Gå til innhold

Forelesning uten pc.

Disorder

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal begynne å studere, men jeg aner ikke hva normene er når det kommer til forelesninger osv mtp å ta notater, bruk av pc osv.

Jeg har egentlig ikke en bra laptop jeg kan bruke for øyeblikket. Er det krise? Får et inntrykk av at alle bruker pc. Eller er det mange med notatblokk eller ikke noe i det hele tatt? Hva er vanlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt avhengig av hvor gammel du er og hva du er vandt med vil skriftlige eller digitale notater være best. 

For majoriteten vil det å ta notater være lurt for læring. (Det finnes en god del studier på dette). Ikke bare vil det taktile gjøre at du gjør husker bedre, men også muligheten for å lese gjennom egne notater senere. Tommelfingerregelen er vel at for hver gang du repeterer stoffet husker du 10% mer. (ikke 10%-poeng). 

Notater er uansett veldig bra for de aller fleste. 

Personlig synes jeg det beste er å ta notater på papir, og deretter gjøre samme notater på PC senere mens jeg gjør en "mental avspilling" av forelesningen. Folk er forskjellig, og jeg er veldig lat. Dette funker for meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gjorde stort sett notater for hånd da jeg studerte. Hvis foreleser la ut PP på forhånd, tok jeg en utskrift av disse og skrev rundt slidene. Dette fungerte fint på de som hadde gode PP-er, men ikke så godt på de som hadde alt for mye eller alt for lite på slidene sine.

Et problem med å skrive for hånd er jo at det kan gå fort og ende opp med krusseduller og hieroglyfer i stedet for norsk. Det er viktig å lære seg notatteknikk (forkortelser, piler etc.), men det kommer etter hvert. Ble stadig flinkere til det jeg.

Det å renskrive dem på PC i ettertid er også en god ting, men det hadde jeg etter hvert ikke sjans til å følge opp.

Jeg prøvde å notere på pc en periode, men fikk det ikke til å fungere bra nok.

Satt igjen med ganske mange kladdebøker med notater. Noen har jeg tatt vare på, andre har blitt kasta. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Mange forelesere vil nok anse det som litt uhøflig hvis du sitter med nesa i laptopen uansett. Det er ikke et stort poeng på de store forelesningene, men når man begynner å komme ned i 5-10 studenter i en forelesninger, merkes det. 

Ellers vil du nok stirre veldig mye på PC-skjermen iløpet av studiet utenfor forelesningene uansett, kan være du har en fordel av å ha forelesningene som "laptopfri" plass.

(og sitter du der først med laptop, er det veldig lett å la seg friste av nettaviser, eller bare svare på den siste facebookmeldinga, eller bare... og så har plutselig foreleseren gått igjennom fem tavler du har gått glipp av)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Nå begynner det å bli noen år siden jeg studerte, men har inntrykk av at notatblokk er mest vanlig. Det kommer kanskje litt an på faget også, men plutselig trenger du å tegne noe, eller skrible ned et regnestykke. Det blir brått vanskelig på pc. Med mindre du går all in og kjøper noe ala MS Surface, med penn og greier (det tror jeg er dritbra, men så dyrt da..)

Ikke sikkert du trenger notater en gang. Jeg noterte, men mange gjorde ikke. Alle lærer forskjellig.

Lenke til kommentar

Gode notater gjort på papir er gull. Gjerne med skisser og tegninger, og spesielt dersom foreleseren tar beregningseksempler på tavla (Jeg vet ikke hva du skal studere, så mulig at beregningseksempler ikke er relevant for deg)

Jeg har de gamle notatbøkene mine stående på kontoret og det hender jeg får brukt for de i jobben min, selv om det er 10 år siden jeg studerte. 

Endret av VonMises
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...