Gå til innhold

Hvilke rettigheter har man når man kjøper PC bygget av Komplett?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med hvis man bestiller ferdigbygd gaming PC fra Komplett, og den ikke fungerer, hvilke rettigheter har man da?

(Jeg vurderer å kjøpe ferdigbygget gaming PC fra Komplett siden de er de eneste som virker som de bygger PCer og ferdigbygde fra de store produsentene, ASUS osv. ser dårlige og dyre ut.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok.

Damn, det er bare ikke verdt det å kjøpe en PC til 10 000 når jeg for det meste bare vil spille spill som alle finnes på PS4 som koster 3 000.

Det er nok sant. Spesiellt hvis du allerede har en PS4.

En gaming pc passer utmerket for den som.

- Ikke allerede har en datamaskin eller trenger en oppgradering uansett. Da er det langt fra like dyrt å slenge på noen tusenlapper ekstra for å kunne spille litt.

- Ønsker seg en kraftig maskin også til daglig bruk.

- Vil spille spill som fungerer bedre med mus og tastatur ( strategispill og liknende ).

- Vil ha det aller ypperste innen grafikk.

- Vil spille spill som kun finnes til PC.

- Vil ha rimeligere spill og ofte gratis online.

Dersom det man er på et budsjett er en konsoll ofte langt bedre verdi.

Lenke til kommentar

Pcene blir jo testet før de blir sendt, så sannsyneligheten for defekte komponenter er vel ikke så stor.

Med ferdigbygd PC har du vel garanti/reklamasjon på komplett pc og ikke enkeltkomponenter. Det er jo også noe å tenke på hvis du har tenkt å oppgradere i nærmeste fremtid.

Jeg ville bygget pc selv istedet. Er rimelig plug and play, dessuten finnes det masse på youtube som viser hvordan. Da kan man velge ut de beste komponentene istedet for alt det rasket komplett vil bli kvitt.

Jeg ville aldri kjøpt noe acer el. ihvertfall

Lenke til kommentar

Tilvirkningskjøp medfører i praksis at angreretten faller bort, jf. angrerettloven § 22 bokstav e jf. forbrukerkjøpsloven § 2 (1) bokstav a.

Det betyr derimot ikke noe for dine forbrukerrettigheter ettersom forbrukerkjøpsloven gjelder fult ut, fkjl. § 2 (1)(a).

Ergo, dersom du skulle ombestemme deg (angre) kan Komplett nekte å ta retur i de tilfeller de har bygget en maskin på dine spesifikasjoner. Men de kan ha gitt deg utvidet angrerett - se i så fall vilkårene til Komplett.

Skulle produktet ikke fungere ved levering, senere svikte eller lignende gjelder forbrukerkjøpsloven fult ut. Det er heller ikke anledning for Komplett til å hevde at enkelte komponenter har kortere holdbarhet enn andre eller PC'n som helhet - uttrykkelig avklart av Høyesterett i Videospiller-dommen. Dette må også gjelde ved tilvirkningskjøp av denne typen. Den absolutte reklamasjonsfristen på PC er fem år ettersom en PC er ment å vare vesentlig lenger enn to år (tre til fire år er tilstrekkelig til å være vesentlig lenger enn to år), slik at du har en lovfestet "garanti" for at produktet skal fungere så lenge ved normal bruk uavhengig av eventuelle "garantier" gitt fra Komplett.

Endret av Compoundinterest
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ergo, dersom du skulle ombestemme deg (angre) kan Komplett nekte å ta retur i de tilfeller de har bygget en maskin på dine spesifikasjoner. Men de kan ha gitt deg utvidet angrerett - se i så fall vilkårene til Komplett.

Det har de - men kun 14 dager, dette er altså et unntak fra deres 60 dagers åpent kjøp.

Lenke til kommentar

Det har de - men kun 14 dager, dette er altså et unntak fra deres 60 dagers åpent kjøp.

Ikke sjekket så nøye, men i salgsbetingelsene har de uttrykkelig uttalt at "Angreretten gjelder heller ikke når det for øvrig følger av loven."

Uansett, TS lurte på hvilke rettigheter man har dersom PC'n man bestiller ikke fungerer som den skal (produktet har en mangel). Da er ikke angreretten relevant ettersom man har flere og gunstigere rettigheter etter forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med hvis man bestiller ferdigbygd gaming PC fra Komplett, og den ikke fungerer, hvilke rettigheter har man da?

(Jeg vurderer å kjøpe ferdigbygget gaming PC fra Komplett siden de er de eneste som virker som de bygger PCer og ferdigbygde fra de store produsentene, ASUS osv. ser dårlige og dyre ut.)

Jeg kan ikke se at noen faktisk har svart på dette - Dersom maskinen ikke fungerer har du i utgangspunktet reklamasjonsrett og kan kreve retting. I tillegg reklamerer komplett med "Garanti 3 år - Send inn", som jeg bare kan tolke som en utvidet garanti i tre år. 

Kontakt komplett og oppgi hva som er galt, så bør de ta den inn for reparasjon. Hvis du også nevner at du egentlig ønsker å heve kjøpet skal du ikke se bort fra at de er åpne for det også. 

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at noen faktisk har svart på dette - Dersom maskinen ikke fungerer har du i utgangspunktet reklamasjonsrett og kan kreve retting. I tillegg reklamerer komplett med "Garanti 3 år - Send inn", som jeg bare kan tolke som en utvidet garanti i tre år.

På datamaskinen har han som du sier helt normale rettigheter i følge forbrukerkjøpsloven, det spiller absolutt ingen rolle om det er en standard PC eller en satt sammen av Komplett.

Og for en PC er det ikke tvil om at forbrukerkjøpsloven gir deg 5 års reklamasjonsrett. Det er ingenting i en vanlig PC som ikke er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, så du vil ha 5 års reklamasjonsrett. Hva Kompletts 3 års garanti gir i tillegg, vet jeg ikke, men om den ikke gir noe utover vanlig reklamasjonsrett er den ulovlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Garantibetingelsene kan gjerne være dårligere enn reklamasjonsloven uten at de blir ulovlige. Men de kan ikke fraskrive seg reklamasjonsretten. Hvis de absolutt vil kan de selge uten garanti.

Garanti og reklamasjon er to separate ting. De har egentlig ingenting med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er vel en sannhet med modifikasjoner ettersom garantien og dens innhold er en del av avtalen og følgelig vil kunne ha betydning ved vurdering av grunnlaget for reklamasjon - typisk mangelsvurderingen. Men ja, reklamasjon i seg selv har lite med eventuelle garantier å gjøre all den tid reklamasjon er et uttrykk for påberopelse av oppfyllelsesavvik overfor kontraktsmotparten innen relative og absolutte frister.

Lenke til kommentar

Garantibetingelsene kan gjerne være dårligere enn reklamasjonsloven uten at de blir ulovlige. Men de kan ikke fraskrive seg reklamasjonsretten. Hvis de absolutt vil kan de selge uten garanti.

ja, de kan fritt selge uten garanti. Men hvis de selger med garanti, må garantien være i henhold til Markedsføringsloven, og jeg mener en garanti som ikke utvider rettighetene på noen måte i forhold til Forbrukerkjøpsloven bryter den første.

Det er med andre ord ulovlig å bruke "garanti" om noe som på ingen måte utvider rettighetene i forhold til de lovpålagte i rettighetene i forbrukerkjøpsloven. Og om de nevner garanti, er det mange krav om hvordan de i garantivilkårene må vise til reklamasjonsretten.

Garanti og reklamasjon er to separate ting. De har egentlig ingenting med hverandre å gjøre.

For det meste rett, men Markedsøringsloven er gangske streng på kravene for å kunne gi en garanti, og henviser til reklamasjonsretten der, så på den måten har de noe med hverandre å gjøre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...