Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] NSB har konduktørene mulighet gi bøter?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på betjent vogn eller stille vogn.

Om det er bare kontrollørene som har mulighet å gi bøter?

For en del sier at månedskort eller digital bilett må være aktivert før reise ellers regner det som sniking.

Men usikker om da konduktørene kan gi bøter 750 kr for de som ikke aktiver biletten?

 

For syns det er rart de som betaler ikke må ha betalt for forhånd men de som har digital billett må det.

Jeg stoler ikke på apper.

For det er slik hvis batteriet er tomt under kontroll eller at digital bilett ikke kan leses av girs det bøter uansett. Ellers må man kjøpe ny billett hvis man er på betjent vogn. Da kondoktøren ikke kan vente 5 minutter på folk skal vise billett.

 

Har også konduktører lov å ta ombordtilegg for de som ikke har aktivert månedkortet før reisen?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konduktørene kan ikke gi kontrollgebyr. Det er eget team, kontrollører, som gjør det.

Selger konduktørene deg billett ombord kan de kreve ombordtillegg. Det skal bli gjort unntak hvis du ikke har billett pga svikt fra NSB (automat i ustand, feil i app), men det er ikke alltid de får beskjed. Da kan du sende refusjonskrav i etterkant.

Endret av :utakt
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer på betjent vogn eller stille vogn.

 

Om det er bare kontrollørene som har mulighet å gi bøter?

 

 

Med mindre politiet skulle dukke opp fordi du har bestemt deg for å være kranglete kan jeg vanskelig se at noen andre skulle kunne gi deg bøter.

 

 

For en del sier at månedskort eller digital bilett må være aktivert før reise ellers regner det som sniking.

Men usikker om da konduktørene kan gi bøter 750 kr for de som ikke aktiver biletten?

 

For syns det er rart de som betaler ikke må ha betalt for forhånd men de som har digital billett må det.

Jeg stoler ikke på apper.

For det er slik hvis batteriet er tomt under kontroll eller at digital bilett ikke kan leses av girs det bøter uansett. Ellers må man kjøpe ny billett hvis man er på betjent vogn. Da kondoktøren ikke kan vente 5 minutter på folk skal vise billett.

 

Har også konduktører lov å ta ombordtilegg for de som ikke har aktivert månedkortet før reisen?

 

 

 

Du kan få svar på alt dette her: 

 

https://www.nsb.no/om-nsb/kontakt-oss/kontrollgebyr/kontrollgebyr--1220

 

 

Ta med deg lader på reisen, de aller fleste tog har steder du kan plugge inn. Da går du ikke tom for strøm.

 

 

Edit: Jeg får ikke bort dette sitatet, for some reason.

Endret av 3irik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det er jo problemet kondukturene sier ofte hvis det blir kontroll så risikere man 750 kr i bot.

Problemet er vel på betjent vogn må de sjekke alle før de kan gi bøter. Ellers har jo nsb gjort feil.

 

Det som også er problem på ruchtiden er det ikke tid å kontrollere alle hvis de skal kun 1 stasjon man skal reise fra eller til.

Så de må vel finne andre måter å løse problemet på.

Også problemet på tog og trikk man får ikke kvittering og nsb automatene står på feil sted de er så langt unna at det blir tungvint å aktivere hvis toget blir forsinket. Så man tjener på å vente å aktivere til man er ombord på toget.

 

 

Ta med deg lader på reisen, de aller fleste tog har steder du kan plugge inn. Da går du ikke tom for strøm

Busse og trikk har usb men ikke hurtigladning kun usb 5 volt 1-2 amp tror jeg.

Man kunne ta med seg powerbank eller lader ja. Men på toget er laptop mere enklere.

 

 

Gebyret er pr. d.d. kr. 1150,-

Men gebyret kan vel kun gis i kun månedskort\gyldig billett vognene ikke betjent vogn eller stillevogn? Noen som har opplevet det? Trikker og tbane er noe annet. Da de har eget system man må kjøpt billett først. Så der er det ikke så uklare regler.

 

Har lenge vært diskutert om man risiker bot for å ikke ha belte hvis det er men har aldri vært noe problem.

 

Man leser:

http://www.nyttnorge.com/hvordan-unng%C3%A5-%C3%A5-betale-bot-hvis-du-blir-tatt-i-billettkontroll.html

Men tror ikke slik fremgangsmåte vil virke?

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K5g05/hadia-tajik-snek-paa-t-banen-slapp-gebyr

Men det er vel spessielt tilfelle?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

For en del sier at månedskort eller digital bilett må være aktivert før reise ellers regner det som sniking.

 

Billetter som blir kjøpt vi appen til både NSB og ruter blir aktivisert automatisk etter 2 minutter så du trenger ikke gjøre noe for å aktivisere den selv. 

Lenke til kommentar

For det er slik hvis batteriet er tomt under kontroll

 

 

Jeg har hatt mobiltelefon i snart 20 år og har aldri noensinne gått tom for batteri. Å sørge for å holde telefonen oppladet er så trivielt enkelt at jeg kan ikke skjønne hvordan dette er et problem for noen.

 

Glemmer du lommeboka hjemme så får du ikke kjøpt billett og kan ikke ta toget. Glemmer du å lade telefonen så får du ikke kjøpt billett og kan ikke ta toget.

Lenke til kommentar

Billetter som blir kjøpt vi appen til både NSB og ruter blir aktivisert automatisk etter 2 minutter så du trenger ikke gjøre noe for å aktivisere den selv. 

Men det er også teknisk feil, hvis du deaktiver mobildata og kanselerer billetten har jeg opplevd på ruter\nsb det er mulig å få gyldig bilett og ikke blitt belastet fordi billetten har blitt kanselerert. Men muligens kontrollørene kan sjekke dette. Men ofte sjekker ikke konduktøren eller buss sjåføren dette.

 

Ofte er vel også problemet med mobilapp man må ha lastet ned dagens bilde eller billetten før man kan koble fra mobildata. Finnes sikkert mulighet å lure med falsk dagens bilde.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt mobiltelefon i snart 20 år og har aldri noensinne gått tom for batteri. Å sørge for å holde telefonen oppladet er så trivielt enkelt at jeg kan ikke skjønne hvordan dette er et problem for noen.

Det er utrolig, jeg er ingen stor mobilbruker finnes noen som har mobilen på 48 timer i gaming uten å måtte lade.

Men min erfaringer har jeg aldri opplevd mobiler med så lang levetid må være Ulefone Power 5 4G de få smartmobilene som har lang batterilevetid. Har opplevd mobiler også få problemer med batteriet særlig om vinteren. Slik er det å ha kinamobil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men det er også teknisk feil, hvis du deaktiver mobildata og kanselerer billetten har jeg opplevd på ruter\nsb det er mulig å få gyldig bilett og ikke blitt belastet fordi billetten har blitt kanselerert. Men muligens kontrollørene kan sjekke dette. Men ofte sjekker ikke konduktøren eller buss sjåføren dette.

 

Iallefall hos NSB når konduktøren skal se at du har gyldig billett, og hvis det er kontroll hos Ruter, så må du vise et spesielt bilde som krever tilgang til internet for å bli oppdatert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er utrolig, jeg er ingen stor mobilbruker finnes noen som har mobilen på 48 timer i gaming uten å måtte lade.

Men min erfaringer har jeg aldri opplevd mobiler med så lang levetid må være Ulefone Power 5 4G de få smartmobilene som har lang batterilevetid. Har opplevd mobiler også få problemer med batteriet særlig om vinteren. Slik er det å ha kinamobil.

Bare for å understreke. Jeg tror han faktisk ladet telefon i løpet av de 20 årene.

Lenke til kommentar

Ja men jeg har fått det å fungere noen ganger. Appene er ikke særlig stabile.

Men spørsmålet om man da gjør noe ulovlig som kan bevises. Eller ikke. For har man forsøkt å betale er man økonomisk trygg.

Men er vel en grovsone hvis man vet man ikke har betalt.

 

Det tror jeg også men mobiler som står ofte på går fort tom for batteri.

Men finnes jo noen mobiler som er beregnet å holde i flere dager, ikke par timer per ladning.

Men det er vel ikke spørsmålet.

Er vel også noen mobiler appene funger dårligere på også f.eks kina mobiler. Der har vel ikke ruter gjort nok testing men er bra for oss.

 

Usikkert om ruter\nsb er klar over problemstillingen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men hva du vil, irriter meg NFC er fremdeles i beta, kan ikke aktivere digital billett fra mobilen kun lese av den.

Får ikke kjøpt tilleggsbiletter hvis man har ruter\NSB kort det kan man kun hos ruter. Eller er det kun blackberry mobiler som kan aktivere ruter kort\NSB fra app?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men hva du vil, irriter meg NFC er fremdeles i beta, kan ikke aktivere digital billett fra mobilen kun lese av den.

Får ikke kjøpt tilleggsbiletter hvis man har ruter\NSB kort det kan man kun hos ruter. Eller er det kun blackberry mobiler som kan aktivere ruter kort\NSB fra app?

Hvorfor vaser du inn blackberry? Hvorfor vaser du inn aktivere kort fra app? Du konstruerer en pervers virkelighet der du ikke kan skaffe deg billett av magisk grunn X. Ok, i det scenarioet har du ikke billett. På linje med at du ikke får kjøpt billett om Oslo blir utslettet av atomvåpen i morgen tidlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bare for å understreke. Jeg tror han faktisk ladet telefon i løpet av de 20 årene.

 

 

Korrekt. Jeg er aldri borte fra en stikkontakt i mer enn noen timer i strekk.

 

Jeg ser problemet dersom man drar på camping i villmarka i ei uke og så skal ta bussen hjem. Da har man en case.

Lenke til kommentar

Ja men jeg har fått det å fungere noen ganger. Appene er ikke særlig stabile.

Men spørsmålet om man da gjør noe ulovlig som kan bevises. Eller ikke. For har man forsøkt å betale er man økonomisk trygg.

Men er vel en grovsone hvis man vet man ikke har betalt.

Hva er det egentlig som er problemstillingen din LMH1? For meg virker det nesten som om du leter etter måter å kunne slippe å betale på mobilen og samtidig slippe gebyr fordi du skal ha prøvd å betale.

 

Du får ikke kjøpt billett hvis mobilen er død eller mangler nett. Men alt annnet ser ut som helt konstruerte problemstillinger, på nivå med at du ikke får betalt med kort hvis kortet er igjen hjemme eller du har glemt koden.

 

Det tror jeg også men mobiler som står ofte på går fort tom for batteri.

Men finnes jo noen mobiler som er beregnet å holde i flere dager, ikke par timer per ladning.

Hvis du har mobil som bare holder et par timer fra fulllading, må du investere i en liten nødlader, eller kjøpe billett på annen måte. Ser fortsatt ikke problemstillingen.

 

 

Er vel også noen mobiler appene funger dårligere på også f.eks kina mobiler. Der har vel ikke ruter gjort nok testing men er bra for oss.

 

Usikkert om ruter\nsb er klar over problemstillingen.

Har du noen erfraring med, eller kilde på at appen ikke fungerer på alle normale telefoner? Skjønner forøvrig ikke hvilken problemstilling Ruter/NSB bør være klar over.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...