Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flytte betongvegg i leiligheten

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har forsøkt å Google litt om hvor jeg kan få hjelp til å flytte en betongvegg og eventuelt sjekke om veggen er bærende eller ikke.

Er det noen som vet hvilket firma som utfører sånne jobb. På Anbudstorget finner jeg bare useriøse folk som ikke kommer i tide og ikke svarer på tlf og mail etter befaring.

Forstår ikke helt hva som er problemet eller hva som skremmer folk når d bare er snakk om en vegg som skal flyttes 1 meter bort slik at soverommet blir større. Pris er heller ingen problem, vi trenger bare noen som kan sjekke om den er bærende og utføre jobben!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hvis den er bærende blir det kostbart. Må jo rive både gulv og tak, veksle ut kreftene med stålbjelker, må antagelig sette opp støttesøyler... 

Legg ut planløsning her på forumet og ta deg en tur til plan- og bygningsetaten i kommunen og hent ut de originale byggetegningene fra byggesak. Er du heldig står det der om den er bærende eller ikke. 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Kor dyrt dette blir vil også være avhengig av kva løysning du velger.

Å flytte ein bærande vegg er utfordrande. Då er det kanskje enklare å erstatte den bærande veggen med ein bjelke og lastbærande søyler, og heller sette opp ein lettvegg. Ulempen med den løysninga er at du då får søyler på soverommet.

Husk at endringar av bæreveggar er søknadspliktig.

Dersom du ikkje klarer å finne hpndtverkarar som kan gjere ei slik vurdering, så må du ta kontakt med ein rådgivande ingeniør som kan avgjere om veggen er bærande eller ikkje, og som deretter lagar ein arbeidsplan for korleis veggen kan flyttast.

Lenke til kommentar

Det har også mye å si hvilken etasje du bor i. Dersom det er snakk om øverste etasje så trenger den ikke bære all verden (relativt sett). Men hvis du bor f.eks i 2. etg i en blokk med 10 etg. så fortsetter gjerne betongveggen oppover. Da blir bildet et helt annet.

Lenke til kommentar

Dersom det er snakk om å flytte en bærende betongvegg tror jeg det er lettere, mindre stress og billigere å flytte til en annen leilighet der dere er fornøyd med planløsningen...

Kostnader er ikke nødvendigvis lavere... Avhenger litt av kostnaden på boligen. Koster fort 70-100'000 å engasjere en slapp megler for salg, og koster neste bolig 4mill er det 100'000 i dokumentavgift. 

Får gjort litt for den summen. Om man kommer i mål tviler jeg på (dersom vegg er bærende). 

Stress å flytte også

Lenke til kommentar

Kor dyrt dette blir vil også være avhengig av kva løysning du velger.

Å flytte ein bærande vegg er utfordrande. Då er det kanskje enklare å erstatte den bærande veggen med ein bjelke og lastbærande søyler, og heller sette opp ein lettvegg. Ulempen med den løysninga er at du då får søyler på soverommet.

Husk at endringar av bæreveggar er søknadspliktig.

Dersom du ikkje klarer å finne hpndtverkarar som kan gjere ei slik vurdering, så må du ta kontakt med ein rådgivande ingeniør som kan avgjere om veggen er bærande eller ikkje, og som deretter lagar ein arbeidsplan for korleis veggen kan flyttast.

Takk for svar. Svarer deg da ditt svar høres mest fornuftig ut.

Dette er en leilighet i blokk og jeg er klar over at det er søknadspliktig.

Utfordringen min er egentlig bare å finne et selskap som kan se om den er bærende. Om den er bærende må de søke godkjennelse for å flytte veggen på vegne av meg.

Men det å bare finne en fagperson eller et firma som kan sjekke dette er et rent mareritt då ingen tar dette seriøst.

Er det tømrer som kan se om det er bærende egentlig? Tegningen vi fikk fra Plan og bygg Oslo viser ikke om den er børende eller ikke, men regner med at den er bærende.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Fagpersoner kan passe enkelt finne ut om den er bærende basert på tegninger og erfaring fra normal byggemåte på den tiden bygget ble oppført.

Å tukle med bæresystem i blokk antatt høyere enn 2 etasjer krever tiltaksklasse 2. Du kan finne foretak som er godt kjent for prosjektering og utførelse i den gitte tiltaksklassen på www.dibk.no under Sentral Godkjenning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...