Gå til innhold

Biler forsvant i dypet da motorveibro kollapset i Italia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge BBC skal en video vise at et av brotårnene kollapser i et uvær med mye regn og vind, men ingen har foreløpig sagt noe om årsaken til kollapsen.

 

NRK skriver:

Ifølge myndighetene er trolig en konstruksjonsfeil grunnen til at broen kollapset.

Slik ser det ut der i google streetmap

 

Jeg stusser på at de har satt fire rekker med flyttbare betongelementer oppå brua for å skille kjørebaner og fungere som autovern. Det må jo utgjøre en enorm tilleggsbelastning. Kan jo bare spekulere i om det har noe med kollapsen å gjøre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Den var gammelt type av kabelbro hvor kabler fra hvert tårn (som er i strek) er dekket i betong som gjører inspeksjoner av kabler praktisk umulig.

 

På storebror av denne broen hadde alle kabler vært byttet til moderne stål kabler uten betong nettop pga dette. Det lønner seg ikke å spare penger på vedlikeholde av infrastruktur.

Lenke til kommentar

Den var gammelt type av kabelbro hvor kabler fra hvert tårn (som er i strek) er dekket i betong som gjører inspeksjoner av kabler praktisk umulig.

 

På storebror av denne broen hadde alle kabler vært byttet til moderne stål kabler uten betong nettop pga dette. Det lønner seg ikke å spare penger på vedlikeholde av infrastruktur.

 

Lynet kan ha smeltet kablene som holdt broelementet sammen.

Lenke til kommentar

I fylgje Wikipedia har det pågått kontinuerleg restaureringsarbeid på brua sidan 1970-talet. Dekket bølgja seg i tre dimensjonar, og det må då føre til veldig mange uvanlege vibrasjonar som forplanta seg i betongen. Fyrst på midten av 1980-talet var dekket i nærleiken av horisontalt.

 

Aust-pillaren var forsterka med eksterne stålkablar. Vest-pillaren, den som rasa saman, var ikkje det. Autostrade, selskapet som driv brua, hadde eit anbod ute på strukturell oppgradering av brua. Trafikken no er mykje større enn brua var konstruert for.

 

Kjelde: https://en.wikipedia.org/wiki/Ponte_Morandi

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lynet kan ha smeltet kablene som holdt broelementet sammen.

 

Då trur eg heller på at termisk ekspansjon eller bråkoking av vatn i eksisterande småsprekkar, har fått betongen til å sprekke. Det er mange stålkablar, og eg tvilar på at det går nok straum gjennom dei når straumen har ein alternativ veg over våt betong. Det regna kraftig.
Lenke til kommentar

Då trur eg heller på at termisk ekspansjon eller bråkoking av vatn i eksisterande småsprekkar, har fått betongen til å sprekke. Det er mange stålkablar, og eg tvilar på at det går nok straum gjennom dei når straumen har ein alternativ veg over våt betong. Det regna kraftig.

Det er ganske mye energi som utløses av lynet. Dersom det har truffet en av kablene kan den fint ha smeltet helt (~1500 grader C), men det er verd å merke seg at oppvarming svekker stålet. Lynet kan ha truffet kablene før. Hver gang temperaturen stiger over ca 250 grader svekkes stålet permanent. Ved 500 grader kan det ha mistet 50% av styrken. Ved 1000 grader kan det ha mistet 90% av styrken. Det kommer an på varighet (hvor raskt det kjøles i været som er) og legering. Andre typer svekkelser som korosjonsskader kommer i tillegg. Økt trafikk og utplasserte betongelementer øker belastningen. Vann på veibanen tror jeg ikke utgjør noe særlig vektmessig, men vind kan gi økt belastning.

Lenke til kommentar

 

Då trur eg heller på at termisk ekspansjon eller bråkoking av vatn i eksisterande småsprekkar, har fått betongen til å sprekke. Det er mange stålkablar, og eg tvilar på at det går nok straum gjennom dei når straumen har ein alternativ veg over våt betong. Det regna kraftig.

Det er ganske mye energi som utløses av lynet. Dersom det har truffet en av kablene kan den fint ha smeltet helt (~1500 grader C), men det er verd å merke seg at oppvarming svekker stålet.
Dersom ein kabel som smeltar er nok til at heile brua dett ned, er det ein konstruksjonsfeil. På filmen ser det ut til at toppen av tårnet fell saman fyrst. Dersom betongen har sprukke opp og vatn har trengt heilt inn til armeringsjernet i tårnet, skal det ikkje meir enn vel 100 °C til for å sprenge det. Armeringsjernet er like god jord for lynet som ein av kablane.
Lenke til kommentar

I den tåkete videoen jeg så var en seksjon av veidekket borte før tårnet begynte å dele seg.

 

Vitneforklaringer om lyn kan muligens være en feiltolkning av gnistene i forbindelse med at kraftkablene røk. På etter-bildene kan vi se kablene henger slapt ned fra den siden av brua der lastebilen står på kanten. Kjøreledningene på jernbanen under kan også ha gitt noen kraftige gnister.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...