Gå til innhold

Mikaels bil brant opp på motorveien – slik svarer BMW


Anbefalte innlegg

Jeg forstår egentlig ikke vinklingen mot denne ene bilbrannen i Sverige. Mest lurer jeg på hvorfor det er så viktig at BMW får skylden. Hadde han ikke forsikring på sin 1,5 år gamle 2014-modell (hva er rett, eller er dette skikkelig gammelt nytt)?

Hvorfor skal Svenske forsikringstakere betale for BMWs produksjonsfeil? Kan BMW lastes for dette så må de jammen ta ansvar for det også. Jeg vte ikke, men det høres definitivt ut som manglende kvalitetskontroll. En produksjonsfeil som burde blitt oppdaget mye tidligere. BMW sitter sikkert ikke helt uvitende og uinformert her om brannstatistikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så et tall på 255 millioner kjøretøy i USA, men det inkluderte alle kjøretøyklasser. Videre fant jeg tallet 444 personbiler per 1000 innbyggere (0,444 per innbygger) og ganget det med 320 millioner innbyggere.

 

Hvorfor der det så viktig å filtrere på personbiler?  I USA er det omtrent like vanlig å ha pickup som det er å ha det vi kalder for personbil selv om disse pickups reelt kun brukes som personbiler. 

 

Sjekk eventuelt: https://www.businessinsider.com/best-selling-cars-trucks-vehicle-america-2016-2017-1?r=US&IR=T#2-chevrolet-silverado-574876-43-19

 

Endret av tigerdyr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Små lekkasjer av glykol i EGR-kjøleren lagres i EGR-modulen, og kan sammen med olje- og kullsedimenter i noen tilfeller antennes."

 

At-det-var? BMW kjøler da ikke EGR ventilen med (ren) glykol? Har tydeligvis med tiden vært for lenge borte fra misèren kalt dieselpekker – har bilfabrikantene i senere tid begynt kjøle EGR ventilene med glykolholdig kjølevæske? VW gruppen måtte i sin tid redesigne eksosmanifolden slik at den inkluderte en kjølesløyfe før den vendte tilbake til EGR ventilen. Men ventilen og eksosgassen var da fortsatt luftkjølt. Vannkjøling? Virkelig? 

 

Derimot er jeg meget godt kjent med olje- og kullsedimenter i EGR ventilen. Slikt er ikke til å unngå, noe som også er en av grunnene til at jeg holder meg langt borte fra moderne forbrenningsmotorer. De begår selvmord i miljøets tjeneste. 

 

 

"Har bilfabrikantene i senere tid begynt kjøle EGR ventilene med glykolholdig kjølevæske?". Ja de har nok det! Var borti en Golf-diesel (2013-modell) som har kjøling av EGR-systemet med kjølevæske. Legg merke til at jeg skriver EGR-SYSTEMET fordi dette har blitt rimelig komplekst og ikke minst dyrt (og labilt)!

 

 

Sammen med et ekstremt dyrt partikkelfilter (som gikk tett etter 60.000 km for Golf'en) og flere sensorer (hvorav en eksostemperatursensor gikk dukken), er en moderne dieselbil et stort sjansespill når garantitiden er gått ut. Kjøp gjerne dieselbil, men sett av et fond på 30.000 kroner til uforutsette utgifter!

Lenke til kommentar

Hadde han ikke forsikring på sin 1,5 år gamle 2014-modell (hva er rett, eller er dette skikkelig gammelt nytt)?

Artikkelen refererer til to forskjellige hendelser.

 

Den første er en 2014-modell, den andre en 1,5 år gammel bil. Sistnevnte blir nok dekket på ett eller annet vis (enten forsikring eller garanti), den første... spørs jo hva slags forsikring han har hatt. Nå vet jeg ikke hvordan forsikring organiseres i Sverige, men det er vel neppe så forskjellig fra Norge. Og ren ansvarsforsikring ville vel ikke dekket tapet i dette tilfellet. Da måtte du hatt kasko.

