Ravnemor Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Hei! Fant denne sykkelen i en bruktbutikk. Er det noen som kan fortelle meg litt om den? Hjulene er også ganske slitt. finnes det en gode side jeg kan få tilnærmet orginaldeler? Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 At girhendlene ikke er på skrårøret, og at det står "Shimano Tourney" på bremser osv, forteller meg at dette var en billigversjon fra DBS. Så det å finne originaldeler vil være vanskelig. Noe det forsåvidt er uansett, når det gjelder vintage. Dekkene kan byttes, du må finne ut om det er clincher eller pariser, ser ut som clincher. Hjulene ser egentlig bra ut utifra bildene, men skader aldri å sjekke at spilene er bra å hjulet ruller rett. Lenke til kommentar
G Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 (endret) Racer-sykkel fra 80-tallet? Merke DBS eller Svithun.. At girhendlene ikke er på skrårøret, og at det står "Shimano Tourney" på bremser osv, forteller meg at dette var en billigversjon fra DBS. DBS-sykler selv på 80-tallet kostet mange mange tusen kroner. Så å kalle det en billigsykkel blir ikke helt riktig det heller. Så det å finne originaldeler vil være vanskelig. Noe det forsåvidt er uansett, når det gjelder vintage. Mye av det på den sykkelen kan du sikkert mekke deg til. Det som alltid er et dilemma er delene inni evt. lagre på hjul og sånn. Men hjul kan jo byttes ut, så da får en vel løst det dersom det er et vanskelig/slitt mekanisme. Vaierlengder kan sikkert rimelig lett tilpasses når utskiftningsbehover kommer, når de begynner å flusse seg opp. Ofte så var det en sånn myk metalldel som var klinket på enden av slike vaiere. Noe sånn klarer man nok å oppdrive eller mekke. Rammen kommer sikkert til å vare mange liv/generasjoner. Spesiellt om du tørker av fukt. En del rammer fra den tiden var vel i stål, så det ruster jo. Men så gjør jo aluminium også av en del aluminiumskvaliteter. Jeg synes det var rimelig lite rust på en så gammel sykkel. Ser ut å være godt tatt vare på. Lønner seg sikkert å sette den litt inn med fettstoffer før rusten får utviklet seg mere. Om du har plass til å samle på mer gamle ting, så kan du sikkert finne samme sykkel som gis bort på Finn.no nå og da om du følger med som en smed (sånn for delelagerets skyld). Endret 24. august 2018 av G Lenke til kommentar
Ravnemor Skrevet 14. september 2018 Forfatter Del Skrevet 14. september 2018 At girhendlene ikke er på skrårøret, og at det står "Shimano Tourney" på bremser osv, forteller meg at dette var en billigversjon fra DBS. Så det å finne originaldeler vil være vanskelig. Noe det forsåvidt er uansett, når det gjelder vintage. Dekkene kan byttes, du må finne ut om det er clincher eller pariser, ser ut som clincher. Hjulene ser egentlig bra ut utifra bildene, men skader aldri å sjekke at spilene er bra å hjulet ruller rett. Helt supert, Takk for tips! Får bare holde øyne åpne for eventuelle reservedeler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå