Redaksjonen. Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 – Vi bruker altfor mye strøm.Nelfo: Husholdningene kan kutte strømbruken med 90 prosent morgen og kveld Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) Først publisert på Facebook... Løsningen er selvfølgelig "smarthusteknologi". Dette har vi jo visst lenge; det er få eller ingen andre fornuftige måter å løse det på. Man er farlig optimistisk hvis man forventer at alle Norges innbyggere skal gå å trekke ut støpselet til varmtvannsberederen hver morgen og hver kveld, og så huske å sette den i igjen 2-3 timer senere. Man er til og med overoptimistisk hvis man forventer at alle faktisk kan gjøre dette; det er jo ikke anbefalt å ha stikkontakt på VVB (det er betydelig mindre risiko for brann hvis man har fast tilkobling) og nyere TEK'er tillater det ikke. Men. Og det er alltid et men:Facebookgruppa "Smarthus og IoT Norge" har 4323 medlemmer. Hjemmeautomasjon.no har 1677 medlemmer og en del er felles. Selv FOR OSS nerder er det nok kun en liten del som faktisk styrer VVB og el.bil-lading som funksjon av strømpris (dvs. unngå toppene). Er det da egentlig liv laga pr. dags dato? "Alle husholdninger" må skaffe seg en strømadapter som kan ta imot strømpriser og skru seg av etter den. Enda en utgift som forbrukeren selv må dekke. Kan fort bli motvilje mot sånn. Eller kan dette faktisk bli pushet som gjør at Ola Nordmann og alle vennene hans faktisk får øynene opp for at smarthus har noe for seg? Jeg håper på det siste. Men tror kanskje mest på det første. Sannheten ligger nok sannsynligvis et sted midt i mellom... Endret 17. august 2018 av Moskus 3 Lenke til kommentar
stigmv Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Tidsbaserte priser vil være enklere å tilpasse seg uten større investeringer i smarthusteknologi. Antagelig vil de høyeste prisene komme til samme tid hver dag, så noen tidsur til varmtvannsbereder og panelovner og man er langt på vei. Så kan man sette på oppvaskmaskin litt senere på kvelden og ta mer av klesvasken i helga. Med effekttariff kan man komme litt på vei med å unngå å sette på ting samtidig, men nettleverandørene oppleve mindre demping av toppene og det er vanskeligere å følge med for forbrukere som ikke har smarthus. 2 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Tidsbaserte priser vil være enklere å tilpasse seg uten større investeringer i smarthusteknologi. Antagelig vil de høyeste prisene komme til samme tid hver dag, så noen tidsur til varmtvannsbereder og panelovner og man er langt på vei. Så kan man sette på oppvaskmaskin litt senere på kvelden og ta mer av klesvasken i helga. Med effekttariff kan man komme litt på vei med å unngå å sette på ting samtidig, men nettleverandørene oppleve mindre demping av toppene og det er vanskeligere å følge med for forbrukere som ikke har smarthus. Tja... jeg vet ikke jeg. Dette er dagens priser: Men historisk sett har det vært større variasjon: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2803-markedspris-vs-fast-pris-pr-kwh/ ... men ikke alltid til faste tider. Klart at med et tidsur (som heller ikke akkurat er billig hvis det skal inn i sikringsskapet) kan løse problemet akkurat nå, men håpet er jo at forbruket skal forskyve seg. Dermed vil også prisene forskyve seg over tid. 1 Lenke til kommentar
B4PD8799 Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Enig - hvis politikerne vedtar timestariff (noe jeg ikke er i tvil om at de vil gjøre) så gjelder det å ta i bruk smarthus teknologi for å optimalisere egen kontantstrøm ut fra konto.. Eller helst hindre slike overføringer til kraftselskaper og stat (avgifter)Da er det mye artigere (og kanskje billigere) å kjøpe teknologi for å styre strømforbruket.En varmtvannstank er ikke det vanskeligste. Men maskinlæring på mitt forbruksmønster som optimaliserer oppvarmingen av vannet mot timespris og forbruk, gjerne med et øye på værmeldingen også.. Se det er ikke bare enkelt.Hva vil forresten skje hvis alle varmtvannstanker i kongeriket går på kl 0500 styrt av tidsur :-) Jeg prøvde å finne en "smart" varmtvannsbereder fra OSO her om dagen da min begynner å bli moden for utskifting, men det var tydeligvis science fiction? Sånt fant jeg ikke der og ble henvist til å montere temperatursensor direkte på tanken og sette opp en løsning med rele tilkoblet logikk selv. Så er det oppvarming av boligen, som kanskje er enda mer komplekst å styre enn varmtvannsberederen da magasineringen er mindre.Det kommer helt sikkert både tjenester og utstyr for å koble sammen informasjon, pris og styringer. Men vi er ikke der enda dessverre. I mellomtiden slår jeg et slag for klebersteinsovner på 500kg+ (som jeg har satt inn). 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 ... Jeg prøvde å finne en "smart" varmtvannsbereder fra OSO her om dagen da min begynner å bli moden for utskifting, men det var tydeligvis science fiction? Sånt fant jeg ikke der og ble henvist til å montere temperatursensor direkte på tanken og sette opp en løsning med rele tilkoblet logikk selv. ... Jeg lette etter det samme da jeg byttet varmtvannsbereder i fjor men fant ikke noe som var smartere enn den 40 år gamle berederen jeg skrotet.. For øvrig ikke overraskende at NVE får enda mer motbør på sin effekttariff. AMS gir oss mulighet til smartnett og NVE gir oss en *dum* tariff. Godt jobba! NVEs foreslåtte tariff vil premiere de som kan holde jevnt forbruk over døgnet. Dessverre vil samme tariffen *straffe* dem som har mulighet til å styre forbruket sitt til å gå i motfase av alle andre. Effektivt presse *alle* til å ha smarthusteknologi når det vil holde lenge å plassere logikk i bilene/hjemmeladerne våre. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Dum tariff er helt fint, hvis mine investeringer i egen bolig skal komme en leverandør til nytte forventer jeg å bli betalt for det. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Nelfo sier egentlig ganske lite i dette innlegget, bare at man skal flytte forbruket i tid. Men hvordan? Hvordan skal dette fungere? NVE sin modell er iallefall lett å forholde seg til da en kun trenger å tenke på eget forbruk og ikke alle andre sitt i den gitte tiden. Jeg hadde ikke likt å måtte utsette middagen pga alle i nabolaget allerede kokte sine poteter feks. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) – Vi bruker altfor mye strøm. Lenge siden strømmen var desidert billig og når man ser på forbruket utover dagen så passer det jo godt med at det er når folk står opp (dusje, lage mat) og når folk kommer hjem (lage mat, se TV, vaskemaskin og oppvaskemaskin osv..) - det er stort sett ikke mulig å gjøre noe med det uten å endre på når folk skal på jobb. Det bør vel heller ikke være for meget å forlange at vi kan ha en levelig temperatur i hjemmet når vi er hjemme - i et av "verdens rikeste land". Jeg har liten tro på at folk i dag bruker strøm for moro skyld, så billig er den ikke lenger. Endret 17. august 2018 av tigerdyr 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Hva med å ta de 150milliardene fra oljefondet, går ikke det? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Godt å se andre aktører enn NVE uttale seg. Vi trenger noen som prioriterer oss forbrukere i denne saken - noe NVE ikke har gjort - imo. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Når man sier at 'Timesavregning strømfaktura' har høy forbrukervennlighet setter jeg meg veldig tvilende på hvor mye kontakt de har med forbrukerne. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Jeg prøvde å finne en "smart" varmtvannsbereder fra OSO her om dagen da min begynner å bli moden for utskifting, men det var tydeligvis science fiction? Sånt fant jeg ikke der og ble henvist til å montere temperatursensor direkte på tanken og sette opp en løsning med rele tilkoblet logikk selv. Høres veldig lite lurt ut å tukle med varmtvannsberederen. Den skal helst holde høy temperatur hele tiden for å unngå bakterier. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Høres veldig lite lurt ut å tukle med varmtvannsberederen. Den skal helst holde høy temperatur hele tiden for å unngå bakterier. Det er jo derfor en bruker temperatursensor.. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Det er jo derfor en bruker temperatursensor.. Det har de jo allerede. Vil du legge inn egen sensor? 2 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Høres veldig lite lurt ut å tukle med varmtvannsberederen. Den skal helst holde høy temperatur hele tiden for å unngå bakterier. Nei, den trenger ikke ha det hele tiden. Men den i løpet av døgnet over en viss temperatur for å drepe det, det betyr i praksis at du ikke kan slå den av og på annenhver time, men må ha noen lenger strekk med "på". F.eks. om natten. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Varmvannsberedere har jo mulighet til regulering - kan brukes med en reguleringsbryter trinn 1-2-3. Ganske lett å styre dette via et ur. Den tiden man ønsker lav effektbelastning går den for eksempel i trinn 1. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 ... Jeg hadde ikke likt å måtte utsette middagen pga alle i nabolaget allerede kokte sine poteter feks. Bare pøs på! NVEs foreslåtte effekttariff gir uansett bare en *prisgaranti*, ikke enn 'effekttilgjengelighetsgaranti'. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Bare pøs på! NVEs foreslåtte effekttariff gir uansett bare en *prisgaranti*, ikke enn 'effekttilgjengelighetsgaranti'. Pøser en på, betaler en mye. Så ja, det kan en gjøre om en ønsker det. Da kommer det penger inn til evt nødvendige oppgraderinger hvor belastningen havner hos rett belaster(no pun intended). 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Det har de jo allerede. Vil du legge inn egen sensor? Det er vell de færreste, om noen som kommer med temp. sensor? Normalt sett er det bare en termostat. Ja, det er normalt slik en løser det. Setter inn temp sensor for å overvåke temperaturen, er den innenfor ikke bakteriell dannelse kan en droppe å slå på varmekolben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå