Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem med tomgang Yamaha tzr


Vetsje

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Juster bensinblandingen så den blir korrekt. Hvis den dør sakte ut når den står på tomgang tyder det ofte på at den får for mye bensin (eller for lite luft).

 

Hvis turtallet stiger og stiger på tomgang helt til du gir gass så får den for lite bensin (eller for mye luft).

 

Finn blandeskruen (IKKE tomgangsskruen).

Finn ut om det er bensinskrue eller lufteskrue.

Er det lufteskrue skrur du den utover ca. 1/4 omdreining av gangen og sjekker om det hjalp.

Er det bensinskrue skrur du den innover ca 1/4 omdreining av gangen og sjekker om det hjalp.

Når den ser ut til å fungere fint så gir du nesten full gass fra tomgang og sjekker at turtallet øker raskt som det skal. Hvis den nøler må du justere så den får litt mer bensin eller mindre luft.

Hvis du må skru den lengre ut enn ca. 3 omdreininger eller lengre inn enn ca. 1 omdreining må du ha ny tomgangsdyse.

 

Alt dette forutsetter at du ikke har lekkasjer i innsug eller sylinder og at du har rent luftfilter.

 

Hvis skruen sitter nærmest sylinder har du bensinskrue. Hvis den sitter nærmest luftfilter har du lufteskrue. Du har ikke begge deler!

 

Lufteskrue:

post-18544-0-43257400-1534294083_thumb.jpg

 

 

Bensinskrue:

post-18544-0-34509500-1534294089_thumb.jpg

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Juster bensinblandingen så den blir korrekt. Hvis den dør sakte ut når den står på tomgang tyder det ofte på at den får for mye bensin (eller for lite luft).

 

Hvis turtallet stiger og stiger på tomgang helt til du gir gass så får den for lite bensin (eller for mye luft).

 

Finn blandeskruen (IKKE tomgangsskruen).

Finn ut om det er bensinskrue eller lufteskrue.

Er det lufteskrue skrur du den utover ca. 1/4 omdreining av gangen og sjekker om det hjalp.

Er det bensinskrue skrur du den innover ca 1/4 omdreining av gangen og sjekker om det hjalp.

Når den ser ut til å fungere fint så gir du nesten full gass fra tomgang og sjekker at turtallet øker raskt som det skal. Hvis den nøler må du justere så den får litt mer bensin eller mindre luft.

Hvis du må skru den lengre ut enn ca. 3 omdreininger eller lengre inn enn ca. 1 omdreining må du ha ny tomgangsdyse.

 

Alt dette forutsetter at du ikke har lekkasjer i innsug eller sylinder og at du har rent luftfilter.

 

Hvis skruen sitter nærmest sylinder har du bensinskrue. Hvis den sitter nærmest luftfilter har du lufteskrue. Du har ikke begge deler!

 

Lufteskrue:

AIR SCREW.jpg

 

 

Bensinskrue:

modmixturescrew.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...