evebud Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Hei! Fikk tak i en komfyr uten noe tegn for hvor mange grader det skal være på stekovnen. (se bilde). Stekeplatene er grei siden dem går i konkrete "hakk" når jeg vrir på dem. Bryteren for stekovnen går først i ett hakk og deretter kan den vris nesten helt rundt, før den kan gå i 2 nye hakk når du vrir den helt over. Det er ingenting som forteller om ovnen står på 50 grader, 200 grader eller noe helt annet.Noen som har erfaring med slike type ovner og vet hvordan dem fungerer? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Kjøp et steketermometer og kalibrer den. 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Alle komfyrer har TO brytere til stekeovnen: Én som velger hvilke varme-elementer som skal bli varme, og én som man stiller inn temperaturen på. Markeringen på stekovn-bryteren din på bildet, viser at den er bryteren som velger over og undervarme. De to tomme hullene til venstre på bildet, tror jeg viser hvor temperatur-bryteren har vært. (Hvis ikke det er lamper da... vanskelig å se på bildet) Uansett er det merkelig med bare én bryter til komfyr, så noe mangler! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 (endret) Det har vært solgt billige komfyrer med bare en bryter. Når den kommer inn i det ene "hakket", regner jeg med det er grill eller hurtig oppvarming. Muligens er det ene hakket full grill og det andre kun overgrill. Hullene er nok til lamper. Den ene lyser når ovnen er på, den andre når minst en av platene er på. Endret 16. august 2018 av Emancipate 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 (endret) Etter generell erfaring på eget kjøkken, er jeg temmelig sikker på at full styrke på bryterene/steikeplatene er ca 250 grader. Lavest er jeg ikke sikker på, men jeg satt på en kjele med fårikål på styrke 1 (anbefales ikke ^^) før jeg dro på jobb en gang, og den kokte ikke da jeg kom hjem. Den var bare varm, kan tenke meg ca 70-80 grader. Så har man alle nivåer mellom der. Du kan jo sette på en kjele vann og se hva som skjer. Ved 100 grader koker det. Oljer begynner vel å ryke ved ca 170-180 grader. Finnes sikkert måter å teste. Med tanke på ovnen, så er det nok et godt tips å kjøpe et termometer som nevnt. Legg'n i ovnen på forskjellige nivåer og strek opp/skriv temperaturer med tusj på ovnen. Endret 17. august 2018 av Taurean 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Styrken på platene er i watt, ikke i grader. Det varierer fra plate til plate. Lenke til kommentar
evebud Skrevet 16. august 2018 Forfatter Del Skrevet 16. august 2018 Fikk høre litt fra noen som hadde brukt den tidligere. Han hadde målt med steketermometer at når bryteren sto rett ned, så var den 200 grader. Blindeforbundet forteller at noen ovner er bygd etter "klokkesystemet" hvor kl. 6 er 200 grader og kl. 3 er 100 grader, så kan se ut som denne er bygd på denne måten.https://www.blindeforbundet.no/rad-tips-og-rettigheter/1000-tips-fra-synshemmedes-hverdag/merking-i-hjemmet/finne-varmepunktet-pa-komfyren-og-stille-den-inn Så er det bare å knekke koden på hva disse "hakkene" i starten og på slutten egentlig betyr. 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Evt kan du søke på Evalet komfyr. Ser ut som det er et par som selger/har solgt. Enten kan du prøve å tyde bildene i annonsene, evt spørre selger hvordan den fungerer. (Og du kan sikkert være ærlig om hvorfor du spør) 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Hakket i starten slår muligens bare på lyset uten varme. 2 Lenke til kommentar
evebud Skrevet 18. august 2018 Forfatter Del Skrevet 18. august 2018 Evt kan du søke på Evalet komfyr. Ser ut som det er et par som selger/har solgt. Enten kan du prøve å tyde bildene i annonsene, evt spørre selger hvordan den fungerer. (Og du kan sikkert være ærlig om hvorfor du spør) Prøvde å kontakte et par stykker via slike annonser, men får ikke noe svar fra dem. Ellers noen som vet noe om hvordan disse "hakkene" fungerer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå