Gå til innhold

Microsoft eller lokal konto?

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart sette opp min nye Windows laptop og etter flere år med MacBook er jeg ikke oppdatert på Windows.

Har lest at om man ikke setter opp pcn med Microsoft konto får man ikke utnyttet fullt ut fordelene med det å ha en Microsoft konto, som feks Onedrive og det å laste ned sport fra Windows store?

Er dette riktig? Leser også at laptopen er ubrukelig om man ikke har Internett og man skal logge på, da dette er online pålogging?

Vel, hva er deres erfaringer med det å ha en Windows PC? Hva bruker dere, Microsoft eller lokal konto?

Hva er egentlig fordeler og ulemper med det å bruke en Microsoft konto?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelene med MS konto er at innstillingene dine synkroniseres med evt andre PC'er, samt at du får Single-signon fra PCen mot MS tjenestene.

Er vel ingen spesielle ulemper bortsett fra at MS har mer kontroll på hva du gjør, og at du må ha PCen på internett innimellom for å fornye tokens.

Lenke til kommentar

Kommer an på hva du skal bruke den til.

Enkelte programmer har store problemer med å laste inn ini filer hvis programmet er veldig "tilretteleggbart" for forskjellige brukere når du bruker en Microsoft konto da slike filer forbindes med brukeren i windows.

Jeg vil absolutt anbefale local bruker for å spare hodebry med mindre du bare skal spille.

Lenke til kommentar

Hei, jeg skal hovedsakelig bruke den til Internett browsing, samt et program. Den kommer til å bli brukt kun her hjemme, hvor jeg har Internett.

Jeg har ikke Xbox.

Jeg har lest at man går glipp av diverse "features" om man ikke bruker Microsoft , som Cortana? Hva mer er det man går glipp av? Og er det sant at man ikke kan logge inn/åpne PC uten Internett tilgang om man har Microsoft konto?

Lenke til kommentar

Du får ikke brukt onedrive eller microsoftstore uten å logget inn med epost\passord.

Skype og ligendene gjelder her også og epost app. Alt som trenger epostkonto+ passord.

Fordelen med epost konto du slipper å sette opp alt.

Du slipper ofte å tenke på sykronisering.

Ulempen er vel kanskje informasjonen om deg lagres. F.eks google søk etc. Så vil du være anonym koble deg fra internet og kall deg selv anonym.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har lest at man går glipp av diverse "features" om man ikke bruker Microsoft , som Cortana? Hva mer er det man går glipp av? Og er det sant at man ikke kan logge inn/åpne PC uten Internett tilgang om man har Microsoft konto?

Det er noen features som virker bedre/enklere med Microsoft-konto, men de største forskjellene er at du slipper å logge inn på de forskjellige tjenetsene.

Cortana virker fint uten at du bruker MS-konto til å logge til med, men du må knytte PCen opp mot en MS-konto for at det skal virke (dette er altså forskjellig fra om du logger på selve PCen med MS-konto)

Det stemmer ikke at du ikke kan logge inn uten internett-tilgang selv om du bruker MS-konto for å logge inn.

Lenke til kommentar

Har lest at om man ikke setter opp pcn med Microsoft konto får man ikke utnyttet fullt ut fordelene med det å ha en Microsoft konto, som feks Onedrive og det å laste ned sport fra Windows store?

Hvis du logger deg inn med en lokal konto, så kan du allikevel bruke OneDrive, Store, osv., men da må du logge deg inn på hver av tjenestene (dvs. i app'en) separat.

Så du må forsåvidt ha en Microsoft-konto for å bruke disse tjenestene, men du trenger ikke logge deg på PC'en med den. Jeg har vært vant til lokale kontoer fra gammelt av, og har stort sett alltid valgt det, men i det siste har jeg også brukt MS-kontoer, og ... det blir hipp som happ.

Hvis man vil bruke lokal konto fordi man "ikke stoler på Microsoft" e.l., så burde man vel ikke bruke Windows i det hele tatt, er nå min mening. En MS-konto gjør oppsettet litt enklere, og jeg ser strengt tatt ikke (lenger) de store ulempene med det.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å logge på uten internett.

Har hatt og benyttet Microsoft konto privat i 6 år. Men lager uansett alltid en ekstra lokal administrator konto på alle egne og familiemedlemmets PCer (just in case).

Fordeler om man bruker flere devices eller om man f.eks har live/hotmail mail og onedrive på samme konto da OSet blir autifisert med samme kriterier.

Browser bookmarks desktop utseende og apper m.m blir også felles på devices.

Hvis du kommer fra Apple mac har du jo forsåvidt brukt og koplet apple id/konto til os pålogging tidligere.

En annen fordel er at windows lisensen din uansett type lisens kan flyttes mellom pcer som du har samme microsoft konto på.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hei, takker alle for nyttig info.

Min laptop kommer i posten idag og jeg gleder meg som en unge. Er en Lenovo yoga 530. Jeg tror nok det blir Microsoft konto først for daglig bruk. Jeg kan slå av diverse under personvern.

Jeg har lest mye på engelske nettsider om at pcn blir "ubrukelig" om man skal bruke den uten Internett og deriblant var det noen som skrev at man ikke engang kunne logge på. Men det er vel helt feil.

Lenke til kommentar

Er det sånn nå at man må ha MS konto for ikke å "miste" lisensen ved bytte av hardware?

Ikke hvis man kjøper dyr retail lisens.

Men har du oem lisens (tradisjonelt låst til pc/laptop/hovedkort) kan du flytte den til ny hardware om lisensen og windows installasjonen knyttes til em Microsoft Account.

Har gjort dette flere ganger selv.

Lenke til kommentar

Ikke hvis man kjøper dyr retail lisens.

Men har du oem lisens (tradisjonelt låst til pc/laptop/hovedkort) kan du flytte den til ny hardware om lisensen og windows installasjonen knyttes til em Microsoft Account.

Har gjort dette flere ganger selv.

Så om du velger å flytte lisensen din til ny hardware. Du legger så PC ut på Finn.no for å få solgt den. Så vil ny eier være uten Windows 10-lisens (eksempelvis) pga. ditt lisensflytt? :hmm:

Lenke til kommentar

Så om du velger å flytte lisensen din til ny hardware. Du legger så PC ut på Finn.no for å få solgt den. Så vil ny eier være uten Windows 10-lisens (eksempelvis) pga. ditt lisensflytt? :hmm:

Nei.

Etter at du har flyttet den og før du selger den gjør du om windows/pcen til lokal konto og fjerner maskinnavnet fra din egen Microsoft Account.

Ny bruker får da sette den opp mot "sin egen Microsoft Account" om ønskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...