 

Problemet i det første tilfellet er tilsynelatende at eieren ikke har hatt fullverdig forsikring. Så da må han eventuelt gå til privatrettslige skritt mot BMW for å få dekket tapet. Mens hvis han hadde fått det dekt av forsikringen, så hadde han sluppet noe mer trøbbel og forsikringsselskapet hadde eventuelt måttet gå til regresskrav mot BMW... som vel kan regnes som en litt mer fair fight.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal Svenske forsikringstakere betale for BMWs produksjonsfeil? Kan BMW lastes for dette så må de jammen ta ansvar for det også. Jeg vte ikke, men det høres definitivt ut som manglende kvalitetskontroll. En produksjonsfeil som burde blitt oppdaget mye tidligere. BMW sitter sikkert ikke helt uvitende og uinformert her om brannstatistikken.

Hvis det kan bevises at BMW er ansvarlige, så vil det jo (i prinsippet) til slutt ikke bli forsikringstagerne som betaler. Da har som nevnt forsikringsselskapet grunnlag for å gå til regresskrav mot BMW. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Finnes det noen gode undersøkelser rundt fordeler kontra ulemper med EGR-ventilene? Min høyst personlige oppfatning og erfaring er at EGR-ventilene er en stor kilde til motortrøbbel, de går tette eller de blir så grisete at de ber motorstyringen om å endre blandingsforholdet som dermed i beste fall bare reduserer motorkraften, i værste fall får man alle mulige problemer og verkstedutgifter. I mange bilmiljøer er en standard preventiv action å blende EGR-ventilene og programmere de "vekk" i ECU. Utslippstallene (på EU-kontroll) er likevel helt fine og godt innenfor kravene, men vedlikeholdskostnadene går ned (og motorkraften går i mange tilfeller opp).

Jeg skjønner selvsagt at man ikke kan sammenligne mine, og noen andres opplevde ulemper mot den, antar jeg, store positive miljøeffekten som alle de millioner av EGR-ventiler bidrar med i verden... Men jeg stiller likevel spørsmålet! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det noen gode undersøkelser rundt fordeler kontra ulemper med EGR-ventilene? Min høyst personlige oppfatning og erfaring er at EGR-ventilene er en stor kilde til motortrøbbel, de går tette eller de blir så grisete at de ber motorstyringen om å endre blandingsforholdet som dermed i beste fall bare reduserer motorkraften, i værste fall får man alle mulige problemer og verkstedutgifter. I mange bilmiljøer er en standard preventiv action å blende EGR-ventilene og programmere de "vekk" i ECU. Utslippstallene (på EU-kontroll) er likevel helt fine og godt innenfor kravene, men vedlikeholdskostnadene går ned (og motorkraften går i mange tilfeller opp).

Jeg skjønner selvsagt at man ikke kan sammenligne mine, og noen andres opplevde ulemper mot den, antar jeg, store positive miljøeffekten som alle de millioner av EGR-ventiler bidrar med i verden... Men jeg stiller likevel spørsmålet! :-)

 

Tror du har et meget godt poeng her! Om (bil)industrien hadde satt seg ned og sett på livsløpet for biler med EGR, så tipper jeg at forurensningene knyttet til feil i EGR er mye større enn den reduksjonen som EGR skulle føre til (motorene halter ved EGR-feil, går urent). Men industrien er fornøyd så lenge motorene holder kravene og en velkommen sideeffekt er enormt delesalg og masse verkstedarbeid.

 

 

Så for miljøet og klimaet er nok blending av EGR den beste løsning sett under en bils livsløp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det noen gode undersøkelser rundt fordeler kontra ulemper med EGR-ventilene? [sNIP] I mange bilmiljøer er en standard preventiv action å blende EGR-ventilene og programmere de "vekk" i ECU. Utslippstallene (på EU-kontroll) er likevel helt fine og godt innenfor kravene, men vedlikeholdskostnadene går ned (og motorkraften går i mange tilfeller opp).

 

EGR reduserer utslippet av Nitrogenoksider [NOx.] På EU kontroll måles bare CO, CO2 og Hydrokarboner. Og sot i tilfellet diesel. Det er nemlig slik at biler skal testes mot de utslippskrav som gjaldt da bilen ble førstegangsregistrert, ikke dagens krav. Så periodisk kjøretøykontroll vil hele tiden ligge litt bak i leksa hva gjelder utslippskrav. Mistenker dog NOx i senere år er blitt en del av EU kontrollen. I så fall ryker du fort på en smell uten EGR ventil.

 

EDIT: Det kan se ut til at det fortsatt ikke er krav til måling av NOx på periodisk kjøretøykontroll. Senest Stortingsproposisjon 144 nevner bare NOx i forbindelse med målinger gjort under typegodkjenning. Det ser ut til at "DIRECTIVE 2014/45/EU on periodic roadworthiness tests" er i effekt enn så lenge. Da er det i så fall fortsatt fritt fram for juksing med EGR. Noen innenfor bransjen får enten bekrefte eller avkrefte.

 

EGR har den fordelen at motor blir snarere varm, som er greit om vinteren. Har av vakuumslangen om et ikke minus ute.

 

At-det-var? Under disse forhold vil ikke EGR engang åpne seg. Hvordan skal den gjøre motoren fortere varm da?

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At-det-var? Under disse forhold vil ikke EGR engang åpne seg. Hvordan skal den gjøre motoren fortere varm da?

 

Min erfaring med en 1,9 TDI (audi). Negative ting jeg merker er økt forbruk, og nykking ved 1800 - 2100 rpm når jeg går fra null til litt pådrag.

Lenke til kommentar

(...)

Problemet i det første tilfellet er tilsynelatende at eieren ikke har hatt fullverdig forsikring. Så da må han eventuelt gå til privatrettslige skritt mot BMW for å få dekket tapet. Mens hvis han hadde fått det dekt av forsikringen, så hadde han sluppet noe mer trøbbel og forsikringsselskapet hadde eventuelt måttet gå til regresskrav mot BMW... som vel kan regnes som en litt mer fair fight.

 

Det ironiska är att om jag INTE haft nybilsgaranti så hade försäkringsbolaget direkt tagit ansvaret och utrett ärendet och löst problemet, redan för tre veckor sen. Jag har pratat med dem om det.

 

Problemet er at han har ett elendig forsikringsselskap som ikke ønsker å hjelpe kunden sin og dytter garantien forran seg som en grunn til at de ikke skal involveres. 

 

Slik jeg ser det burde forsikringen håndtert erstatning for eieren og så at de gikk mot bmw, en privatperson har ikke sjans til å gå til sak mot ett firma.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal Svenske forsikringstakere betale for BMWs produksjonsfeil? Kan BMW lastes for dette så må de jammen ta ansvar for det også. Jeg vte ikke, men det høres definitivt ut som manglende kvalitetskontroll. En produksjonsfeil som burde blitt oppdaget mye tidligere. BMW sitter sikkert ikke helt uvitende og uinformert her om brannstatistikken.

Jo, det er jeg helt enig i. Men når saken står som den står, umulig å bevise en sammenheng til produksjonsfeilen, så er det forsikringsselskapet som må trå til. I tillegg så har et forsikringsselskap mye mer tyngde til å presse gjennom de rette undersøkelsene for å fordele ansvar i ettertid.

 

Når det i tillegg ymtes om at bilen hans er produsert før produksjonsfeilen oppsto (på den motoren), så blir det hele veldig spekulativt. For bileier er det vel revnende likegyldig hvem som tar regninga, så lenge forsikringen faktisk er på plass.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

For de som lurer endte Krister sin historie med at BMW tok penger fra PR-budsjettet til å tilby han en tilsvarende brukt bmw, og lar han låne en 320 inntil de har funnet en tilsvarende han kan få. Dette skjedde tilbake i februar i fjor.

 

Med andre ord tar ikke bmw noe ansvar da bilen er så hard skadet at det er umulig å fastslå brannårsaken, men fordi han har laget bråk i media ønsker de å betale han litt for å roe seg ned.

 

http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bilar/2017/slutet-pa-affaren-med-den-brinnande-bmwn/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi tilføre enda et element til bilbranndebatten? Altså, det var jo i Sverige dette her... #LongIPopcorn

 

For å være seriøs, det er jo mer enn pinlig om ikke BMW gir splitter ny bil til dem som har sett bilen sin gå opp i røyk. Her var det bare vesker de skulle rappe med seg. Hva med et par tvillinger på noen måneder? Midtvinters et sted, nord i Sverige? Det ville sett fint ut på CV’en til BMW.

Kontakter, bekjentskaper,gutteklubben grei. Skyldige tjenester gjøres opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...