Adrian Jensen Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Halve Norge er elektrisk - én sektor ødelegger statistikken [Ekstra] Lenke til kommentar
awil Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 "- Da er det veldig mange behov som ikke vil dekkes. Vi må ta i bruk flere fornybare energikilder, som hydrogen." For å være pirkete: hydrogen er ikke en energikilde. Hvis hydrogen produserer vha. elektrisitet så ville jeg regnet hydrogen som elektrisk energi. Hydrogen brukes da som et slags batteri. Men ja, målet bør bare være at det er fornybart, det tror jeg alle er inneforstått med. Hydrogen kan f.eks. produseres direkte fra sollys. Fordelen med å fokusere på elektrisk energi er at det gir mer fleksibilitet i produksjonen og bruken av energien. La oss si man har valget å sette opp et solcellekraftverk, distribuere via elkraftnettet og så bruker energien til å produsere hydrogen, eller produsere hydrogen direkte fra sollys og distribuere via tankbiler. Kanskje sistnevnte er litt mer effektiv. Men si at et revolusjonerende batteri kommer på markedet som reduserer nisjen til hydrogen. Da er kanskje det anlegget som produserer hydrogen fra sollys og mange av tankbilene plutselig ikke nyttige lenger. Men et anlegg som produserer elektrisitet og kraftlinjer vil alltid være nyttig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Nå har jeg ikke lest artikkelen, men hydrogen er nok den mest miljøvennlige og klimavennlige energibæreren vi i Norge kan bruke på steder der direkte strømforsyning er utilgjengelig over lange strekninger eller tidsrom, som i lufta og på sjøen. Jeg kan bare gjette på hvilke branjer søylene representerer, men det er ikke alt som er like egnet for drift av hverken hydrogen, batteri eller direkte elektrisk. 1 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Når ble Hydrogen en energikilde? En meget lite energieffektiv energibærer som kan gi en 5-7 x høyere energiforbruk sammenlignet med batteri. Fornybart er også en sannhet med modifikasjoner. Olje og gass selskape har planer om å bruke natur gass. Neppe alle med CCS . Kan fort gå i biofella med gode intensjoner som lander på noe værre (palmeolje på tanken) - Da er det veldig mange behov som ikke vil dekkes. Vi må ta i bruk flere fornybare energikilder, som hydrogen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå