Smedsrud Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 «RTX 2080» kommer først og får helt ny teknologi.Nå er de nye Nvidia-kortene avslørt Lenke til kommentar
Eldrach Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Ray Tracing er drit kult, men folk må nok innse at de er "early adopters" når de kjøper første generasjon med hardware støttet Ray tracing. Det vil ikke være støttet i noen av dagens spill og neste generasjons skjermkort vil være på plass før det begynner å bli skikkelig software implementasjon - Med andre ord mest sannsynlig lurt å vente på Ti varianten av toppgenerasjon 2 Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Kan bli spennende og se hva de nye kortene har i specs og power. Lenke til kommentar
MOO- Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Raytracing er spennende det, men jeg gir det noen år før jeg hopper på bandwaggon. Lenke til kommentar
nems Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Spennende! Blir vel brått oppgradering hvis jeg ikke prioriterer CPU/mb/ram... Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Ray Tracing er drit kult, men folk må nok innse at de er "early adopters" når de kjøper første generasjon med hardware støttet Ray tracing. Det vil ikke være støttet i noen av dagens spill og neste generasjons skjermkort vil være på plass før det begynner å bli skikkelig software implementasjon - Med andre ord mest sannsynlig lurt å vente på Ti varianten av toppgenerasjon De fleste som kjøper toppkort er fullstendig klar over akkurat dette... Da er det bare å selge 2x1080 Ti og gi gass med nye kort Lenke til kommentar
Iki Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Ray Tracing er drit kult, men folk må nok innse at de er "early adopters" når de kjøper første generasjon med hardware støttet Ray tracing. Det vil ikke være støttet i noen av dagens spill og neste generasjons skjermkort vil være på plass før det begynner å bli skikkelig software implementasjon - Med andre ord mest sannsynlig lurt å vente på Ti varianten av toppgenerasjon Ray tracing kommer allerede i neste metro spill. Dette har launch i februar 2019. Flere mindre spill og andre store spill sies også å få støtte rundt det tidspunktet. Om kortene blir vist frem nå, så kommer de vel om en måned eller to? Da vil det være liten tid å vente til du får spill med ray tracing. Gitt at det tok over 2 år mellom 1080 og 2080, så vil det ta omtrent 2 år før neste generasjon kort, så du vil altså ha nesten to år med spill som støtter ray tracing før neste generasjon kort kommer. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Ray tracing kommer allerede i neste metro spill. Dette har launch i februar 2019. Flere mindre spill og andre store spill sies også å få støtte rundt det tidspunktet. Om kortene blir vist frem nå, så kommer de vel om en måned eller to? Da vil det være liten tid å vente til du får spill med ray tracing. Gitt at det tok over 2 år mellom 1080 og 2080, så vil det ta omtrent 2 år før neste generasjon kort, så du vil altså ha nesten to år med spill som støtter ray tracing før neste generasjon kort kommer. Akkurat. Ti-utgaven kommer vel innom 1 år, men blir til gjengjeld, enda dyrere. Så alt kommer an på hva man er villig til å gi for kortet. Tenker jeg personlig blir å se an ytelsen. Dersom ytelsen er godt over mitt 1080Ti, så kanskje jeg oppgraderer. Dersom den er tilnærmet lik, så venter jeg sikkert til Ti-utgaven. Lenke til kommentar
Mads Furnes Kristoffersen Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Ray tracing er et steg i riktig retning, men teknologien krever noe himla mye krefter. Det er derfor særdeles urealistisk at vi får oppleve noen spill utnytte denne teknologien i de førstkommende årene. Jeg vil gjette på at ray tracing kan få nok krefter og modnes om 10+ år. At produsenten setter i gang prosessen med å komme oss dit er definitivt bra, men ikke noe som vi per i dag får nytte av. 1 Lenke til kommentar
Mads Furnes Kristoffersen Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 25 denne gang vs 57% krympelse for 10 serien som kom for omtrent 2 år siden er heller ikke noe spesielt å skryte av. At 4k flyter bedre er nok det beste de kan lokke med, men de som fremdeles spiller i 1080p er det vel lite vits å bruke en hel masse penger på å bytte ut et 1080 eller et 1080 ti kort. Lenke til kommentar
