Gå til innhold

Lånekassen ved bytte av studier

Sek06

Anbefalte innlegg

Jeg søkte støtte om utdanning ved Bi, og fikk dette godkjent og utbetalt skolepengelån. Jeg har imidlertidig blitt tatt opp ved UiB og har sendt ny søknad til Lånekassen. Problemet er at min samboer er foreløpig uten lønn så fikk vi noen regninger så jeg brukte noe av skolepengelånet på. Er det sånn at det må tilbakebetales med engang den nye søknaden er gått igjennom eller kan disse pengene bli lagt inn på studielånet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Dette høres ut som noe du skal ha svar på fort. Du bør ringe Lånekassen, for de kan bruke opp til flere dager på å svare på eposter. Mitt umiddelbare svar på spørsmålet ditt er at det kan gå greit, men det forutsetter jo dialog med Lånekassen. Gitt situasjonen deres er det forståelig at du måtte bruke noe av skolepengene, men det beløpet som skal til BI er vel mye større enn vanlige stipend- og lånsutbetalinger. Kanskje Lånekassen kan mikse og trikse med de neste utbetalingene, få ting til å gå opp slik at du ikke må betale tilbake alt med en gang, men det blir jo bare spekulasjoner fra min side. Anbefaler igjen å ringe i morgen, så får du svar før helgen og kan senke skuldrene. Lykke til! 

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Du får utbetalt 20k i august. Er ikke dette beløpet tilstrekkelig til å dekke de utleggene du har hatt?

BI krever vel skolepenger på i motsetning til offentlige høyskoler/universitet. 

Det er vel det hun tenker på, altså skolepenger kommer i tillegg til storstipend.

Lenke til kommentar

Ja, poenget var om hun hadde brukt mer enn 20k. Om du får utbetalt stipend + skolepenger og går over til en skole uten skolepenger må du tilbakebetale skolepengene, men vil fortsatt få fult studielån (omgjøringslån). For august er det drøyt 20k. Så spørsmålet var egentlig bare hvor mye som var brukt av de utbetalte midlene/hvor mye som var i behold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...