var dette systemet vi brukte den gang vi hadde et svakt nett rundt om i bygdene. Du abonnerer på et visst antall kW, som du selv bestemmer og betaler for. Bruker du mer strøm betaler du dobbel pris f. eks. for de ekstra kWh-timene. Et enkelt system som lett kan tilpasses varmtvannsbereder og varmekabler, da måleren registrerer overforbruket og kobler ut laster som dette, uten at det egentlig merkes av huseier. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Med tanke på at nettet kun noen få dager på vinteren (noen år ikke i det hele tatt) har en slik belastning at man nærmer seg maks - mange steder kommer man aldri så høyt. Virker det ikke særlig fornuftig å drive å koble ut for eksempel VVB's hele året. Men det er klart, dette er butikk og da gjelder ikke sunn fornuft og faglig kompetanse lenger. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Med tanke på at nettet kun noen få dager på vinteren (noen år ikke i det hele tatt) har en slik belastning at man nærmer seg maks - mange steder kommer man aldri så høyt. Virker det ikke særlig fornuftig å drive å koble ut for eksempel VVB's hele året. Men det er klart, dette er butikk og da gjelder ikke sunn fornuft og faglig kompetanse lenger. Noen tenker ofte lengre enn nesen også, tiltaket handler om å spare penger på fremtidig utbygging. I tillegg til å belaste de som skaper problemet, som ikke gjøres i dag. Helt fair. Tester viser at 80% havner innenfor +/-10% resten får enten vesentlig økning eller reduksjon i nettleie. For min del blir det sistnevnte. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Hva om de kunne tatt de 20-30 mrd av hele næringens omtrentlige 130 mrd NOK omsetning per år. Istedet for å suge det ut som utbytte til stat og kommuner, bruke det på å bygge ut nettet. Men dette hadde vel vært altfor smart og bra for forbrukerne. Helt utrolig at dette monopolet ikke er en nullsum geskjeft sånn som VA og renovasjon er. 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Vi har lest at årsaken til dette, er at vi (husholdningene) bruker flere effektbelastende apparater enn før - derfor må nettselskapene innføre ekstra kostnader for oss - slik at vi belaster nettet mindre enn vi gjør i dag. Ellers må de investere masse penger i nettet slik at nettleien blir mye dyrere for oss. Høres fornuftig ut - hadde det bare vært sant. Men det stemmer ikke. Husholdningene (hver for seg) både bruker mindre strøm og belaster nettet mindre enn tidligere. Årsakene er blant annet innføring av varmepumper og bedre isolerte boliger. Derimot øker effektbelastningen og strømforbruket for husholdningene totalt sett. Mye av dette er nye abbonnenter i etablerte områder (fortetting er jo inn), her må nettselskapene forsterke nettet. Men det betaler de nye abbonentene for. Det er vel ikke så vanskelig å se hva nettselskapene vil her? Hva med å senke effektbehovet til alle - så kan man slippe å forsterke nettet for nye abbonnenter i etablerte områder - samtidig som man krever nettleie for de samme! Det kaller jeg butikk. Mindre utgifter og større inntekter!!! Ved nyetablering medfører en høyere kapasitet en lav ekstrakostnad totalt sett. 3 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 (endret) Noe jeg også stusser veldig over - er mangelen på argumenter fra de som snakket så varmt om ENØK tidligere? Vi har alle hørt hvor superfornuftig det "var" med nattsenking - hvor viktig det var. Nå skal man visstnok ikke bry seg om antall kWh lenger. Nettselskapenes inntjening skal trumfe alt. Vi skal investere tusenlapper i styring i våre hjem, endre vanene våre som medfører ulemper, kanskje øke kWh bruken vår osv... Det er ikke mye som handler om kunden i fokus her.... Edit: Godt å få det ut!! Nå er jeg ferdig Endret 18. august 2018 av Mr_Spock 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Vi har lest at årsaken til dette, er at vi (husholdningene) bruker flere effektbelastende apparater enn før - derfor må nettselskapene innføre ekstra kostnader for oss - slik at vi belaster nettet mindre enn vi gjør i dag. Ellers må de investere masse penger i nettet slik at nettleien blir mye dyrere for oss. Høres fornuftig ut - hadde det bare vært sant. Men det stemmer ikke. Husholdningene (hver for seg) både bruker mindre strøm og belaster nettet mindre enn tidligere. Årsakene er blant annet innføring av varmepumper og bedre isolerte boliger. Derimot øker effektbelastningen og strømforbruket for husholdningene totalt sett. Mye av dette er nye abbonnenter i etablerte områder (fortetting er jo inn), her må nettselskapene forsterke nettet. Men det betaler de nye abbonentene for. Det er vel ikke så vanskelig å se hva nettselskapene vil her? Hva med å senke effektbehovet til alle - så kan man slippe å forsterke nettet for nye abbonnenter i etablerte områder - samtidig som man krever nettleie for de samme! Det kaller jeg butikk. Mindre utgifter og større inntekter!!! Ved nyetablering medfører en høyere kapasitet en lav ekstrakostnad totalt sett. Du snakker i mot deg selv.. de innfører ikke ekstra kostnader, de endrer bare på hva som blir den reelle kostnaden og gjennspeiler utgiftene. Folk flest vill ikke betale for seg, og det kommer gang på gang frem i denne saken. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Du snakker i mot deg selv.. de innfører ikke ekstra kostnader, de endrer bare på hva som blir den reelle kostnaden og gjennspeiler utgiftene. Folk flest vill ikke betale for seg, og det kommer gang på gang frem i denne saken. Jeg begrenser meg kun til denne kommentaren til deg: Jeg tror du fatter hva jeg ville frem til. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Jeg begrenser meg kun til denne kommentaren til deg: Jeg tror du fatter hva jeg ville frem til. Ja, du forstår problemet i andre halvdel av innlegget. Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Nelfo sier egentlig ganske lite i dette innlegget, bare at man skal flytte forbruket i tid. Men hvordan? Hvordan skal dette fungere? NVE sin modell er iallefall lett å forholde seg til da en kun trenger å tenke på eget forbruk og ikke alle andre sitt i den gitte tiden. Jeg hadde ikke likt å måtte utsette middagen pga alle i nabolaget allerede kokte sine poteter feks. Det billigste blir å leve i ufase med resten av samfunnet. Man kan skape et parallelt "billigsamfunn" som er tidsforkjøvet med 3-4 timer. Et eget samfunn for B-mennesker. Med egne jobber og egne skoler og barnehager. Stå opp klokka 10. Bruke masse billig strøm til dusjing og oppvarming. Levere ongene på skole, gå på jobb sånn midt på dagen.....Komme hjem i 21-tiden.. Kose seg hele kvelden med billig strøm til mat og morro....fram til man legger seg en gang utpå natta. Og B-menneskene trenger ikke engang å investere i smarthus eller timere eller irritere seg over hvordan noen hele tiden skal finne nye måter å melke oss på. Da tenker jeg NVE blir forvirra og må ha krisemøte....... Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 I min kommune har det lokale kraftlaget brukt litt av sitt gedigne overskudd til å bygge klatrehall til flere millioner for "folket". En gest til lokalsamfunnet......De har til og med kalt opp klatrehallen etter seg selv....og klistret en enorm logo på fasaden.... Så da må de logisk nok samtidig øke nettleie og priser for å kunne hente inn penger til å forsterke nettet.... Det er ren mafiavirksomhet. Vår avhengighet av strøm gjør at vi kan behandles som desperate narkomane. Betaler vi ikke alt selskapene forlanger så kommer det brått en mann i lysmasta utenfor huset og kobler oss fra nettet... 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Det billigste blir å leve i ufase med resten av samfunnet. Man kan skape et parallelt "billigsamfunn" som er tidsforkjøvet med 3-4 timer. Et eget samfunn for B-mennesker. Med egne jobber og egne skoler og barnehager. Stå opp klokka 10. Bruke masse billig strøm til dusjing og oppvarming. Levere ongene på skole, gå på jobb sånn midt på dagen.....Komme hjem i 21-tiden.. Kose seg hele kvelden med billig strøm til mat og morro....fram til man legger seg en gang utpå natta. Og B-menneskene trenger ikke engang å investere i smarthus eller timere eller irritere seg over hvordan noen hele tiden skal finne nye måter å melke oss på. Da tenker jeg NVE blir forvirra og må ha krisemøte....... Nei, dette er ikke tidsbestemt. Sett deg inn i forslaget. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Så da må de logisk nok samtidig øke nettleie og priser for å kunne hente inn penger til å forsterke nettet.... Det er ren mafiavirksomhet. Vår avhengighet av strøm gjør at vi kan behandles som desperate narkomane. Betaler vi ikke alt selskapene forlanger så kommer det brått en mann i lysmasta utenfor huset og kobler oss fra nettet... Enda enklere... Smartmålere kan fjernstyres fra sentralen og kobles fra der hvis de syns du bruker for mye strøm, glemt å betale regningen osv... Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Når kan vi forvente at nett og produksjon blir ferdig utbygd og tilpasset det "moderne Norges" strømforbruk? Slik at elselskapene slipper å bruke mere tid og oppfinnsomhet på hvordan de kan selge strømmen med mer og mer avanse. Sitter med en uggen følelse av å bli lurt når de som leverer strømmen står fram og sier at de må ha mer og mer penger av oss for at de skal kunne fortsette å levere strøm...?? Er det reelt at det berømte nettet ikke er dimensjonert til å levere nok strøm til å dekke forbrukstoppene? Ryker det av ledningene og transformatorene hver morra? Eller funker det bare bra hvis utstyret får normalt ettersyn og utbygges gradvis? Og er det nok vann i magasinene og nok turbiner til å produsere tilstrekkelig strøm til å dekke forbrukstoppene.? (pluss vindmøller etc). Strømforbruket i husholdninger er vel generelt på veg ned.? Bedre isolerte boliger, mer energigjerrige husholdningsmaskiner (støvsugere, vaskemaskiner, ledpærer etc). Fler og fler varmepumper. Det som vil øke forbruket en overgangsperiode er overgang til elektriske biler. Men de fleste av disse kan vel lades om natta, eller hurtiglades midt på dagen så de ikke "belaster nettet." Økt folketall vil også øke forbruket. Så blir vi lurt eller går strømdistribusjonen mot en snarlig kollaps??? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Når kan vi forvente at nett og produksjon blir ferdig utbygd og tilpasset det "moderne Norges" strømforbruk? Slik at elselskapene slipper å bruke mere tid og oppfinnsomhet på hvordan de kan selge strømmen med mer og mer avanse. Sitter med en uggen følelse av å bli lurt når de som leverer strømmen står fram og sier at de må ha mer og mer penger av oss for at de skal kunne fortsette å levere strøm...?? Er det reelt at det berømte nettet ikke er dimensjonert til å levere nok strøm til å dekke forbrukstoppene? Ryker det av ledningene og transformatorene hver morra? Eller funker det bare bra hvis utstyret får normalt ettersyn og utbygges gradvis? Og er det nok vann i magasinene og nok turbiner til å produsere tilstrekkelig strøm til å dekke forbrukstoppene.? (pluss vindmøller etc). Strømforbruket i husholdninger er vel generelt på veg ned.? Bedre isolerte boliger, mer energigjerrige husholdningsmaskiner (støvsugere, vaskemaskiner, ledpærer etc). Fler og fler varmepumper. Det som vil øke forbruket en overgangsperiode er overgang til elektriske biler. Men de fleste av disse kan vel lades om natta, eller hurtiglades midt på dagen så de ikke "belaster nettet." Økt folketall vil også øke forbruket. Så blir vi lurt eller går strømdistribusjonen mot en snarlig kollaps??? Det handler om effekt, ikke energi (strømforbruk) Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Når strømselskapene en dag i framtia har fått inn de pengene som trengs for å dimensjonere produksjon og distribusjonsanlegg, Og oppgraderingene blir utført. Er det da håp for at vi kan få tilbake livene våre? At strømmen har en fast pris for noen uker om gangen, og jeg kan ta meg en dusj akkurat når jeg vil uten at opplevelsen skal ødelegges at jeg står og tenker "overforbruk"? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Når strømselskapene en dag i framtia har fått inn de pengene som trengs for å dimensjonere produksjon og distribusjonsanlegg, Og oppgraderingene blir utført. Er det da håp for at vi kan få tilbake livene våre? At strømmen har en fast pris for noen uker om gangen, og jeg kan ta meg en dusj akkurat når jeg vil uten at opplevelsen skal ødelegges at jeg står og tenker "overforbruk"? Du blander igjen epler og pærer. Dette omhandler effekt og nettleie. Det er ikke strømprisen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå