geekfreak Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Jeg byttet nylig radio i bilen og demonterte midtkonsollen. Mellom radio og luftdysene sitter knapper til setevarme, ESP, bakrutevarme, passasjer airbag og nødvarsel lys. Kablene bak disse knappene ble tatt ut ifm. monteringen. Etter bytte av radio og alt er montert på plass igjen får jeg følgende varsler i displayet når jeg starter bilen: - ESP lyser - ABS lyser - Håndbrems lyser - Servostyring lyser - Motorfeil lyser - Service skiftenøkkel blinker - Indikator for hvilket gir bilen ligger i blinker (P, D1, D2 osv...) Jeg har prøvd å la bilen stå avslått i flere timer før jeg har startet bilen, men de samme varslene dukker opp. Kan det ha skjedd noe med ESP kabelen ifm. monteringen som har kortsluttet noe? Hvor er motenden til denne ESP kabelene koblet og er det mulig det kun er en sikring som må byttes? Andre tips? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Kan den nye radioen dra så mykje straum at bilbatteriet må ladast for at resten av elektronikken skal fungere? Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Kan den nye radioen dra så mykje straum at bilbatteriet må ladast for at resten av elektronikken skal fungere? Det var helt lik radio som ble satt inn som var installert fra før. Bilen er utstyrt med batterilader og er fulladet. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Hva var grunnen til å bytte lik radio ned lik radio? Antar at den nye radioen er brukt(?), sikkert at den var/er OK? Original radio er tilkoblet bilens datanettverk (CAN bus) og kan teoretisk sett skape krøll for (kommunikasjon mellom) andre komponenter i bilen hvis den (radioen) ikke fungerer. ‘Alt’ i bilen kontrolleres vha. CAN bus så du finner ikke en egen kabel for eks. ESP i dashbordet. Forslag: • Få avlest bilens feilkoder • Koble fra den nye radioen og se om det gjør noen forskjell • Sjekk alt av kabler bak radioen. Sitter alt i, noe som kan ha kommet i klem? • Sikringene er du inne på selv. Sjekk én og én, pass på plasseringen, det er normalt med slotter som det ikke sitter sikringer i. Dumt å plassere feil. • Koble fra batteriet, vent litt og koble til igjen. Noen forskjell? (Noen biler ‘liker ikke’ at batteriet kobles fra/til uten at en prosedyre følges. Vet ikke med din.) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Her burde du koblet fra batteriet før du begynte jobben. Standard prosedyre ved arbeid på bilers elsystem. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Ta av batteripolen i 30min. Det sletter som regel feilkodene.Hjelper ikke dette må du inn med diagnoseverktøy! Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Har du forsøkt å kjøre bilen? Slike lamper kommer gjerne når man har gjort noe med det elektriske, og må læres på nytt. En kjøretur på et kvarter over 50kmt og litt svinging på en parkeringsplass så lærer den alt hvis det er problemet. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 16. august 2018 Forfatter Del Skrevet 16. august 2018 Takk for tilbakemeldinger. Ser ut som jeg har fått en lærepenge ved at jeg ikke tok at batteriet under arbeidet. Har prøvd å ta av batteriet i over 2 timer, men feilkodene er fortsatt til stede. Har også kjørt en del med bilen uten at det har hjulpet. Hadde bilen hos NAF for diagnose og de fant flere feil, men klarte kun å slette lampen for motorfeil. Det jeg ikke nevnte var at også nåla til speedometeret ikke fungerer lenger heller. De nevnte at det kan ha kommet en gnist når jeg monterte kabelen til ESP-knappen som har medført feilene. NAF trodde styreenheten/CANBUS måtte byttes. Bilen tas med til verksted på mandag. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 En VCDS eller VAGcom kabel til VAG gjør mirakler. Med den får du slettet alle feilkoder per styreenhet i bilen. Reddet meg flere ganger. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 4. september 2018 Forfatter Del Skrevet 4. september 2018 Trengte kun å bytte en 7.5A sikring til styreenheten/CANBUS. Alt i orden nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå