AK47 Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Jeg har en bil som de siste fire årene har hatt lysende motorfeillampe. Har brukt altfor mye synes jeg til feilsøking, men bilverksted har aldri klart å finne feilen. En Peugeot diesel fra 2004 med "antipollution fault" på displayet. Kjørt diagnose mange ganger, byttet del etter del etter nye teorier, men lampa fortsetter å lyse, og meldingen dukker opp hver j.... gang jeg starter bilen. Nå gidder jeg ikke donere ytterligere 20 lapper til bilverkstedet for at de skal lage nye teorier og bytte nye deler i jakten på feilmeldingen. Forrige gang slapp jeg akkurat gjennom EU-kontrollen, da den klarte å være slukket i fire kilometer etter nullstillingen før EU-kontrollen, etter noen nye verksted-teorier (tok "reperasjon" rett før EU-kontroll). Jeg har gitt opp å finne feilen som trolig ikke er en feil. Avgassene er fine, bilen går fint, forbruket er innenfor, og ingen ting indikerer motorfeil. Men hvis jeg f.eks leverer bilen til EU-kontroll hos NAF, vil den da ikke kunne godkjennes på grunn av motorlampa som lyser? Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 NAF vil ihvertfall ikke godkjenne den. Kanskje et litt mer shady sted kan være snille, men har blitt strengt idag Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Ta sikringen eller koble ut pæra Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Ta sikringen eller koble ut pæra Da får du bare feil på at pæra ikke virker, den skal vel lyse når tenninga er på. 1 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 (endret) Sjekk eksosen; mener å huske disse Peugot modellene har gummi-oppheng for eksosrørene med noe metall-fester fra røret som går opp i dørken og det kan ruste i stykker på oversiden; dersom det er rusthull i eksosen kan dette forårsake problemet du beskriver med antipollution fault. Endret 16. august 2018 av LabWeiler Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Da får du bare feil på at pæra ikke virker, den skal vel lyse når tenninga er på. Lykke til med å finne en kontrollør som kjenner til alle pærene i akkurat ditt dashboard. Har aldri fått anmerkning på manglende varsellamper i hvertfall 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 (endret) Det hjelper vel ikke særlig å drepe pæra hvis det står "Antipollution Fault" i displayet. Kan være verdt å sjekke om den kommer tilbake med en gang feilkodene nullstilles eller om du kan gjøre det rett før kontroll. Btw. Hvis dette er en 307 er en kjent feil på disse manglende kontakt i påfyllingslokket. Her sitter det en føler som 'teller' hvor ofte du tar av lokket og fyller diesel. Dette er en av faktorene som styrer hvor ofte partikkelfilteret blir brent av. Hvis denne føleren aldri kortslutter vil du få denne feilmeldingen. Det kan holde å rense kontaktene på og ved påfyllingslokket for å fikse feilen. Endret 16. august 2018 av toffo Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Lykke til med å finne en kontrollør som kjenner til alle pærene i akkurat ditt dashboard. Har aldri fått anmerkning på manglende varsellamper i hvertfall Lampa hun snakker om er jo check engine symbolet. Den skal lyse sammen med bremser osv når tenning er på før motor er på. Jeg har fått feil på at ABS lampe ikke lyste før. 2 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Har du vært hos Peugeot å feilsøkt/lest av feilkoder? Der vet de om "vanlige" feil, og har også utstyr som kan finne mere nøyaktige feilkoder. Tror ikke Peugeot hadde partikkelfilter i 04, vår 2006 307 har ihvertfall ikke (men tror de fikk i 2007) Lenke til kommentar
toffo Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Tror ikke Peugeot hadde partikkelfilter i 04, vår 2006 307 har ihvertfall ikke (men tror de fikk i 2007) Peugeot var faktisk verdens første produsent av personbiler med partikkelfilter (Peugeot 406 HDi 110hk i år 2000 - Citroën C5 fikk omtrent samtidig på samme motor) Men ikke alle modeller hadde det. F.eks. 307 hadde partikkelfilter på 110-hesteren, men ikke på 90-hesteren, før som du sier 2007 eller 2008. Lenke til kommentar
Karhu Skrevet 4. juni 2022 Del Skrevet 4. juni 2022 (endret) Motorlampe til besvær: En annen nyhet er at eldre biler slipper kontroll av om motorlampa indikerer feil. – Dette innebærer blant annet at personbiler med bensinmotor registrert første gang før 1. januar 2002 vil bli godkjent selv om lampen indikerer feil, det samme gjelder personbiler med dieselmotor som er registrert første gang før 1. januar 2007. Bakgrunnen for denne lempingen er at vi erfarer at eldre egendiagnosesystemer kan varsle om feil som ikke har tilknytning til motorstyringssystem og / eller varsle om feil som ikke er reelle. Datogrensene er satt med utgangspunkt i når de absolutte kravene til OBD-systemet trådte i kraft i det kjøretøytekniske regelverket.På nyere kjøretøy (med Euro 5-motor eller nyere), vil det fremdeles ikke være krav om fysisk test av avgass, dersom det ikke foreligger feilkoder. Nytt er imidlertid at det skal kontrolleres om bilens egendiagnose er fullstendig utført. Det påpekes at lempingen av kravene også gjelder etterkontroller som blir gjort etter 1. mars.– Lempingene gjelder altså selv om det var strengere krav på den tiden bilen ble kontrollert første gang. Endret 4. juni 2022 av Bjørn Martinsen 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Betyr dette at eldre diesel ikke vil testes for røykgass? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå