Gå til innhold

Vibrasjoner gjør bilister søvnige allerede etter 15 minutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har jo tidligere vært forsket på disse områdene her i utlandet? Babyer spesielt vil jo bli søvnige pga. at kjøringen (ristingen) mimrer dem om hjerteklaffene ifra de var i magen til moren deres, og pga. det så blir ihvertfall dem søvnige, og da er det ikke utenkelig at vi blir det også i en voksen alder? Bare èn tanke.

Lenke til kommentar

Vibrasjoner finner man i mye mindre grad i elbiler enn i biler med forbrenninsmotor. Altså ennå et argument for å bytte fra fossilbil til elbil.

Tja, vil ikke si det.

 

Du blir garantert ikke trøtt med å kjøre en gammel dieselpurke med utslitt motor som bruker 3ganger mer diesel en det den burde gjøre, du sitter i helspenn og lytter etter ulyder som indikerer at motoren vil eksplodere når som helst :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tja, vil ikke si det.

 

Du blir garantert ikke trøtt med å kjøre en gammel dieselpurke med utslitt motor som bruker 3ganger mer diesel en det den burde gjøre, du sitter i helspenn og lytter etter ulyder som indikerer at motoren vil eksplodere når som helst :)

Når avgassene fra sotrørene (eksosrørene om du trengte preiseringen), som selvsagt ikke er helt tette, siver inn gjennom ventilasjonsanlegget sammen med de fra bilen foran, og sammen med det som siver opp undenifra og gjennom rusthullene under, så er ikke akkurat det med på å redusere problemet...

 

?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vel også blitt testet at en av grunnene til at man blir uoppmerksom og døsig bak rattet er mangel på stimulans.

 

Når man kun følger med på baklysene på bilen foran og landskapet (som man har sett 1000 ganger før hvis man dagpendler) bare ruller forbi så blir man sløve og kjeder seg. Noe som igjen medfører enten at man er uoppmerksom og søvnig, eller at man tar frem mobilen for å få noe stimulans.

 

Selv dagpendler jeg 1 time hver vei, inkludert kø på motorvei og landeveiskjøring. Å høre på radioen blir kjedelig når man hører samme reklamesnutten for N'te gang, og suge nedpå en Redbull eller ta med kaffe har en begrenset effekt etter en hel dag med kaffedrikking på jobben allikevel.

 

En av de beste 'kurene' mot det å bli søvning eller sløv mens jeg kjører har vært å høre på podcasts og lydbøker. Da får man stimulans underveis. Selvsagt krever dette at man velger interessante podcasts og/eller lydbøker. For min del så kopler jeg til mobilen til AUX inngangen i bilen og skrur på enten nedlastet lydbok eller nedlastede episoder av podcasts. Har fungert bra for meg og er merkbart mindre søvning på veien hjem etter en lang dag.

 

Kan ihvertfall anbefale "Stuff You Should Know", "StarTalk", "Invisibilia" og "TechStuff" når det kommer til podcasts :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når avgassene fra sotrørene (eksosrørene om du trengte preiseringen), som selvsagt ikke er helt tette, siver inn gjennom ventilasjonsanlegget sammen med de fra bilen foran, og sammen med det som siver opp undenifra og gjennom rusthullene under, så er ikke akkurat det med på å redusere problemet...

 

 

Det positive er at du slipper og røyke da, og det er helsefrembringende :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vibrasjoner finner man i mye mindre grad i elbiler enn i biler med forbrenninsmotor. Altså ennå et argument for å bytte fra fossilbil til elbil.

 

Jasså? Her er det snakk om vibrasjoner på mindre enn 10 Hz. En motor på tomgang roterer med 750-800 rpm. Dette gir frekvenser på over 100 Hz. Motor, gearkasse og annet drivverk er montert på gummiklosser for å unngå vibrasjoner. Det er det også på en el-bil. Og før du sier at det er ikke motor i en el-bil, jo da, en elektrisk motor.

Det er dekk og vei som skaper disse frekvensene som det skrives om her ( selvsagt kan noe komme fra drivlinja også, men det gjelder også el-bil).

Lenke til kommentar

Kan ihvertfall anbefale "Stuff You Should Know", "StarTalk", "Invisibilia" og "TechStuff" når det kommer til podcasts :)

Takk for tips. Selv har jeg hørt meg gjennom TU-serien "Teknisk sett".

 

Jasså? Her er det snakk om vibrasjoner på mindre enn 10 Hz. En motor på tomgang roterer med 750-800 rpm. Dette gir frekvenser på over 100 Hz. Motor, gearkasse og annet drivverk er montert på gummiklosser for å unngå vibrasjoner. Det er det også på en el-bil. Og før du sier at det er ikke motor i en el-bil, jo da, en elektrisk motor.

Det er dekk og vei som skaper disse frekvensene som det skrives om her ( selvsagt kan noe komme fra drivlinja også, men det gjelder også el-bil).

750-800 runer per minutt = ca 13 Hz. Motorer gir et helt spekter av vibrasjoner og lyder både over og under dette. Med mye større vibrerende masse, festet mange flere plasser og et mye bredere spekter av frekvenser, sammenlignet med elbiler, så oppleves forbrenningsbiler som mye mer vibrerene enn elbiler. Elmotorer i biler går ikke på tomgang og under kjøring går de på langt høyere turtall og dermed frekvenser. Den vibrerende massen er langt mindre og langt færre bevegelige deler er involvert. Det merkes veldig godt for en sjåfør. Så til de grader at det er fraværet av støy og vibrasjoner er overveldende for de som prøver elbil for første gang. "Er bilen i gang?" Wow - så stille". Løse gjenstander som isskrapa i døra eller midtkonsollen, klirrer ikke i elbilen slik den gjør i fossilbilen.

 

Elbiler har ikke kardang og drivknute.

Lenke til kommentar

 

Når avgassene fra sotrørene (eksosrørene om du trengte preiseringen), som selvsagt ikke er helt tette, siver inn gjennom ventilasjonsanlegget sammen med de fra bilen foran, og sammen med det som siver opp undenifra og gjennom rusthullene under, så er ikke akkurat det med på å redusere problemet...

 

 

Det positive er at du slipper og røyke da, og det er helsefrembringende :p

I tillegg vil vibrasjoner gi kroppen effekten av en mild massasje, som også er helsefrembringende ved å gi bedre blodsirkulasjon.

 

Alt dette vil også gi økonomiske fordeler med tanke på at en slipper å betale for både sigaretter og spa.

Lenke til kommentar

I tillegg vil vibrasjoner gi kroppen effekten av en mild massasje, som også er helsefrembringende ved å gi bedre blodsirkulasjon.

 

Alt dette vil også gi økonomiske fordeler med tanke på at en slipper å betale for både sigaretter og spa.

 

Vel og bra med massasje i bilsetet. flere og flere produsenter leverer dette som opsjon/tilvalg. Tror dog det er litt andre frekvenser man snakker om da

 

Flere som røyker i tillegg til eksosen man super inn.

 

Men ryker det om vibrasjonene blir røykforgiftet? Får røyken dårlige vibber, og hvordan ser røyken ut når den vibrerer?

 

:-)

Lenke til kommentar

Mulig jeg bruker feil uttrykk. Jeg mener T-leddet som kobler kardangen til hjulakslingen. Elbiler har ikke et sånt T-ledd. Poenget er i hvert fall at det finnes langt færre bevegelige deler i elbiler og dermed færre kilder til vibrasjoner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...