Gå til innhold

Norsk teknologi fra topp til bunn: Denne katamaranen setter fart i miljøvennlig turisme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

46 millioner var steike dyrt. Skjønner at de vil presse inn 140 passasjerer da. Ser bare ikke helt hvordan det skal lønne seg med bare 11 knop masjfart og 20 maks. Det blir ikke mange turer per dag, eller veldig korte turer (som da går glipp av mulighetene for hvalsafari og de peneste øyene rundt Tromsø)

På den andre siden er det flott at de prøver å finne mer rmiljøvennlige alternativer. Det trengs. Både lav vekt og lite vannmotstand. Det trengs også for fritidsbåter, men da i mindre skala og hybrid-løsning for å få ned prisen på batteri og båtplass. El-drift for kjøring i havn, dorging og annet med lav hastighet, men diesel for transportetappene.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En flott båt, men den ser lite sjødyktig ut, i ruskevær?.  Men det kanskje ikke en vinter/høst-båt?

 

Men : "Hybridsystemet består av to Scania-motorer på 330 kW som kan gå på biodiesel."

 

Hvorfor ikke hydrogen som hybridsystem?   Hydrogen-tank og brenselcelle tar vel mindre plass og veier mindre enn forbrenningsmotor og tank. Så kan  båten være hel-elektrisk med nullutslipp. - Og raskt fylles og kjøre lengre, ved behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden cruisebransjen er trege med det grønne skiftet så burde man kanskje stramme inn regelverket slik at cruiseskip ikke får gå inn i fjordene? De kunne evt. latt passasjerene gå over på slike elektriske båter og fått seg en eksklusiv tur våre fjorder uten at eksosen lager et helvete for alle som lever og bor i fjordene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden cruisebransjen er trege med det grønne skiftet så burde man kanskje stramme inn regelverket slik at cruiseskip ikke får gå inn i fjordene? De kunne evt. latt passasjerene gå over på slike elektriske båter og fått seg en eksklusiv tur våre fjorder uten at eksosen lager et helvete for alle som lever og bor i fjordene?

Hvorfor skal man bygge noen som ikke er regningsvarende i dagens marked ? bedre og avvikle hele cruise-næringen frem til det  er økonomisk forsvarlig med en elektrisk løsning, eller ?

 

Brim er på 24 meter og har 800 kWh som varer i 10 timer, et cruiseskip på 300 meter ville "fritt utregnet :) " ville da trenge ca. 10.000 kWh for 10 timers drift, dvs på en uke/168 timer trenger den da 168,000 kWh, det blir endel oppladbare AA-batterier det.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man bygge noen som ikke er regningsvarende i dagens marked ? bedre og avvikle hele cruise-næringen frem til det  er økonomisk forsvarlig med en elektrisk løsning, eller ?

 

Brim er på 24 meter og har 800 kWh som varer i 10 timer, et cruiseskip på 300 meter ville "fritt utregnet :) " ville da trenge ca. 10.000 kWh for 10 timers drift, dvs på en uke/168 timer trenger den da 168,000 kWh, det blir endel oppladbare AA-batterier det.

 

Tja om det var opp til meg så skulle jeg gjerne sett et forbud mot cruisetrafikk i norske fjorder. Nå har jeg aldri undersøkt hvor mye penger cruisebåtene legger igjen, men plutselige innstramninger i regelverket kan jo råke næringen hardt. Da tenker jeg ikke rederiene for de har andre alternativer, mer de lokale som har laget butikk rundt cruisetrafikken. 

 

Kraftig regulering må nok til, men det må gjøres over tid slik at alle kan og makter å tilpasse seg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...