Gå til innhold

Forslag til fag å ta sammen med JUS1111 1. semester

bobloblaw

Anbefalte innlegg

Kan noen foreslå et fornuftig fag å ta sammen med JUS1111, da jeg allerede har exphil fra NTNU. Faget kan ikke forutsette juridiske forkunnskaper, da jeg er helt fersk, og det ville være fint om det har noe til felles med JUS1111, eller på annen måte passer bra som et fag for 1. semester

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fransk eller tysk kan du lære, hehe. Men oppstartstidspunktet er i veien. Jeg tenkte du satt og vurderte dette nå, siden studiestart vel er denne uken.

Da ville jeg vurdert å ta et tilfeldig fag på blindern du synes virker spennende. Å ta juridiske valgfag så tidlig tror jeg kan bli tungt, selv på bachelornivå.

Lenke til kommentar

Fransk eller tysk kan du lære, hehe. Men oppstartstidspunktet er i veien. Jeg tenkte du satt og vurderte dette nå, siden studiestart vel er denne uken.

Da ville jeg vurdert å ta et tilfeldig fag på blindern du synes virker spennende. Å ta juridiske valgfag så tidlig tror jeg kan bli tungt, selv på bachelornivå.

Aha. Kan tilfeldige fag inngå i rettsvitenskapsgraden? I så fall, er det mulig å bruke enkeltemner fra NTNU tror du? Mangler bare 2,5 studiepoeng

Lenke til kommentar

Ahh, jeg tenkte ikke på at exphil på NTNU kun var 7,5 studiepoeng. Da ville jeg snakket med studieveileder for å være sikker på at du tar fag som gjør at du oppfyller kravene til grad.

Jeg sendte en mail til UiO, og fikk til svar at jeg kunne ta et tipoengsfag fra bacheloremnene. Ser ikke poenget med å ta exphil på nytt, så da tar jeg heller noe annet. Er exfac plassert i 3. semester av en god grunn, eller er det et mulig emne å ta 1. semester, og så f.eks. ta engelsk for jurister over 2. og 3. semester? 

Lenke til kommentar

Jeg hadde god nytte av å ta "... for ikke-jurister"-emnene:

- JUROFF1500 Strafferett,

- JUROFF1201 Introduksjon i forvaltningsrett, og

- JUROFF1410 Folkerett

den gangen jeg skulle supplere fordi jeg var fritatt for ex.phil. og trengte heltidsstudentstatus. De forutsetter ingen forkunnskaper og er veldig lett matnyttig.

Du kan også ta de andre JUR-emnene (altså BA-emnene), men da får du raskt et problem når du skal ta valgfag på mastersiden. Du får ingen studiepoengs uttelling av JUR5120 Utlendingsrett hvis du har tatt JUR1120 Utlendingsrett, så da må du ta andre masteremner.

Lenke til kommentar

For ikke-jurister emner er en god idé, men da må du være sikker på at de kan brukes i graden. Det er jeg ikke sikker på. Status som heltidsstudent (og senere omgjøring av omgjøringslån i lånekassen) er en ting, men det er viktig at du ikke står igjen med for få fag som kan brukes i graden. Hvis du tar exfac nå, må du uansett ta et ekstra valgfag senere. Men det er nok av forskjellige valgfag å ta, så det ville jeg ikke vært så bekymret for.

Exfac består dels av tema uten tilknytning til øvrige fag på andre studieår (språklære, logikk mv.), dels av tema som henger mer eller mindre løst sammen med spesielt statsforfatningsretten (rettsfilosofi, rettens legitimitet). Jeg ville heller tatt et alminnelig valgfag på bachelornivå.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

For ikke-jurister emner er en god idé, men da må du være sikker på at de kan brukes i graden. Det er jeg ikke sikker på. Status som heltidsstudent (og senere omgjøring av omgjøringslån i lånekassen) er en ting, men det er viktig at du ikke står igjen med for få fag som kan brukes i graden. Hvis du tar exfac nå, må du uansett ta et ekstra valgfag senere. Men det er nok av forskjellige valgfag å ta, så det ville jeg ikke vært så bekymret for.

Exfac består dels av tema uten tilknytning til øvrige fag på andre studieår (språklære, logikk mv.), dels av tema som henger mer eller mindre løst sammen med spesielt statsforfatningsretten (rettsfilosofi, rettens legitimitet). Jeg ville heller tatt et alminnelig valgfag på bachelornivå.

Jeg kommer ikke til å søke lånekassestøtte 1. semester, og klarer meg sånn sett fint med 20 studiepoeng, hvis det kan være en løsning. I så tilfelle må jeg jo ta 40 poeng et annet semester, og det kan jo kanskje være krevende. Samtidig er det muligens vel så vanskelig å ta et bacheloremne uten forkunnskaper 1. semester

• Liker 1
Lenke til kommentar

De gjenværende 2,5 vil regnes som frie emner (eller gjorde det i 2008 da jeg begynte; det viste seg senere at min eksterne utdanning var langt mer enn kravet, så det ble ikke aktuelt for meg). Hva som helst kan inn. Men sjekk med studieveileder.

Jeg tok ex.fac. førsteår (hadde et studieår i utlandet først hvor jeg fikk godskrevet ex.phil.), det er generelt sett ikke å anbefale.

Lenke til kommentar

De gjenværende 2,5 vil regnes som frie emner (eller gjorde det i 2008 da jeg begynte; det viste seg senere at min eksterne utdanning var langt mer enn kravet, så det ble ikke aktuelt for meg). Hva som helst kan inn. Men sjekk med studieveileder.

Svar fra studieveileder: Vi tilbyr dessverre ingen emner på 2,5 studiepoeng, så det vanlige er at studentene i slike situasjoner tar et valgemne på bachelornivå. Du finner en liste over de emnene du kan velge mellom her: https://www.uio.no/studier/program/jus/oppbygging/valgemner-bachelor.html.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...