Audhumbla Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Jeg har truffet på denne formulering i en bok, se bilaget nedenunder. Skulle der egentlig ikke stå: man har funnet i stedenfor funnes? Jeg skulle gjerne ville være sikker på dette. Takk. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Dette er nok et resultat av fasteteil, ja. 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Jepp. Ikke uvanlig å si "funnes" her nordpå. 1 Lenke til kommentar
Audhumbla Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Jepp. Ikke uvanlig å si "funnes" her nordpå. Takk. Det kan jeg gjerne tro, men skulle det sikkert kunne være at man der nordpå kunne si t.d.: Man har funnes spor av syltetøy på kattens snute. (?) Lenke til kommentar
Audhumbla Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Dette er nok et resultat av fasteteil, ja. Det syntes først jeg også. For jeg har funnet annet der i boken, t.d.: Det er ikke noe å kimse av. mens det som vel menes er å kimse AD. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Å kimse av er en mer moderne uttrykksmåte, jfr. Bokmåls- og Nynorskordboka, som bare har ført opp av.Så det er ingen trykkfeil, men er er nok valgt med velberådd hu. 1 Lenke til kommentar
Audhumbla Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Å kimse av er en mer moderne uttrykksmåte, jfr. Bokmåls- og Nynorskordboka, som bare har ført opp av. Så det er ingen trykkfeil, men er er nok valgt med velberådd hu. Med velberådd hu - dette lyder fint. Takk for å ha rettet på mig. Boken som jeg siterte fra er skrevet i 2016 av unge legestudenter. Den aller modernste norsken der, så sant. Jeg kjøpte den fordi den var billig. Tilbudspris. Man ville se hvordan folk egentlig skriver nu for tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå