Gå til innhold

Søke på ny bachelorstudie?

K21

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg 24 år (bli 25 år i oktober) er ferdig utdannet mikrobiolog med en mastergrad fra NMBU. Jeg uteksaminerte meg denne våren (2018) og nåværerende søker jeg jobb som laboratorieingeniør eller noe lignende. Greia er at alle ledige stillingene er designet kun for bioingeniører og jeg ikke kvafiliserer til å søke disse jobbene. Dette synes jeg er helt urettferdig fordi av og til er de fleste arbeidsoppgavene samt metodene benyttet mikrobiologisk arbeid, noe som mikrobiologer kan lett utføres. Jeg merket dette da jeg ble ferdig med min bachelorstudie (i 2016) men forsatte med master i håp at arbeidsmarkedet skal forandres. Jeg kunne jo ha søkt bioingeniørutdanningen på HIOA (OsloMet) i stedenfor å ta masterutdanningen. 

Jeg fortviler meg over dette og synes det er slitsomt å begynne på et nytt studium. Hva synes dere om dette? Bør jeg satse på ny bioingeniørutdanning neste år?. Er det noen som har havnet i slik situasjon som meg?

Takk på forhånd for svar og hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Det er som du sier flere jobber for bioingeniører enn andre med grad i lignende fagfelt. Dette betyr likevel ikke at man må være bioingeniør for å få jobb. Jeg ble selv ferdig med bachelor i bioteknologi i 2016, og var heldig som fikk jobb rett etter studiet. Siden da har jeg naturligvis fått et innblikk i hvordan arbeidsmarkedet er, blant annet via kollegaer som har kommet og gått. Mitt inntrykk er at der er mange jobber der ute, samtidig som den jevne strømmen av utlyste stillinger uteblir. For å øke dine sjanser for å få jobb ville jeg heller brukt tiden fremover på å øke kompetansen din innen området som gir deg fordeler fremfor andre med lignende grad. Jeg vil da spesielt trekke frem det å kunne ta blodprøver, og det å kunne jobbe med databehandling.

Blodprøvetakning: Invester i et praktisk kurs og få det på CVen. Da kan du i noen stillinger konkurrere med bioingeniører når det ikke kreves autorisasjon. Jeg fikk selv kurs fra Cefalon via jobben for et halvt år siden, og har nå det praktiske ansvaret for blodprøvetakning på laboratoriet der jeg jobber.

Databehandling: Først og fremt Excel og en form for programmering er gull verdt. Jeg jobber innen forskning og utvikling, og bruker Excel mye, og i tillegg har jeg lært med programmering i Python. Dette bruker jeg til å lage enkle skript for å hente ut og behandle data. Du finner mange gratis kurs på internett, og dersom du vil ha det på CVen finnes det også kurs som du kan ta i byene. Jeg vil anbefale Python eller R.

Til slutt må jeg presisere at en god søknad og CV som er tilpasset hver enkelt stilling er veldig viktig. Få frem kompetanse, ambisjoner og personlige egenskaper via gode formuleringer og godt språk. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Det er som du sier flere jobber for bioingeniører enn andre med grad i lignende fagfelt. Dette betyr likevel ikke at man må være bioingeniør for å få jobb. Jeg ble selv ferdig med bachelor i bioteknologi i 2016, og var heldig som fikk jobb rett etter studiet. Siden da har jeg naturligvis fått et innblikk i hvordan arbeidsmarkedet er, blant annet via kollegaer som har kommet og gått. Mitt inntrykk er at der er mange jobber der ute, samtidig som den jevne strømmen av utlyste stillinger uteblir. For å øke dine sjanser for å få jobb ville jeg heller brukt tiden fremover på å øke kompetansen din innen området som gir deg fordeler fremfor andre med lignende grad. Jeg vil da spesielt trekke frem det å kunne ta blodprøver, og det å kunne jobbe med databehandling.

Blodprøvetakning: Invester i et praktisk kurs og få det på CVen. Da kan du i noen stillinger konkurrere med bioingeniører når det ikke kreves autorisasjon. Jeg fikk selv kurs fra Cefalon via jobben for et halvt år siden, og har nå det praktiske ansvaret for blodprøvetakning på laboratoriet der jeg jobber.

Databehandling: Først og fremt Excel og en form for programmering er gull verdt. Jeg jobber innen forskning og utvikling, og bruker Excel mye, og i tillegg har jeg lært med programmering i Python. Dette bruker jeg til å lage enkle skript for å hente ut og behandle data. Du finner mange gratis kurs på internett, og dersom du vil ha det på CVen finnes det også kurs som du kan ta i byene. Jeg vil anbefale Python eller R.

Til slutt må jeg presisere at en god søknad og CV som er tilpasset hver enkelt stilling er veldig viktig. Få frem kompetanse, ambisjoner og personlige egenskaper via gode formuleringer og godt språk. :)

Hei, når det gjelder stillingene så kreves det alltid en statsautorisert bioingeniør. Dette kan jeg ikke gjøre noe med. Men tusen takk for svaret. Skal vurdere å søke laboratoriekurset på Cefalon og lære litt Python.

Lenke til kommentar

Om du tenker på stillinger som krever autorisert bioingeniør så er det naturligvis et krav, men det er på ingen måte alle stillinger som krever dette. Man må gjerne være litt kreativ når man søker etter stillinger hos f.eks Finn for å få opp alle. Det holder f.eks ikke å bare søke etter "kjemi" eller "biologi", da går du glipp av en stor andel av det som faktisk ligger ute. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...