torest Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Stor miljøgevinst.Rapport: Skip kan erstatte 4.500 vognlaster med fisk uten å bruke mer tid - sparer samfunnet 1 milliard kroner Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Med superkjøling, så kan vel fisken også sendes med tog? Alt for å få vogntogene vekk fra veiene. Tommel opp! 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Det pleier sjelden å være togskinner der fisken kommer fra, men de har god tilgang på sjø. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Vi kunne nok også favorisert sjøveien litt ved å avgiftsbelegge vogntogene for den veislitasjen de påfører. 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Likevel fant eierne av båten fra Vestlandet til New Castle ut at det ikke var lønnsomt nok med passasjertrafikk. Vil noe sånn etableres igjen med elektrifisering av båtene over bruk av fossilt brensel, eller hva kan man forvente? Lenke til kommentar
CHVDYK8V Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Er det så samfunnsøkonomisk da. Disse båtene er bygd med store subsidier fra skattebetalerne, rederiene betaler nesten ikke skatt (0,6%) drifstoff og proviant blir kjøpt avgiftsfritt og nesten ingen nordmenn jobber på disse båtene. Her er det vel bare snakk om og overførere kostnadene til skattebetalerne ingen ting annet 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aheeSuTd Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Det pleier sjelden å være togskinner der fisken kommer fra, men de har god tilgang på sjø. Åndalsnes har togforbindelse til Danmark og kontinentet. Ett godstog kan erstatte 40 trailere. Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Hvis produksjon av laks en gang i framtia legges offshore, Og slakting og pakking også legges offshore. (slakte/fryse-skip?) Da vil det være enklest og mest økonomisk at transport til de nærmeste markeder også foregår til havs? (Laks til Frankrike - vinlast i retur...) 1 Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Er det så samfunnsøkonomisk da. Disse båtene er bygd med store subsidier fra skattebetalerne, rederiene betaler nesten ikke skatt (0,6%) drifstoff og proviant blir kjøpt avgiftsfritt og nesten ingen nordmenn jobber på disse båtene. Her er det vel bare snakk om og overførere kostnadene til skattebetalerne ingen ting annet I dag kjører østeuropeiske sjåfører og firmaer 95% av laksen. Dieselen blir kjøpt alle andre steder enn i Norge.. hvor mye legger disse igjen i Norge? Ja forrutenom hos bilbergerne... Da må det være mer samfunnsøkonomisk å få disse over på sjø, så slipper vi massiv slitasje på et veinett som ikke er tilpasset dagens tungtrafikk. 4 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Og selvfølgelig , hvis skipstransporten kan foregå elektrisk. (inkl. kjøling), vil transporten bli 100% forurensningsfri. Holder det ikke med batteri alene, vil jo hydrogen være en egnet rekkeviddeforlenger. Både Norge og Danmark har god tilgang på fornybar hydrogen-energi. Lenke til kommentar
0D33XOD5 Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Det pleier sjelden å være togskinner der fisken kommer fra, men de har god tilgang på sjø. Åndalsnes har togforbindelse til Danmark og kontinentet. Ett godstog kan erstatte 40 trailere. Dårlig med fiskeindustri på Åndalsnes og er det først lastet på bil og den må kjøre i 2-3 timer, noen ferger o.s.v. er det raskest og billigst å kjøre det helt til bestemmelsesstedet. 1 Lenke til kommentar
Kevin Courteous Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 verden trenger mer arbeidsledighet heia fisk på båt! Lenke til kommentar
toreae Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Båten som gikk fast mellom Bodø og Finnmarkskysten ble lagt ned. Tror ikke at den er erstattet. Så den rapporten kom vist litt for sent... Lenke til kommentar
joebangles Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Båten som gikk fast mellom Bodø og Finnmarkskysten ble lagt ned. Tror ikke at den er erstattet. Så den rapporten kom vist litt for sent... Javel? Nå var vel ikke denne rapporten spesielt for finnmark eller nordland. Synd det ikke var liv laga for den faste ruten som ble lagt ned, om noen klarer å sikre last begge veier slik at ruten tjener penger så er det jo bare å starte opp igjen. Uten overskudd ingen fast rute. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Tanken er jo vel og bra, men nå er vel helelektriske semitrailere nærmere enn helelektriske skip, det ser ihvertfall ikke ut som det er det det er snakk om her. Det ville jo være synd å bruke milliarder av kroner på støtte til å gå fra lastebil til skip og så gi støtte for å gå fra skip til el-lastebil igjen... El-lastebil som frakter kjøle eller frysecontainer til jernbanetasjon og deretter el-tog nedover synes å være innen rekkevidde snart 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 El trailere som frakter fisk fra Nord-Norge til Europa er et stykke unna. Et skip som kan frakte dette uavhengig av snøstormer,glatte veier og ulykker er nok å foretrekke. Dessuten må lastebilene lades. Dette tar tid og det gir økte sjåførkostnader. Et gassdrevet fryseskip vil nok være best for miljø og trafikkmiljø/sikkerhet. Sikkert mest økonomisk også. Bruk heller el lastebiler til distribusjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå