Gå til innhold

Hvilke rettigheter har man når man kjøper PC bygget av Komplett?

Anbefalte innlegg

Det er vel en sannhet med modifikasjoner ettersom garantien og dens innhold er en del av avtalen og følgelig vil kunne ha betydning ved vurdering av grunnlaget for reklamasjon - typisk mangelsvurderingen.

Du står fritt til å bryte garantibestemmelsene (f.eks. åpne en PS4) og dermed miste garantien, men du beholder fortsatt alle lovbestemte rettigheter mph reklamasjonsretten.

Men hvis garantien lover ting utover det du vanligvis kan forvente av tilsvarende vare, vil jo det styrke grunnlaget for reklamasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for en PC er det ikke tvil om at forbrukerkjøpsloven gir deg 5 års reklamasjonsrett

*reklamasjonsfrist

Det kan virke som en ubetydelig bagatell, men er ikke nødvendigvis det. I dette tilfellet går det effektivt for det samme, men jeg liker å være pedant.

ja, de kan fritt selge uten garanti. Men hvis de selger med garanti, må garantien være i henhold til Markedsføringsloven, og jeg mener en garanti som ikke utvider rettighetene på noen måte i forhold til Forbrukerkjøpsloven bryter den første.

Dersom produsent/tilvirker og selger ikke er samme entitet kan det ha noe for seg å ha f.eks. 3-36 mnd garanti, selv om dette ikke nødvendigvis utvider tidsrommet man vil være dekket mot mangler som oppstår eller denne separate garantien gir deg noen utvidede rettigheter, rett og slett fordi det gir deg en ekstra aktør å fremme krav mot. Jeg har selv opplevd å ikke kunne reklamere på et produkt fordi selger var gått konk. Dette er imidlertid ikke tilfelle her; Komplett er både selger og produsent av maskinen.

Jeg spurte faktisk kundeservice om akkurat dette for noen år siden. Svaret jeg fikk var - fritt etter hukommelsen - at i tilfeller der kjøper er næringsdrivende og kjøpet således ikke omfattes av forbrukerkjøpsloven vil en treårig garanti være en utvidelse av den toårige reklamasjonsfristen man har iht. kjøpsloven. Dette stemmer jo i og for seg, og Komplett selger både til forbrukere og næringsdrivende, og sånn sett er det vel fair. Men det smaker likevel ikke helt greit at den gjengse forbruker, som sikkert ikke er særlig dreven på forbrukerrett, med dette kan ledes til å tro at man er avskåret fra å reklamere på mangler som fremkommer etter tre år.

Lenke til kommentar

Du står fritt til å bryte garantibestemmelsene (f.eks. åpne en PS4) og dermed miste garantien, men du beholder fortsatt alle lovbestemte rettigheter mph reklamasjonsretten.

Men hvis garantien lover ting utover det du vanligvis kan forvente av tilsvarende vare, vil jo det styrke grunnlaget for reklamasjon.

Kan ikke se annet enn at vi er helt enige.

Så når de da skriver 24 måneders garanti på et produkt som har 5 års reklamasjonsrett så bryter de loven?

Garanti er, som theNiceOne allerede har påpekt, betinget av at selger gir en rettighet utover den (preseptoriske i dette tilfellet) retten en forbruker allerede har. Se forøvrig f.kjl. § 18 a. Som alt annet må garantiens innhold tolkes - hva har selger garantert for? Et utsagn om "24 måneders garanti" sier lite uten å se nærmere på vilkårene for garantien og garantiens innhold og betingelser. På generelt grunnlag, uten andre opplysninger, kan et slikt utsagn i en avtalerettslig kontekst eksempelvis forstås som at selgeren fraskriver seg retten til å påberope seg en eventuell oversittelse av reklamasjonsfrist.

Forøvrig er "reklamasjonsrett" et noe misvisende begrep ettersom det inneholder to komponenter (mislighold og reklamasjon). Reklamasjonsfrist er mer presist ettersom "retten" til (grunnlaget for) å reklamere ikke følger av reklamasjonen, men av et oppfyllingsavvik - et avvik mellom kontraktsmessig levering og det leverte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så når de da skriver 24 måneders garanti på et produkt som har 5 års reklamasjonsrett så bryter de loven?

En garanti kan inneholde hva som helst, det er produsent eller selger selv som bestemmer – inkludert varighet. Som andre har nevnt, må en garanti inneholde fordeler ut over det loven allerede gir forbruker. Ellers er den i beste fall verdiløs, i verste fall villedende markedsføring.

«Vi reparerer gratis uansett feil i 2 år, gitt at kjøper ikke har åpnet enheten» er en helt kurant garanti. «Vi fikser produksjonsfeil det første året» er en verdiløs garanti da loven sier at kjøper har rett til å få fikset produksjonsfeil i 2 år (5 år i enkelte tilfeller).

Lenke til kommentar

Så hvis garantien er verdiløs så er den ulovlig?

Derfor jeg sier til alle at garanti og reklamasjonsrett er to helt separate ting som ikke har noe med hverandre å gjøre. Det blir det enkleste for folk flest å huske.

Sier garantien 1 år garanti? Drit i det. Du har 5 års (2 års) reklamasjonsrett!

Sier garantien at du selv må sende produktet inn til produsenten? Drit i det! I følge kjøpsloven skal du forholde deg til selger!

Står det at garantien ikke gjelder blablabla? Drit i det! Selger må bevise eller sansynligjøre at det er en sammenheng mellom bruk og defekt!

Lenke til kommentar

Så hvis garantien er verdiløs så er den ulovlig?

Derfor jeg sier til alle at garanti og reklamasjonsrett er to helt separate ting som ikke har noe med hverandre å gjøre. Det blir det enkleste for folk flest å huske.

Sier garantien 1 år garanti? Drit i det. Du har 5 års (2 års) reklamasjonsrett!

Sier garantien at du selv må sende produktet inn til produsenten? Drit i det! I følge kjøpsloven skal du forholde deg til selger!

Står det at garantien ikke gjelder blablabla? Drit i det! Selger må bevise eller sansynligjøre at det er en sammenheng mellom bruk og defekt!

Er garantien verdiløs så er den verdiløs. Det betyr at den ikke gir forbrukeren noe han ikke allerede har i følge loven.

Når det gjelder lovlighet så blir jo det et spørsmål om markedsføring, jeg er ikke jurist men jeg vil tro at på ett eller annet tidspunkt vil markedsføringsloven komme inn i bildet her avhengig av hvor aggressivt denne garantien brukes av selger i markedsføringen.

Jeg skjønner ikke forvirringen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Erfaringsmessig kan en "garanti" ofte gi deg et nytt produkt uten alt dilldallet som reklamasjon medfører. Har møtt opp i butikk med defekt produkt hvor selger kun testet produktet, bekreftet at det var defekt, og så erstattet produktet på stedet uten å ta det via serviceverksted osv.

En garanti gir deg som oftest noe ut over vanlig reklamasjonsrett.

Noe som ble nevnt tidligere i tråden, men falt litt bort er spørsmålet om en Komplett-PC kjøpt fra Komplett er et tilvirkingskjøp. Men det gjelder uansett bare ved angrerett og ikke reklamasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...