torest Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Verdens første autonome containerskip skal bygges i Norge Lenke til kommentar
G Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Er det noe fare for småbåtene når slike autonome kolosser seiler i skjærgården? Lenke til kommentar
3irik Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Er det noe fare for småbåtene når slike autonome kolosser seiler i skjærgården? Dette er jeg veldig spent på - Jeg regner med å tøffe rundt i en liten snekke i Eidangerfjorden også i 2020. Bør jeg være redd? Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Er det noe fare for småbåtene når slike autonome kolosser seiler i skjærgården? Dette er jeg veldig spent på - Jeg regner med å tøffe rundt i en liten snekke i Eidangerfjorden også i 2020. Bør jeg være redd? Har ikke småbåter vikeplikt for slike skip uansett? 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Tja. Lovdata. Og sikkert mange andre regler. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Har ikke småbåter vikeplikt for slike skip uansett? Jo, og jeg pleier å holde meg godt unna stedene disse skipene traffikerer, men dersom jeg må krysse banen til denne båten og får motorstopp - klarer den å unngå meg? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 (endret) Jo, og jeg pleier å holde meg godt unna stedene disse skipene traffikerer, men dersom jeg må krysse banen til denne båten og får motorstopp - klarer den å unngå meg? Hvis båten har høy fart så er nok svaret nei, den er ikke programmert til å unngå små båter som er langt unna og den vil ikke klare å unngå båter som er nærme. Men det samme kan skje med et vanlig containerskip. Endret 16. august 2018 av Camlon 1 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Hvis båten har høy fart så er nok svaret nei, den er ikke programmert til å unngå små båter som er langt unna og den vil ikke klare å unngå båter som er nærme. Men det samme kan skje med et vanlig containerskip. Håper ikke det holder så høy fart inne i Eidangerfjorden, det gjør ikke andre conteinerskip. Scenarioet jeg beskrev har faktisk skjedd meg, da la conteinerskipet seg så nært land som mulig og klarte å unngå meg med et par meter å gå på. Forhåpentligvis vil autonome skip kunne gjøre det samme. 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Har ikke småbåter vikeplikt for slike skip uansett? Jo, og jeg pleier å holde meg godt unna stedene disse skipene traffikerer, men dersom jeg må krysse banen til denne båten og får motorstopp - klarer den å unngå meg? Svaret der er vel ganske enkelt; legg deg bak og ikke foran fartøyet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå