Kurt Lekanger Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Nvidias nye GPU-arkitektur har maskinvarebasert «raytracing» Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Hvor lenge er det til CPU bare blir å anse som en "management engine" for GPU? De blir stadig mer general purpose og produsentene makter å innovere i en takt CPU leverandørene ikke kan henge med på pga bakover-kompatibilitet (inertia, ref Simon Wardley). Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 (endret) Ikke alle oppgaver kan parallelliseres, og er dermed uegnet for et grafikkort med mange små kjerner. Raytracing er derimot midt i blinken for parallellisering. Endret 14. august 2018 av Emancipate Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Til gaming er jo fortsatt CPU med høyest single-core ytelse den som gir best spill-ytelse. Veldig lite har nytte av disse drøyeste modellene fra Intel og AMD med veldig mange kjerner. Så CPU hvertfall for vanlige folk blir nok veldig viktig en god stund til. Lenke til kommentar
G Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Hvor lenge til dette blir implementert i gamingkortene da? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Hvor lenge til dette blir implementert i gamingkortene da? 20 august RTX 2080 f.eks ,) Lenke til kommentar
xRun Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Leste et sted (denne eller en annen artikkel) at de nye kortene har raytracing cores konfigurert i samarbeid med tensor cores for kantutjevning etc, så da burde dette vel øke ytelsen på AI-applikasjoner som kjører på tensorflow, dersom tensorflow aksellereres ved å kjøre på tensor cores. Spent på hvor mye slike applikasjoner blir aksellerert sammenlignet med 1080 hvor man kjører tensorflow via cuda. I et tenkt scenario vil visse slike oppgaver ta f.eks. 100 timer for akseptabelt resultat på 1080i hvor det kjører på cuda, spent på hvor mye den tiden reduseres når en kan ta det via tensor cores, eller hjulpet av tensor cores. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Jeg er ganske sikker på at toget forlot stasjonen for 25 år siden og at det allerede i 1993 var maskinvareaksellerert Ray tracing som var ca 45 ganger raskere enn programvare kjørt på CPU. Det er lett å la seg lure her. Her er intet nytt. Hva som er mulig i real time i forhold til å rendre over tid vil alltid være som en gulerot på en pinne foran esel. Det vil alltid være et gap mellom hva som er mulig i real time og over tid. Det vil aldri komme et grafikkort som rendrer tilstrekkelig i real time. Det vil aldri skje at man kjøper et grafikkort og at man ikke etter 2 uker tenker at "nå må det snart komme noe bedre". Keiseren er naken. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 (endret) Dette kjørte nok ikke i real time, men renderingen var i alle fall maskinvareaksellerert. Endret 15. august 2018 av BadCat Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 (endret) Jeg er ganske sikker på at toget forlot stasjonen for 25 år siden og at det allerede i 1993 var maskinvareaksellerert Ray tracing som var ca 45 ganger raskere enn programvare kjørt på CPU. Det var muligens mulig å lage, men det var ikke i vanlige grafikkort. Endret 15. august 2018 av Emancipate Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 (endret) Det regnes som grafikkort da de gikk i sporet for video-utvidelse og har to eller flere utganger for composite. En GPU er en chip som rendrer data til framebuffer, noe dette kortet gjør. Det jeg poengterer er at NVIDIA later som de gjør noe nytt og banebrytende, noe som ikke er tilfelle. Akkurat det samme som at VR ikke har endret seg på 30 år. Oppløsningen, frameraten og prisen har endret seg for VR, men prinsippet og virkemåten er akkurat den samme som på 80- og 90-tallet. There is nothing new under the sun and the fool will be fooled. Endret 15. august 2018 av BadCat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå