Redaksjonen. Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Over 13.000 svenske biler rammet - BMW regner med å ha oversikt over berørte bileiere i Norge denne uken.Mikaels bil brant opp på motorveien – slik svarer BMW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Problemet ble oppdaget i Sør-Korea. Der har det foreløpig i år vært 27 BMW-biler som har blitt utsatt for motorbranner Først varslet man om at 106.000 sørkoreanske kjøretøy var berørt, 27 av 106 000 gir en rate på 0,0255% eller hver 3925 av de berørte bilene i sørkorea, ikke medregnet eventuelle mørketall eller feil i årsaksanalysen. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Trodde bare det var elbiler, mer konkret Teslaer, som brant? 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Jeg voktet meg for å dreie også denne tråden i den retningen, men når først katta er ute av sekken, hvor mange branner har det egentlig vært i Teslaer, globalt, siden roadsteren ble introdusert i 2008? 20-30 stk? De fleste brannene har vel også oppstått som følge av kollisjoner og ikke ut av det blå på motorveien slik som BMWen i artikkelen. Totalt antall Teslaer produsert er vel oppe i rundt 400 000 nå? Det hadde vært interessant med en kjapp sammenligning, hvis det ikke kaprer hele denne tråden også. Håper egentlig BMW-branntråden får være mest mulig BMW-branntråd og ikke så mye annet. 8 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 (endret) Ikke vet jeg hvorfor folk er så himla opptatt av Tesla spesielt, men en regner 90 batterirelaterte branner pr milliard kjørte miles (1609344000 km). Da altså batteri i hybrid eller rene elbiler. Tallet er noe høyt ihht. til faktiske pga god sikkerhetsmargin (30%). Merk at dette er da samtlige branner, også de hvor annen ulykke er årsaken til batteribrann. Ikke kun produksjonsfeil/designfeil (tror neppe slike tall finnes). Tallene er fra statistikker relatert til utbedring av brannvesen (utstyrstilgang/opplæring). Skal se om jeg finner igjen linken. Edit: En litt annen vinkling; En regner 0,25% sjanse for at batteriet tar fyr i en batteridrevet bils liv. En av 400 slike biler skal altså statistisk oppleve brann i batteriet. Enten brannen er forårsaket av produksjonsfeil, påsatt eller ulykke. Dersom en kun er opptatt av tallene for Tesla alene, så spør dem. Endret 15. august 2018 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 (endret) Her er det vel bare å etablere uttrykket «Burngate» først som sist.. #burngate Endret 15. august 2018 av Fungus 2 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Hva har dette med elbiler å gjøre...? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Tydelig at bensindrift ikke er helt modent for å tas i generell bruk ennå. 4 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Bensin? Her står det jo at det kun er dieselmodellene til BMW som spontant selvantenner. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Det har du jammen rett i. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Jeg voktet meg for å dreie også denne tråden i den retningen, men når først katta er ute av sekken, hvor mange branner har det egentlig vært i Teslaer, globalt, siden roadsteren ble introdusert i 2008? 20-30 stk? De fleste brannene har vel også oppstått som følge av kollisjoner og ikke ut av det blå på motorveien slik som BMWen i artikkelen. De fleste jeg husker har oppstått når den sto til lading. 1 Lenke til kommentar
Per Ivar Strømhylden Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Hva har dette med elbiler å gjøre...? ALT dreier seg om el-bilen, enten kommentarer fra elskere eller fra hatere. Så om artikkelen er om lofotfiske eller månelandinger, vinkler noen kommentarene inn på el-biler. Ganske irriterende, faktisk. 3 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 (endret) "Små lekkasjer av glykol i EGR-kjøleren lagres i EGR-modulen, og kan sammen med olje- og kullsedimenter i noen tilfeller antennes." At-det-var? BMW kjøler da ikke EGR ventilen med (ren) glykol? Har tydeligvis med tiden vært for lenge borte fra misèren kalt dieselpekker – har bilfabrikantene i senere tid begynt kjøle EGR ventilene med glykolholdig kjølevæske? VW gruppen måtte i sin tid redesigne eksosmanifolden slik at den inkluderte en kjølesløyfe før den vendte tilbake til EGR ventilen. Men ventilen og eksosgassen var da fortsatt luftkjølt. Vannkjøling? Virkelig? Derimot er jeg meget godt kjent med olje- og kullsedimenter i EGR ventilen. Slikt er ikke til å unngå, noe som også er en av grunnene til at jeg holder meg langt borte fra moderne forbrenningsmotorer. De begår selvmord i miljøets tjeneste. Endret 15. august 2018 av 1P4XZQB7 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Bare vent til hydrogenhodene kommer inn. Lenke til kommentar
Øyvind Pedersen Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Trodde bare det var elbiler, mer konkret Teslaer, som brant? I USA brenner det vel 150.000 biler i året. (https://www.nfpa.org/Public-Education/By-topic/Property-type-and-vehicles/Vehicles) Dvs 17 biler hver time. Jeg tviler på at Teslaer er overrepresentert, per bil eller per km, uten å ha sett nøyaktige tall. I media er imidlertid Tesla overrepresentert på alle mulige måter Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 I USA brenner det vel 150.000 biler i året. Så vidt jeg har funnet ut er det ca 142 millioner personbiler i USA, noe som betyr en brannrisiko på 1 per 948 bil, i året. Det er betydelig høyere en tallet jeg fant for BMW i Sørkorea lengre opp her (1 per 3925 rammet BMW i løpet av alle de årene de har vært i drift). 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 (endret) Så vidt jeg har funnet ut er det ca 142 millioner personbiler i USA, noe som betyr en brannrisiko på 1 per 948 bil, i året. Det er betydelig høyere en tallet jeg fant for BMW i Sørkorea lengre opp her (1 per 3925 rammet BMW i løpet av alle de årene de har vært i drift). Hvordan kom du frem til 142M? Syns det hørtes ekstremt lavt ut, og et kjapt søk viser da også: Number of vehicles (cars & light trucks) registered (VIO) in United States, 2012 --> 248.7 million Number of Tesla cars registered in the US (through July, 2016) --> 71,000 Tallet på 248 er sikkert enda høyere i dag siden det er et 6 år gammelt tall. Endret 15. august 2018 av tigerdyr Lenke til kommentar
missi Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Skal vi tilføre enda et element til bilbranndebatten? Altså, det var jo i Sverige dette her... #LongIPopcorn For å være seriøs, det er jo mer enn pinlig om ikke BMW gir splitter ny bil til dem som har sett bilen sin gå opp i røyk. Her var det bare vesker de skulle rappe med seg. Hva med et par tvillinger på noen måneder? Midtvinters et sted, nord i Sverige? Det ville sett fint ut på CV’en til BMW. 2 Lenke til kommentar
madammim Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Jeg forstår egentlig ikke vinklingen mot denne ene bilbrannen i Sverige. Mest lurer jeg på hvorfor det er så viktig at BMW får skylden. Hadde han ikke forsikring på sin 1,5 år gamle 2014-modell (hva er rett, eller er dette skikkelig gammelt nytt)? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Hvordan kom du frem til 142M? Jeg så et tall på 255 millioner kjøretøy i USA, men det inkluderte alle kjøretøyklasser. Videre fant jeg tallet 444 personbiler per 1000 innbyggere (0,444 per innbygger) og ganget det med 320 millioner innbyggere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå