Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lysdimmer med fysisk + trådløs styring

Anbefalte innlegg

Det finnes visstnok lysdimmere der man i tillegg til vanlig funksjon kan få elektriker til å montere noe ekstra elektronikk inni den slik at den også kan styres trådløst. Men jeg kan ikke huske hva disse heter.

Dette ville passet fint i et rom der vi har to ulike taklys som begge er plassert steder som ikke er lettest å komme til (i to hjørner innerst i rommet). Da ville det vært ypperlig å både kunne vagfritt dimme de fra der bryterne nå er plassert eller fra f.eks. like ved inngangsdøra (trådsløs styring).

Jeg tror de jeg hørte om var en slik +/- variant, men med minne og mulighet for å bare slå på lyset med sist brukte lysstyrke (et raskt trykk på bryteren eller noe lignende), men da jeg foretrekker den runde varianten med av/på ved å trykke inn dreieskiven.

De fleste slike har en min/maks posisjon (et potmeter), men finnes denne typen også i "digital" variant med et dreiehjul som ikke har noen min/maks posisjon (men dreier rundt i det uendelige) og kan dermed brukes sammen med et slikt trådløst system også?

9485370458142.jpg

1472255.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.elektroimportoren.no/widim-250-dimmer-2-250w/1405970/Product.html?Event=searchlist

Passe dyr, men den er på tilbud av og til. Og blir sikkert billigere med tiden. Mange vil nok sette pris på at den kan styres med telefon/nettbrett og sikkert også andre trådløse brytere man kan sette opp rundt omkring. 

Alternativt demonterer du eksisterende dimmer og setter opp Philips Hue-pærer (eller IKEA sine) i alle aktuelle taklamper/spotter. Da kan du plassere lysbrytere hvor som helst i huset, ta de med deg rundt omkring eller bruke telefonen

Lenke til kommentar

Jeg har så langt bare skumlest informasjonen til de ulike løsningene, men baserer alle disse seg på "smart" løsninger der man via WiFi med iPad, mobiltelefon, PC eller lignende styrer lysene?

Fancy saker, men dette er nok ganske mye mer avansert (og kostbart vil jeg tro) enn det jeg leter etter. Virker kanskje som Nexa/Zwave er mer det jeg trenger (der man ikke trenger å sette opp et trådløst nettverk osv.) men heller bare sender de trådløse signalene akkurat når man trykker (evt. vrir) på dimmeren.

Jeg ønsker bare å kunne dimme/slå av eller på de to lysene enten fra inngangen til rommet, eller fra der de allerede er plassert nå. De eksisterende dimmerne er helt vanlige og de skal jeg be elektriker flytte til to andre rom der jeg ikke har dimmere.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Jeg ønsker bare å kunne dimme/slå av eller på de to lysene enten fra inngangen til rommet, eller fra der de allerede er plassert nå. De eksisterende dimmerne er helt vanlige og de skal jeg be elektriker flytte til to andre rom der jeg ikke har dimmere.

Den enkleste løsningen er nok Nexa - der kan du koble til flere dimmere/brytere/fjernkontroller til dimmermodulen.

Lenke til kommentar

Newman221: På den ene er det kun en enkelt "vanlig" dimbar E-27 LED-pære.

På den andre dimmeren er det også en "vanlig" dimbar E-27 LED-pære, men i tillegg 3 LED-spotter (GU-10 kontakter), alle montert på en lysskinne. Alt 230V.

Kjetilkl: så disse benytter ikke et trådløst nettverk for å fungere, men sender direkte fra bryteren på veggen (batteridrevet sender) til dimmeren med tilhørende mottaker (begge to fysisk tilkoblet taklampa)?

Ser at de ikke koster allverden heller. Det eneste jeg ikke forstår og finner ut av lenkene til Elektroimportøren er hvilken 230V dimmer man kan bruke sammen med mottakeren (for å valgfritt kunne både dimme fra den batteridrevne sender-knappen eller fra der mottakeren er plassert).

Lenke til kommentar
Kjetilkl: så disse benytter ikke et trådløst nettverk for å fungere, men sender direkte fra bryteren på veggen (batteridrevet sender) til dimmeren med tilhørende mottaker (begge to fysisk tilkoblet taklampa)?

Ser at de ikke koster allverden heller. Det eneste jeg ikke forstår og finner ut av lenkene til Elektroimportøren er hvilken 230V dimmer man kan bruke sammen med mottakeren (for å valgfritt kunne både dimme fra den batteridrevne sender-knappen eller fra der mottakeren er plassert).

De sender direkte ja, men de ha ringen "fysiske" dimmere - Du må ha en dimmer/mottaker som du monterer i strømtilførselen, og så kjøper du trådløse dimmer/bryer-enheter og kobler opp mot denne.

Denne slår av/på ved trykk og dimmer opp/ned hvis du holder den inne;

https://www.elektroimportoren.no/wireless-bryter-dimmer-wte-1-nexa-pro-433/4514759/Product.html

Hvis den ikke skal i ramme; https://www.elektroimportoren.no/wireless-bryter-dim-lwst-615-14506-nexa/4514710/Product.html

De har også doble brytere/dimmere og fjernkontroller som alle kan kobles opp mot en dimmerenhet.

Lenke til kommentar

Aha! Da har jeg blitt feilforklart i butikk tidligere.

Men da er det altså en trådløs mottaker det er snakk om som er koblet 230V og til taklampe, og to batteridrevne dimmerknapper plassert på hvert sitt sted. Litt synd hvis batteriene er tomme begge steder :hrm:

Jeg foretrekker nok løsningen med opp/ned knapp (om det ikke finnes "dreiehjul" for slike opplegg da).

Er det noen her som har prøvd disse løsningene fra Nexa og kan si om de fungerer like bra som vanlige "fysisk tilkoblet via ledning til 230V" dimmere, eller om de flimrer og "hakker" hver gang man slår de på eller endrer dimmingen?

Jeg kjøpte nemlig en trådløs dimmer hos Clas Ohlson der mottakeren var en liten boks (tilsvarende en strømadapter/lader) mellom lampa og 230V. Den var helt håpløs og fungerte akkurat slik jeg nettop beskrev det (husker dessverre ikke merket, men ser fra nettsiden at de selger varianter fra Nexa i tillegg til sine egne). Den gikk rett tilbake til butikken for pengene tilbake. Regner med at fastmontert materiell fra proffbutikker som det vi her diskuterer blir noe helt annet, selv om kanskje Nexa også har "billigvarianter" som fungerer, men mindre enn optimalt.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Skal du gjøre det passe enkelt kan du kjøpe en Philips Hue Bridge, IKEA lyspærer og et ønsket antall trådløse lysbrytere fra Philips. Så er det bare å koble ut de dimmerne du har i veggen og henge de nye lysbryterne hvor du vil i huset. 

Kan tilogmed geo-tagge deg selv slik at lyset slår seg av når du er 200 meter fra huset og slår seg på igjen når du kommer hjem. 

Hvis du er fotballfan kan du bruke IFTTT og få alt lyset i huset til å blinke 3 ganger når favorittfotballlaget score mål. Og masse annet rart. 

Lenke til kommentar

Jo, det er nok en fin løsning, men jeg er ikke noe videre begeistret for å ha alt trådløst.

Ulikt en nettverksløsning der radiosignalene står på hele døgnet går jeg ut fra at den senderen fra Nexa kun sender ut signaler når dimmerknappen faktisk trykkes ned. Aller helst ville jeg hatt dimmerne ledningsoppkoblet til der det er mer praktisk å komme til i rommet, men virker dessverre som ledningsnettet er lagt opp litt lite logisk for dette.

Lenke til kommentar

NExa er nexa - men jeg har grei erfaring med 433MHz utstyret deres. - Har etpar dimmere fra de hjemme selv som dimmer vanlige lamper, og har ikke hatt problemer med at de ikke dimmer som de skal.

Det kommer også an på hva du kobler til selvsagt (led/halogen/lystoffrør) - disse varene er heller ikke nødvendigvis billigst hos elektroimportøren - sjekk prisjakt når du har funnet det du vil ha - kjøper du på nett eller hos Clas eller tilsvarende kan du jo også levere det tilbake dersom du ikke blir fornøyd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tror du har rett med hva en kobler til fordi vi fikk montert vanlige dimmere for taklampe (3 lyspærer i hver) i et par andre rom og noen lyspærer viste seg å oppføre seg dårlig. Noen (LED pærer) blafret ved full styrke mens andre ikke dimmet ordentlig. Såvidt meg bekjent har jeg alltid kjøpt "dimbare LED-pærer" men det kan ha noe med kvaliteten å gjøre (Ikea og Clas Ohlson). 

Anbefalinger på bra LED-pærer (E27 sokkel) tilsvarende 60W (evt. 100W i ett av rommene) som lyser bra og ikke har slike problemer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...