Gå til innhold

[Løst] Parkering forbudt - hvor da?

bbvv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er Ganske intuitivt vil jeg si.. generell regel tilsier at skilt gjelder for den siden av veien du er på, altså at det gleder på veien til venstre, på høyre side.

Men på en en enveiskjørt gate kan skilt også henges på venstreside av veien. Og her henger det sammen med enveiskjørt-skiltet. Det finnes mange enveis-kjørte gater hvor det er parkering forbudt på den ene siden, men ikke den andre..

Lenke til kommentar

Ja, det er min teori også, at det gjelder for den høyre veien siden det henger sammen med det andre skiltet. Jeg har sendt en forespørsel til kommunen allerede, men lurte bare på om det kun var jeg som ikke opplevde skiltplasseringen som intuitiv :)

Jeg ville nok sjekket det med Grimstad kommune men ut i fra at det er plassert en pil på skiltet vil jeg tro det gjelder for veien til høyre. Ut i fra veiene på bildet er ingen av gatene spesielt egnet for parkering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg ville oppfattet pilen til å vise at det er enveiskjørt til høyre, og parking forbudt-skiltet til å gjelde på høyre side av veien til venstre.

Lenke til kommentar

Hmm... Første tanke er enveiskjørt til høyre og siden parkering forbudt skiltet er på lyktestolpen som står akkurat inne på den enveiskjørte veien så gjelder det på venstre side. En kan parkere på høyre side av veien opp til venstre fram til bakketoppen hvor det er ett parkering forbudt skilt...

Lenke til kommentar

Da fikk jeg svar fra kommunen! :)

(Arendalsveien til venstre, Henrik Ibsensgate den enveiskjørte til høyre.)

Mail sendt:

Parkering forbudt-skiltet på vedlagte bilde står i krysset mellom Arendalsveien og Henrik Ibsens gate. Henrik Ibsens gate er enveiskjørt, og skiltet kan tolkes til å gjelde venstresiden av denne, spesielt siden skiltet henger sammen med enveiskjørt-skiltet. Er det korrekt oppfatning? Eller gjelder skiltet for Arendalsveien? Det kan vel ikke gjelde for begge gatene!?

Svar:

Din oppfattelse er korrekt, skiltet gjelder for Henrik Ibsensgt.

Lenke til kommentar

Jeg ville oppfattet pilen til å vise at det er enveiskjørt til høyre, og parking forbudt-skiltet til å gjelde på høyre side av veien til venstre.

Jeg hadde også tolket det slik, men vi tok tydeligvis feil. Samtidig var skiltingen åpenbart mangelfull, siden kommunen rydda opp i det såpass raskt. Godt jobba, TS ;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...