Gå til innhold

[Løst] Skal kjøper eller selger betale den opprinnelige fraktkostnaden når angrefristen benyttes?


Anbefalte innlegg

Jeg returnerte en vare til en nettbutikk og har mottatt en faktura for den opprinnelige fraktkostnaden. Butikken og jeg inngikk ingen avtale om hvem som skulle betale dette når jeg meldte fra om returen, og butikken har ikke opplyst på hjemmesiden sin at kjøperen skal betale for den opprinnelige fraktkostnaden ved en retur. Det står kun at returportoen skal betales av kjøperen.

 

Jeg fant en artikkel som sier følgende:

 

"De opprinnelige fraktkostnadene skal betales av selger. Dette står riktignok ikke i klartekst i Angrerettloven, men ifølge Anne Sofie Faye-Lund, seniorrådgiver i Forbrukerrådet er det ingen tvil om at loven skal tolkes slik:

 

Forholdet reguleres av Angrerettlovens paragraf 15, femte ledd som sier at selgeren plikter å "tilbakebetale det forbrukeren har betalt" innen 14 dager. Av lovens forarbeider fremgår det at det først og fremst siktes til kjøpesummen, men at også andre kostnader "i form av porto for forsendelsen til forbrukeren, ekspedisjonsgebyr, tollavgifter og oppkravsgebyr, skal tilbakebetales", skriver Faye-Lund i en e-post til DinSide."

 

EDIT: Fikk svar fra Forbrukerrådet. Se vedlegg.

 

https://www.dinside.no/okonomi/angrerett-hvem-betaler-fraktkostnadene/61826943

Forbrukerrådet.pdf

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du godtatt noen vilkår når du bestilte varen? Ofte må en jo huke av at en aksepterer noen kjøpsvilkår for å fullføre bestillingen. Sett om det står noe der?

 

"Ved å klikke Fullfør kjøp godkjenner jeg Klarnas brukervilkår og bekrefter at jeg har lest Klarnas personvernerklæring og godkjenner Studiolyd Distribusjon AS vilkår og betingelser."

 

Det står ingenting i disse om at kjøper er pliktig til å betale den opprinnelige fraktkostnaden med mindre pakker ikke blir hentet ut fra Postkontoret.

Lenke til kommentar

Men det står ikke i Angrerettloven at det er butikken som er pliktig til å betale opprinnelige fraktkostnader...

 

 

Nei, men §24 sier følgende:

 

"Den næringsdrivende skal tilbakeføre alle betalinger som er mottatt fra forbrukeren. Dersom forbrukeren uttrykkelig har valgt en annen type levering enn standardleveringen som den næringsdrivende tilbød, skal den næringsdrivende likevel ikke betale tilleggskostnadene dette medførte."

 

Legg merket til "alle betalinger". Det vil si totalsummen du har betalt for å få varen levert til deg, inkludert fraktkostnad, med mindre du har valgt en annen fraktmetode enn hva selger tilbyr som standard. 

 

Seriøse butikker praktiserer dette uten diskusjon. Blant annet Komplett, Elkjøp, Hi-Fi Klubben, Japan Photo, Eplehuset osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk du returlapp fra butikken? Kan det være returen du betaler for?

Multicom pleier å ta betalt for åpenkjøp vertfall hvis returlappen brukes. Men vanlig pleier det koste ca 80 kr. Ikke så dyrt sammenlignet mot 160 kr. Men kan du sende som brev er kanskje det billigere?

 

Dette kommer vel ann på har selger gjort en feil burde de ta frakttkostnaden.

Men har du kjøpt og ikke sjekket informasjon først er vel heller du som må ta fraktkostnaden som regel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg spurte Forbrukerrådet og fikk dette i svar: 

 

"Benytter deg av angreretten, skal du ha tilbake alt du har betalt i forbindelse med kjøpet (det vil si

også fraktutgifter til deg, ekspedisjonsgebyr og postoppkravsgebyr)."
 
Jeg laster opp dokumentet i det første innlegget i tilfelle noen skulle havne i samme situasjon.
Lenke til kommentar

Saken er ikke løst allikevel. Jeg skrev til butikken (nevnte ikke svaret fra Forbrukerrådet) og fikk dette svaret: 

 

"I dette tilfellet har vi kreditert det du har krav til at vi krediterer."

 

Antyder dem at jeg fortsatt må betale den opprinngelig fraktkostnaden? Er det fordi jeg kjøpte med Klarna-faktura?

Lenke til kommentar

Saken er ikke løst allikevel. Jeg skrev til butikken (nevnte ikke svaret fra Forbrukerrådet) og fikk dette svaret: 

 

"I dette tilfellet har vi kreditert det du har krav til at vi krediterer."

 

Antyder dem at jeg fortsatt må betale den opprinngelig fraktkostnaden? Er det fordi jeg kjøpte med Klarna-faktura?

 

Hvordan du har betalt har absolutt ingen betydning.

 

Skriv tilbake at du forventer kreditert ALT du har betalt og henvis til lovverket og uttalelsen fra Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Multicom pleier å ta betalt for åpenkjøp vertfall hvis returlappen brukes. Men vanlig pleier det koste ca 80 kr. Ikke så dyrt sammenlignet mot 160 kr. Men kan du sende som brev er kanskje det billigere?

 

Dette kommer vel ann på har selger gjort en feil burde de ta frakttkostnaden.

Men har du kjøpt og ikke sjekket informasjon først er vel heller du som må ta fraktkostnaden som regel.

 

Vær grei og slutt med innlegg hvor du sprer feilaktig og misvisende informasjon.

 

Lov om angrerett er ufravikelig og selger har på ingen måte anledning til å lage sine egne betingelser og regler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vær grei og slutt med innlegg hvor du sprer feilaktig og misvisende informasjon.

 

Lov om angrerett er ufravikelig og selger har på ingen måte anledning til å lage sine egne betingelser og regler.

Altså, det var et veldig rotete innlegg, men jeg tror ikke det var feil?

 

Dersom det er snakk om en reklamasjonssak skal butikken betale frakt, dersom forbruker ønsker å sende tilbake tingen innen angrefristen er det forbruker som skal betale returfrakten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...