Dovakin Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Ray Tracing er drit kult, men folk må nok innse at de er "early adopters" når de kjøper første generasjon med hardware støttet Ray tracing. Det vil ikke være støttet i noen av dagens spill og neste generasjons skjermkort vil være på plass før det begynner å bli skikkelig software implementasjon - Med andre ord mest sannsynlig lurt å vente på Ti varianten av toppgenerasjon Når kommer Ti utgaven av toppkortene? Om det er verdt å vente kommer vel an på hvor stor nøden er? Jeg var inne på tanken å bytte ut mitt GTX 670 kort (med gtx 1080 ti), siden jeg akkurat oppgraderte min 10 år gamle 1080p 60hz Benq G2400WD skjerm til Acer Predator XB271HU. Men siden jeg ikke får tid til å spille med det første så kanskje jeg venter på neste generasjon... Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Ti kommer typisk et år etter. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Nå er Ray Tracing på ingen måte noen ny teknologi. Rendermetoden har vært bruk i mange mange år allerede. Det er riktig at man følger en lysstråle og at synlige pixler genereres der denne treffer objekter, det som er spesielt er at man sporer denne lysstrålen i revers, ut fra øyet. Dette høres rart ut, men det er fornuftig da man på denne måten kun behøver å kalkulere effektene av synlig lys og ikke lys som aldri treffer øyet. Ray Tracing krever på ingen måte den nye spesielle maskinvare i de nye kortene som kommer, i seg selv. RT er imidlertid tungt og krever mye maskinvare. Det er altså ikke best egnet for real time prosessering, men heller filmer og bilder som kan renderes før visning. Det som altså er nytt er at man satser på å prosessere RT i realtime, med en maskinvare implementasjon av RT. Noe av realismen i RT er basert på hvor mange ganger lysstrålen treffer et objekt, reflekteres og treffer et nytt objekt. Hver refleksjon gir lysstrålen og pixlene som treffer/genereres nye attributter. Og samme pixler kan treffes av og oppdateres av mengder av lysstråler. Disse strålene kan hoppe ekstremt mange ganger og hvert hopp må kalkuleres. Jo flere hopp, jo mer realistisk, jo lengere renderingstid. Det må derfor være en grense på antall kalkulasjoner disse kortene klarer per frame, altså antall refleksjoner og oppdateringer av en pixel. Resultatet kan altså bli langt færre oppdateringer enn vi ser i en fullblods spillefilm med fotorealistisk grafikk, men med stort nok antall til at resultatet blir bra nok til formålet. 2 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Spørsmålet er nå, hva gjør denne ekstra hardware biten av kortet? Ja, prosessor og minne blir hurtigere, men det nye med kortene er jo rtx "modulen" Kan det tenkes at nvidia og Intel (som samarbeider om dette) har fått frem en ny metode for å få frem ray tracing? Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Raytracing i spill. Virker som en god idé med tanke på at de ikke klarer å optimalisere Gameworks slik at det ikke umiddelbart blir skrudd av. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Ti kommer typisk et år etter. Jaha? GTX 780 - Mai 2013 GTX 780 Ti - November 2013 GTX 980 - September 2014 GTX 980 Ti - Juni 2015 GTX 1080 - Mai 2016 GTX 1080 Ti - Mars 2017 Rar konklusjon du har kommet til Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Ja der bomma jeg litt, men med 980ti og 1080ti så er det jo ikke fryktelig langt unna Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 Spørsmålet er nå, hva gjør denne ekstra hardware biten av kortet? Ja, prosessor og minne blir hurtigere, men det nye med kortene er jo rtx "modulen" Kan det tenkes at nvidia og Intel (som samarbeider om dette) har fått frem en ny metode for å få frem ray tracing? Det er vel ikke første gang skjermkort får definerte HW "moduler" for å gjøre spesifikke kalkulasjoner, og det blir nok heller ikke den siste. Ny metode? Jeg vil ikke si det, det er vel mer at en del av maskinvaren er veldig optimalisert for å gjøre en oppgave kjappere, og det har vel da også sikkert et nytt API eller en utvidelse til API som lar utviklere mate disse kalkulasjonene linn i denne modulen mer effektivt. Men, med real time kjøring vil man uansett måtte begrense antall kalkulasjoner per frame, mot opp til uendelig mange ved pre render. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 (endret) Men, med real time kjøring vil man uansett måtte begrense antall kalkulasjoner per frame, mot opp til uendelig mange ved pre render. 10^{50} is a long way from infinity. Endret 18. august 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
FB.106965827100006 Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Ray tracing er et steg i riktig retning, men teknologien krever noe himla mye krefter. Det er derfor særdeles urealistisk at vi får oppleve noen spill utnytte denne teknologien i de førstkommende årene. Jeg vil gjette på at ray tracing kan få nok krefter og modnes om 10+ år. At produsenten setter i gang prosessen med å komme oss dit er definitivt bra, men ikke noe som vi per i dag får nytte av. Jeg tror nVidia har konkludert med at det ikke lenger er hensiktsmessig å kaste økt regnekraft inn i å forsøke å pynte på den gamle rendringsmetoden, at de nå vil kunne oppnå større realisme med raytracing (og med mye mindre arbeid for grafikkutviklerne), selv om antall "samples" per pixel er lavt i forhold til i filmgrafikk. De skriver noe om RTX i bloggen sin. En del av løsningen er visst å kjøre raytrace-rendringen gjennom et støyreduserende filter. Uten dette steget vil bildet fra raytracingen se ut omtrent som et dårlig analogt TV-signal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå