Gå til innhold

Åpen søknad eller oppsøke bedrift

Anbefalte innlegg

Sikkert mange meninger om dette, men er det best å sende en åpen søknad/forespørsel eller oppsøke den aktuelle bedriften. 

Har tidl. prøvd på oppsøkende virksomhet uten hell. 

Og fikk jobb her tidl. ved å bare sende en kort mail med CV (ikke søknad). 

Kan legge til at dette er "lavstatus" (om man kan si sånt... og det er relevant i diskusjonen)... og jeg har sett på nettsidene, så jeg  vet hva de driver med, og derfor oppsøker jeg. 

Driver å kladder på søknader som jeg eventuelt kan ta med. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er avhengig av yrke.

For min del er jeg håndverker.

Når det kommer folk opp på kontoret med søknad under armen så blir det tolket som en person med initiativ og motivasjon. En som ikke gjemmer seg bak en tekstmelding.

Uheldigvis nesten ingen nordmenn som gjør det. Nordmenn vil sitte på nav og forventer at andre skal finne jobb til dem. Jeg oppsøker bedrifter selv, stort sett med positiv respons, selv om ved et par anledninger har jeg fått inntrykk av at de tolket det som "masete" å levere søknad personlig. Deres tap om de heller vil ha tiltaksløse folk som ikke tør å ta ordentlig tak i oppgaver.

For min del har jeg også vært i god form så det blir ikke feil at arb.giver ser at det er tak i meg.

Andre yrker igjen domineres kanskje av arb.givere som vil være i fred med kaffekoppen på kontoret og hveser mot fremmede som banker på.

Lenke til kommentar

Du stiller nok sterkast ved å møte opp. Fordelen med oppmøte er at du då også får vise fram korleis du er som person.

Særleg i ufaglærte stillingar der personlege eigenskapar er viktige vil personleg oppmøte være betre enn å berre sende ein CV.

Einaste plassane der personleg oppmøte er mindre lurt er på store arbeidsplassar der tilsetningsprosessen er så byråkratisk at sjefen ikkje sjølv kan gi deg eit jobbtilbud utan at ein formell søknad har gått gjennom alle ledd i bedrifta.

På slike arbeidsplassar er det betre å følge systemet, sidan det å omgå systemet blir sett på som negativt av minst eit ledd i byråkratiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...