Cthulhu Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Vil gjøre det mulig å sammenligne forskjellige elsykler direkte.Har utviklet rekkeviddestandard for elsykler Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Enhver felles standard for tester, gjør sammenligning mer mulig. Et eksempel på at selv tester fra samme nettsted er vanskelig å forholde seg til er på tek.no Der er framgangsmåten i hver enkelt test på en del produkter, såpass ulike fra gang til gang, at man ikke kan sammenligne. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Kanskje de burde lage en standard på hvordan hull mid-drive el-sykkler krever i ramma å så det vil være mulig å reparere dem om 10 år og vi ikke sitter her med millioner av sykkler ingen vil bruke som sykkler og som ikke kan konverteres tilbake til el-sykkler da motor modellen er ute av produksjon eller no. 2 Lenke til kommentar
storken Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Kanskje de burde lage en standard på hvordan hull mid-drive el-sykkler krever i ramma å så det vil være mulig å reparere dem om 10 år og vi ikke sitter her med millioner av sykkler ingen vil bruke som sykkler og som ikke kan konverteres tilbake til el-sykkler da motor modellen er ute av produksjon eller no. Nei, det er liten til ingen vits. En sykkelramme koster 20% av det en krankmotor gjør. Det er viktigere at motoren kan åpnes, repareres og re-installeres hos lokale verksted. Kilde: Meg selv, jeg jobber for Elsykkelbutikken. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 (endret) Nei, det er liten til ingen vits. En sykkelramme koster 20% av det en krankmotor gjør. Det er viktigere at motoren kan åpnes, repareres og re-installeres hos lokale verksted. Kilde: Meg selv, jeg jobber for Elsykkelbutikken. Selvsagt ,men hvis du har en sykkel som er spesifisert ganske godt (Shimao Deore XT elller lignende så er ikke de komponentene gratis heller. Jeg har en Shimano E8000 motor på min og det virker som motoren er klart det svakeste leddet på disse syklene. Nesten sjokkerende hvor mange motorer jeg har vært igjennom. (Bafang og Shimano). Lyst å prøve Bosch motor neste gang, ettersom jeg har hørt at den kutter når man girer, slik at man slipper å slite ut drivverk etter 6mnd. Men over til tema så er det veldig bra at det kommer en god standard. Har sett sykler med 500watt/timer som har vært oppgitt til 120km og 40-60km. Har fint klart å tømme 500watttimer på 1,5timer hvis det er snakk om mange høydemeter. Endret 15. august 2018 av CFD Lenke til kommentar
storken Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Selvsagt ,men hvis du har en sykkel som er spesifisert ganske godt (Shimao Deore XT elller lignende så er ikke de komponentene gratis heller. Jeg har en Shimano E8000 motor på min og det virker som motoren er klart det svakeste leddet på disse syklene. Nesten sjokkerende hvor mange motorer jeg har vært igjennom. (Bafang og Shimano). Lyst å prøve Bosch motor neste gang, ettersom jeg har hørt at den kutter når man girer, slik at man slipper å slite ut drivverk etter 6mnd. Men over til tema så er det veldig bra at det kommer en god standard. Har sett sykler med 500watt/timer som har vært oppgitt til 120km og 40-60km. Har fint klart å tømme 500watttimer på 1,5timer hvis det er snakk om mange høydemeter. Navgir + et kjede av høyere kvalitet vil gi deg relativt lang brukstid før det må vedlikeholdes. 6000 km er greit oppnåelig, 10 0000 km går fint det og, enkelte KMC kjeder for navgir kommer faktisk med 10 000 km garanti. Men navgir har ulemper også. I forhold til utvendige gir er det dyrere, veier mer, er mindre effektivt og punkterer man er det en del mer stress å få ut hjulet av ramma. Det blir spennende å se hvordan norske Kindernay utvikler seg i løpet av noen år, det kan bli et navgir som har alle fordelene til et utvendig gir - uten ulempene til tradisjonelle navgir. Og før vi begynner å diskutere beltedrift. Belter slites også ut, og de må byttes, og de knirker av og til. Blandet erfaring med Shimano motoren. God erfaring med Bafang MAX-Drive motoren. Noe tull er det, men det er det også på Bosch og Yamaha. Det viktigste er at det kan rettes. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Nei, det er liten til ingen vits. En sykkelramme koster 20% av det en krankmotor gjør. Det er viktigere at motoren kan åpnes, repareres og re-installeres hos lokale verksted. Kilde: Meg selv, jeg jobber for Elsykkelbutikken. Sure, men nå vet vi jo at det ikke kommer til å skje, i beste fall de klarer å bytte et tannhjul som du MÅ kjøpe originalt om du skal reparere den hos de som koster 3-4x av hva tannhjulet burde koste. Og om en mosfet på kontrolleren er røket, en del til hva 7 kr? Så vet du at eneste du ville blitt tilbudt er å eventuelt bytte hele enheten, eller kontrolleren for flere tusen kroner. Eller om du får en kortslutning i statoren som er det som mest sannsynlig skjer når en motor går i stykker så er det ingen som kommer til å tilby å rewire statoren din selv om det er fult mulig med 200 kr i deler. Det er for tidskrevende for å få gjort hos en betalt arbeider når det gjelder elsykkel. Du vet like godt som meg at alternativet i de aller fleste tilfeller vil være at et lokalt verksted kan bytte ut hele huset, men om det ikke er noe standard for hvordan de passer i ramma, tvinges forbrukeren til å kjøpe noe som muligens er vanskelig/umulig å få tak i, og de tvinges til å kjøpe av samme leverandør som kanskje fremdeles har laverer produkter av like dårlig kvalitet til alt for høy pris. Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Kanskje de burde lage en standard på hvordan hull mid-drive el-sykkler krever i ramma å så det vil være mulig å reparere dem om 10 år og vi ikke sitter her med millioner av sykkler ingen vil bruke som sykkler og som ikke kan konverteres tilbake til el-sykkler da motor modellen er ute av produksjon eller no. Nei, det er liten til ingen vits. En sykkelramme koster 20% av det en krankmotor gjør. Det er viktigere at motoren kan åpnes, repareres og re-installeres hos lokale verksted. Kilde: Meg selv, jeg jobber for Elsykkelbutikken. Nei i dag er alt som regel bruk og kast og den tendensen ser ut til å gå videre kan ikke se for meg at noen reparerer min tv eller kjøleskap i dag hvis du ringer de som selger dette så er det et stort spørsmålstegn i tryne på dem så rep i dag er like NOPE og det er synd det skal være sånn men slik er samfunnet blitt i dag Husker i de gode dager man kunne reparere sko, tv osv de dager er desverre talte! Lenke til kommentar
SunMaster Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 En sykkelramme som koster en femtedel av motoren kan jammen ikke være rare greiene. Rammene er dyreste komponent i syklene mine (Shimano XT i terreng og Sram Red på racer) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 (endret) *snipe* Endret 16. august 2018 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå