ankul Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Norsk teknologi fra topp til bunn: Denne katamaranen setter fart i miljøvennlig turisme Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Helt supert! Slike båter blir nok attraksjoner i seg selv. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 (endret) 46 millioner var steike dyrt. Skjønner at de vil presse inn 140 passasjerer da. Ser bare ikke helt hvordan det skal lønne seg med bare 11 knop masjfart og 20 maks. Det blir ikke mange turer per dag, eller veldig korte turer (som da går glipp av mulighetene for hvalsafari og de peneste øyene rundt Tromsø)På den andre siden er det flott at de prøver å finne mer rmiljøvennlige alternativer. Det trengs. Både lav vekt og lite vannmotstand. Det trengs også for fritidsbåter, men da i mindre skala og hybrid-løsning for å få ned prisen på batteri og båtplass. El-drift for kjøring i havn, dorging og annet med lav hastighet, men diesel for transportetappene. Endret 17. august 2018 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 En flott båt, men den ser lite sjødyktig ut, i ruskevær?. Men det kanskje ikke en vinter/høst-båt? Men : "Hybridsystemet består av to Scania-motorer på 330 kW som kan gå på biodiesel." Hvorfor ikke hydrogen som hybridsystem? Hydrogen-tank og brenselcelle tar vel mindre plass og veier mindre enn forbrenningsmotor og tank. Så kan båten være hel-elektrisk med nullutslipp. - Og raskt fylles og kjøre lengre, ved behov. 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Siden cruisebransjen er trege med det grønne skiftet så burde man kanskje stramme inn regelverket slik at cruiseskip ikke får gå inn i fjordene? De kunne evt. latt passasjerene gå over på slike elektriske båter og fått seg en eksklusiv tur våre fjorder uten at eksosen lager et helvete for alle som lever og bor i fjordene? 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Siden cruisebransjen er trege med det grønne skiftet så burde man kanskje stramme inn regelverket slik at cruiseskip ikke får gå inn i fjordene? De kunne evt. latt passasjerene gå over på slike elektriske båter og fått seg en eksklusiv tur våre fjorder uten at eksosen lager et helvete for alle som lever og bor i fjordene? Hvorfor skal man bygge noen som ikke er regningsvarende i dagens marked ? bedre og avvikle hele cruise-næringen frem til det er økonomisk forsvarlig med en elektrisk løsning, eller ? Brim er på 24 meter og har 800 kWh som varer i 10 timer, et cruiseskip på 300 meter ville "fritt utregnet " ville da trenge ca. 10.000 kWh for 10 timers drift, dvs på en uke/168 timer trenger den da 168,000 kWh, det blir endel oppladbare AA-batterier det. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Hvorfor skal man bygge noen som ikke er regningsvarende i dagens marked ? bedre og avvikle hele cruise-næringen frem til det er økonomisk forsvarlig med en elektrisk løsning, eller ? Brim er på 24 meter og har 800 kWh som varer i 10 timer, et cruiseskip på 300 meter ville "fritt utregnet " ville da trenge ca. 10.000 kWh for 10 timers drift, dvs på en uke/168 timer trenger den da 168,000 kWh, det blir endel oppladbare AA-batterier det. Tja om det var opp til meg så skulle jeg gjerne sett et forbud mot cruisetrafikk i norske fjorder. Nå har jeg aldri undersøkt hvor mye penger cruisebåtene legger igjen, men plutselige innstramninger i regelverket kan jo råke næringen hardt. Da tenker jeg ikke rederiene for de har andre alternativer, mer de lokale som har laget butikk rundt cruisetrafikken. Kraftig regulering må nok til, men det må gjøres over tid slik at alle kan og makter å tilpasse seg. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Hydrofoil ville gitt mer mening med lavere motstand? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå