Gå til innhold

3D-printer avanserte boliger i betong med mindre materiale - gir helt nye muligheter for design

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kall meg gammal og gubbete, men dette har jeg fint lite tro på. Hvis vi ser bort fra det åpenbare problemet med mangel på armering, hvor er bruksområdene for dette konseptet? 

Det er SÅ mange steder additiv tilvirkning har sin misjon, dette er neppe ett av dem. Avansert parametrisk fresing av trekonstruksjoner f.eks kan gi spektakulære effekter - og for former av samme type som i videoen, med et helt annet miljøavtrykk OG antagelig bedre styrke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke behov for armering?

Jeg trodde fiberarmering bare var der for å bedre varmefordeling?

... og armeringsmaterialet har nok en spesifikk vekt ganske lik betong slik at den ikke synker ned mens betongen størkner

Hvis vi ser bort fra det åpenbare problemet med mangel på armering, hvor er bruksområdene for dette konseptet? 

Hvordan legges armering i? Vil armering synke til bunns, vil armeringsvekten forskyve veggene før det størkner?

Litt fra Teknisk Ukeblad om fiberarmering:

Nå skal det bli enklere å bruke fiberarmering

«Forskalingen ga fra seg et langt, pinefullt skrik»

Lenke til kommentar

Jøss, da så! Lenge siden se ^^

Man lærer stadig noe da. Trodde slike fibertråder i annet materiale enn stål var mest brukt i sånn flytesuppe-avrettingsmasse før man legger flisene oppå et gulv jeg :p

Stemmer det, var der jeg hadde det fra. Det skal fordele varme bedre, uten at jeg vet om det lønner seg over tid eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...