thelebrity68 Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Italias statsminister: All infrastruktur skal dobbelsjekkes.Rapport: Morandi-broen var under kontinuerlig vedlikehold Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Vanskelig å skulle bygge ny infrastruktur i stor stil sålenge eliten og multinasjonale selskaper sniker seg unna skatt og operer i skatteparadiser. Vi trenger statlige inntekter fra globale aktører som Google, face, Microsoft osv. Disse kjempene og andre globale aktører har i stor grad unndratt penger fra beskatning i de land pengene er tjent grunnet teknisk tilpasning av selskapsstruktur slik at de kan sende inntekter til avdelinger i skatteparadiser mens de fører opp fradrag i høykostland. På tide å tvinge kjempene til å bidra til fellesskapet før viktig infrastruktur råtner på rot slik som denne broa. 8 Lenke til kommentar
Kevin Courteous Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 bedre sent enn aldri selv om det er for seint for de 30+ som var her 1 Lenke til kommentar
morten7 Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Truffet av lyn... kan det hende at armeringen med mest strekkrefter brant over av lynet? 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Truffet av lyn... kan det hende at armeringen med mest strekkrefter brant over av lynet? Det kan nok være akkurat det som har skjedd. Lynet har truffet spennkablene rett ved innfestningen og pulverisert betongen rund selve innfestningen pga strømmen som har gått inn i jernkablene. Når da betongen er av 1967 kvalitet som er svært dårlig i forhold til betong i dag,kan ett skikkelig stort lynnedslag i spennkablene dødsdømme broen. Løsner kun en innfestningen til spennkablene vil hele konstruksjonen kolapse umiddelbart pga den enorme vekten. For de som har sett hvordan ett stort lynnedslag kan ødelegge infrastruktur,så er det ikke tvil om at det kan potensielt skade og ødelegge en bro med gammel betong. Det var kun tyskerne som laget betong med bra kvalitet på 50-60 tallet. Hvordan er økonomien i selskapet som driftet broen,har eierne melket ut penger istedenfor å bruke pengene på vedlikehold? 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 I den tåkete videoen jeg så har tydeligvis en seksjon av brudekket ramlet ned før brutårnet raser. Under brudekket gikk det kraftkabler som synes på etter-bildene. Disse må ha blitt brutt når seksjonen falt ned, altså før tårnet raste. Når kraftkabler ryker må det oppstå kraftige gnister. Det kan ha blitt oppfattet som lynnedslag (et øyevitne forteller om lyn rett før tånet raste). Med andre ord vl jeg spekulere i om ikke det kollapsede brudekket er årsaken til "lynet" i stedet for at lyn er årsaken til kollapsen. Lyn treffer jo som regel de høyeste strukturene, men her var det brudekket som ligger 50~60 meter lavere, som raste først. 4 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Truffet av lyn... kan det hende at armeringen med mest strekkrefter brant over av lynet? Jeg tnekr at lynet kan ha gått gjennom armeringen og varmet opp armeringen så kraftig at betongen ble sprengt bort med påfallende havari. Det var det første som slo meg da jeg leste at folk hadde observert lynneslag på broen før kollapsen. Jeg kjenner til et tilfelle der lynet knuste berget fordi lynet fulgte en jernåre i fjellet, 2 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 I den tåkete videoen jeg så har tydeligvis en seksjon av brudekket ramlet ned før brutårnet raser. Under brudekket gikk det kraftkabler som synes på etter-bildene. Disse må ha blitt brutt når seksjonen falt ned, altså før tårnet raste. Når kraftkabler ryker må det oppstå kraftige gnister. Det kan ha blitt oppfattet som lynnedslag (et øyevitne forteller om lyn rett før tånet raste). Med andre ord vl jeg spekulere i om ikke det kollapsede brudekket er årsaken til "lynet" i stedet for at lyn er årsaken til kollapsen. Lyn treffer jo som regel de høyeste strukturene, men her var det brudekket som ligger 50~60 meter lavere, som raste først. Ja men som vi ser på videoen så raser den høyeste delen etter at brudekket er borte og da er spennkablene borte allerede og ramlet ned sammen med brudekket. Dvs at spennkablene som er festet helt øvers på bruen løsnet sammen med brudekket. Siden spennkablene ikke henger fast i den øvre delen,må de ha løsnet og derved har bruen kollapset. De kan ha løsnet ved at lyn har slått inn i armeringen på toppen ved festene og sprengt betongen som holder spennkablene. Så har spennkablene og brudekket falt ned og deretter de høyeste søylene. Når man ser hvordan betongen ser ut på bildene fra bakken av den havarerte bruen,så trenger man ikke være rakettforsker for å forstå at betongen er av elendig kvalitet. Den er jo nærmest pulverisert og gått i oppløsning. 2 Lenke til kommentar
PK not Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 I Norge bør vi i tillegg til betongbruer ha oppmerksomhet rundt plate- og lamelldammer for kraftproduksjon som ble bygget på 1950-tallet. En kollaps i en slik dam kan gi katastrofal flombølge enkelte steder i Kongeriket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå