Gå til innhold

Nvidias nye GPU-arkitektur har maskinvarebasert «raytracing»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til gaming er jo fortsatt CPU med høyest single-core ytelse den som gir best spill-ytelse. Veldig lite har nytte av disse drøyeste modellene fra Intel og AMD med veldig mange kjerner. Så CPU hvertfall for vanlige folk blir nok veldig viktig en god stund til.

Lenke til kommentar

Leste et sted (denne eller en annen artikkel) at de nye kortene har raytracing cores konfigurert i samarbeid med tensor cores for kantutjevning etc, så da burde dette vel øke ytelsen på AI-applikasjoner som kjører på tensorflow, dersom tensorflow aksellereres ved å kjøre på tensor cores. Spent på hvor mye slike applikasjoner blir aksellerert sammenlignet med 1080 hvor man kjører tensorflow via cuda.

 

I et tenkt scenario vil visse slike oppgaver ta f.eks. 100 timer for akseptabelt resultat på 1080i hvor det kjører på cuda, spent på hvor mye den tiden reduseres når en kan ta det via tensor cores, eller hjulpet av tensor cores.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at toget forlot stasjonen for 25 år siden og at det allerede i 1993 var maskinvareaksellerert Ray tracing som var ca 45 ganger raskere enn programvare kjørt på CPU.

 

Det er lett å la seg lure her. Her er intet nytt. Hva som er mulig i real time i forhold til å rendre over tid vil alltid være som en gulerot på en pinne foran esel. Det vil alltid være et gap mellom hva som er mulig i real time og over tid. Det vil aldri komme et grafikkort som rendrer tilstrekkelig i real time. Det vil aldri skje at man kjøper et grafikkort og at man ikke etter 2 uker tenker at "nå må det snart komme noe bedre".

 

Keiseren er naken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at toget forlot stasjonen for 25 år siden og at det allerede i 1993 var maskinvareaksellerert Ray tracing som var ca 45 ganger raskere enn programvare kjørt på CPU.

Det var muligens mulig å lage, men det var ikke i vanlige grafikkort.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det regnes som grafikkort da de gikk i sporet for video-utvidelse og har to eller flere utganger for composite. En GPU er en chip som rendrer data til  framebuffer, noe dette kortet gjør.

 

Det jeg poengterer er at NVIDIA later som de gjør noe nytt og banebrytende, noe som ikke er tilfelle. Akkurat det samme som at VR ikke har endret seg på 30 år. Oppløsningen, frameraten og prisen har endret seg for VR, men prinsippet og virkemåten er akkurat den samme som på 80- og 90-tallet.

 

There is nothing new under the sun and the fool will be fooled.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...