VoiD_ Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Hei. Vet jo at Epa traktor ikke blir godkjent, men liksom.. Nissan King Cab Epa'ene (sikkert Ford F150 osv også), ser jo ganske originale ut. Fjerna 3 gir fra bilen, sperra på 30km/t elns så burde vel det bli godkjent?. Om man fjerner 3 gir fra bilen & sperrer på 30km/t. Denne her er jo godkjent som traktor i norge: https://www.tv2.no/a/4086796/, eventuelt noe annet som man kan gjøre for å få godkjent en eller annen bil som traktor.. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Dette gikk nok bra for en del år tilbake - særlig hvis du kjente noen på biltilsynet. Nå er det krav om at alt som registreres som traktor er typegodkjent i EU eller Norge. Det kan nok hende du teoretisk får det til ved et tett samarbeid med vegvesenet, men om det er verdt den mengden tid og penger som skal til er nok sterkt tvilsomt.Alternativt må du få tak i noe som er opprinnelig godkjent som Motorredskap. Det gjelder bl.a. div brannbiler og biler fra forsvaret. Da kan du kanskje ha en sjans. 1 Lenke til kommentar
VoiD_ Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Dette gikk nok bra for en del år tilbake - særlig hvis du kjente noen på biltilsynet. Nå er det krav om at alt som registreres som traktor er typegodkjent i EU eller Norge. Det kan nok hende du teoretisk får det til ved et tett samarbeid med vegvesenet, men om det er verdt den mengden tid og penger som skal til er nok sterkt tvilsomt. Alternativt må du få tak i noe som er opprinnelig godkjent som Motorredskap. Det gjelder bl.a. div brannbiler og biler fra forsvaret. Da kan du kanskje ha en sjans. Ja, men motorredskap er kun lov å kjøre til nærmeste bensinstasjon for å fylle på, så kjøre hjem igjen.. Ikke lov å kjøre rundt med liksom. Eller mente du å godkjenne de som traktor? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 (endret) Motorredskap kan fint kjøres med så mye du vil men de fleste vil kreve minimum kl B. Endret 14. august 2018 av Snylter 1 Lenke til kommentar
VoiD_ Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Motorredskap kan fint kjøres med så mye du vil men de fleste vil kreve minimum kl B. Ja, da foretrekker jeg heller Bil. Greia er at jeg vil finne et måte å få kjøre bil som 16åring, å epa blir ikke godkjent, å vil bare vite om noen måter å få det til Lenke til kommentar
det Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 (endret) Ja, da foretrekker jeg heller Bil. Greia er at jeg vil finne et måte å få kjøre bil som 16åring, å epa blir ikke godkjent, å vil bare vite om noen måter å få det til Vurdert mopedbil? https://no.wikipedia.org/wiki/Mopedbil Edit: Ser at det kanskje ikke er så relevant, når man som 16 åring kun kan kjøre mopedbiler med vekt lavere enn 150 kg. Alternativt at mopedbilen er registrert før 2003. Endret 14. august 2018 av det Lenke til kommentar
VoiD_ Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Vurdert mopedbil? https://no.wikipedia.org/wiki/Mopedbil Edit: Ser at det kanskje ikke er så relevant, når man som 16 åring kun kan kjøre mopedbiler med vekt lavere enn 150 kg. Alternativt at mopedbilen er registrert før 2003. Ja, men vil ha noe som ikke ser så sinnsykt stygt ut Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Ja, da foretrekker jeg heller Bil. Greia er at jeg vil finne et måte å få kjøre bil som 16åring, å epa blir ikke godkjent, å vil bare vite om noen måter å få det til Det var mulig tidligere men jeg tror alle smutthull er dekket nå. Traktor er nok det eneste reelle alternativet til tohjuling. Lenke til kommentar
VoiD_ Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Det var mulig tidligere men jeg tror alle smutthull er dekket nå. Traktor er nok det eneste reelle alternativet til tohjuling. Ikke en stor pickup med sperra til 30-45km/t en plass og bare ha 2gir heller? Ser ikke grunnen til at det ikke skal bli godkjent, er liksom ikke ombygging sånn som en Volvo 240 pickup som svenskene kjører Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Du får aldri registrert den pickupen som motorredskap, du får heller ikke registrert den som traktor siden den ikke er typegodkjent som det. Selv brannbiler blir vel ikke registrert som motorredskap lenger. Typegodkjenningen må også si noe om toppfarten, er den for høy er du sjanseløs. 2 Lenke til kommentar
VoiD_ Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Du får aldri registrert den pickupen som motorredskap, du får heller ikke registrert den som traktor siden den ikke er typegodkjent som det. Selv brannbiler blir vel ikke registrert som motorredskap lenger. Typegodkjenningen må også si noe om toppfarten, er den for høy er du sjanseløs. Farmora mi fikk godkjent en Lada Niva som motorredskap og den hadde normal hastighet, husker ikke hvor mange år siden Lenke til kommentar
toffo Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Ikke en stor pickup med sperra til 30-45km/t en plass og bare ha 2gir heller? Ser ikke grunnen til at det ikke skal bli godkjent, er liksom ikke ombygging sånn som en Volvo 240 pickup som svenskene kjører Må nok skuffe deg der. Det hadde kanskje gått på 70-tallet. Du får trøste deg med at 2 år går fort. Kjøp deg moped så du kommer deg rundt, eller ta lett-MC lappen og du kan kjøre opp mot 4 ganger så fort som de svenske A-traktorene - helt lovlig. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Farmora mi fikk godkjent en Lada Niva som motorredskap og den hadde normal hastighet, husker ikke hvor mange år siden Hvilken ombygging var gjort på den som gjorde at det ikke lenger var persontransport som var primæroppgaven til bilen? Jeg har selv en bil registrert som motorredskap 1 Lenke til kommentar
VoidPlayz Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Lenge siden jeg har vært på denne tråden, å har glemt alt info'en til denne brukeren, så lagde ny. Ja, til deg Snylter. Det var ikke gjort noen ombygging på den og den måtte ikke fartsperres Lenke til kommentar
VoidPlayz Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Traktorer som ikke går fortere enn 20 må ikke registreres, men man må ha førerkort (som er 16årsgrense). Mulig å få en bil til å regnes som en traktor? må jo ikke typegodkjennes siden de ikke skal registreres vel. Å om jeg blir stoppa, så har jeg ingen bevis på om det er en bil eller traktor, siden den ikke er registrert. Hva gjør man da? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Lenge siden jeg har vært på denne tråden, å har glemt alt info'en til denne brukeren, så lagde ny. Ja, til deg Snylter. Det var ikke gjort noen ombygging på den og den måtte ikke fartsperres Det har alltid vært et krav for registrering som motorredskap at redskapens ikke lenger er egnet for regulær transport som primært bruksområde. Da er det noe rart med det aktuelle kjøretøyet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå