Redaksjonen. Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Ny setedesign kan kanskje motvirke effekten.Vibrasjoner gjør bilister søvnige allerede etter 15 minutter Lenke til kommentar
esfets Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Ser ut som de har laget en maskin for folk med søvnproblemer. =D 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Spiller det noen rolle om folk sovner da? De fleste våkne sjåfører taster jo bare på tlf sin uansett. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Ennå et argument for selvkjørende biler. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Vibrasjoner finner man i mye mindre grad i elbiler enn i biler med forbrenninsmotor. Altså ennå et argument for å bytte fra fossilbil til elbil. 5 Lenke til kommentar
FB.154002159120040 Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Det har jo tidligere vært forsket på disse områdene her i utlandet? Babyer spesielt vil jo bli søvnige pga. at kjøringen (ristingen) mimrer dem om hjerteklaffene ifra de var i magen til moren deres, og pga. det så blir ihvertfall dem søvnige, og da er det ikke utenkelig at vi blir det også i en voksen alder? Bare èn tanke. Lenke til kommentar
FB.093090871808135 Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Får gå over til "fakir" seter i bilene. Da sitter man ikke i bilen så veldig lenge. Ypperlig for å holde lav fart over fartsdumper også. 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Vibrasjoner finner man i mye mindre grad i elbiler enn i biler med forbrenninsmotor. Altså ennå et argument for å bytte fra fossilbil til elbil. Tja, vil ikke si det. Du blir garantert ikke trøtt med å kjøre en gammel dieselpurke med utslitt motor som bruker 3ganger mer diesel en det den burde gjøre, du sitter i helspenn og lytter etter ulyder som indikerer at motoren vil eksplodere når som helst 4 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Tja, vil ikke si det. Du blir garantert ikke trøtt med å kjøre en gammel dieselpurke med utslitt motor som bruker 3ganger mer diesel en det den burde gjøre, du sitter i helspenn og lytter etter ulyder som indikerer at motoren vil eksplodere når som helst Når avgassene fra sotrørene (eksosrørene om du trengte preiseringen), som selvsagt ikke er helt tette, siver inn gjennom ventilasjonsanlegget sammen med de fra bilen foran, og sammen med det som siver opp undenifra og gjennom rusthullene under, så er ikke akkurat det med på å redusere problemet... ? 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Det må være den utrolig dølle simulatoren som får testfolka til å bli ekstremt trøtte.. Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Det har vel også blitt testet at en av grunnene til at man blir uoppmerksom og døsig bak rattet er mangel på stimulans. Når man kun følger med på baklysene på bilen foran og landskapet (som man har sett 1000 ganger før hvis man dagpendler) bare ruller forbi så blir man sløve og kjeder seg. Noe som igjen medfører enten at man er uoppmerksom og søvnig, eller at man tar frem mobilen for å få noe stimulans. Selv dagpendler jeg 1 time hver vei, inkludert kø på motorvei og landeveiskjøring. Å høre på radioen blir kjedelig når man hører samme reklamesnutten for N'te gang, og suge nedpå en Redbull eller ta med kaffe har en begrenset effekt etter en hel dag med kaffedrikking på jobben allikevel. En av de beste 'kurene' mot det å bli søvning eller sløv mens jeg kjører har vært å høre på podcasts og lydbøker. Da får man stimulans underveis. Selvsagt krever dette at man velger interessante podcasts og/eller lydbøker. For min del så kopler jeg til mobilen til AUX inngangen i bilen og skrur på enten nedlastet lydbok eller nedlastede episoder av podcasts. Har fungert bra for meg og er merkbart mindre søvning på veien hjem etter en lang dag. Kan ihvertfall anbefale "Stuff You Should Know", "StarTalk", "Invisibilia" og "TechStuff" når det kommer til podcasts 4 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Ser ut som de har laget en maskin for folk med søvnproblemer. =D Jeg har søvnproblemer, men jeg må stoppe og hvile/sove 15-30 minutter på flere turer hvor jeg kjører langt, selv om klokka kanskje er 16-17 på dagen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Når avgassene fra sotrørene (eksosrørene om du trengte preiseringen), som selvsagt ikke er helt tette, siver inn gjennom ventilasjonsanlegget sammen med de fra bilen foran, og sammen med det som siver opp undenifra og gjennom rusthullene under, så er ikke akkurat det med på å redusere problemet... Det positive er at du slipper og røyke da, og det er helsefrembringende 1 Lenke til kommentar
Per Ivar Strømhylden Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Vibrasjoner finner man i mye mindre grad i elbiler enn i biler med forbrenninsmotor. Altså ennå et argument for å bytte fra fossilbil til elbil. Jasså? Her er det snakk om vibrasjoner på mindre enn 10 Hz. En motor på tomgang roterer med 750-800 rpm. Dette gir frekvenser på over 100 Hz. Motor, gearkasse og annet drivverk er montert på gummiklosser for å unngå vibrasjoner. Det er det også på en el-bil. Og før du sier at det er ikke motor i en el-bil, jo da, en elektrisk motor. Det er dekk og vei som skaper disse frekvensene som det skrives om her ( selvsagt kan noe komme fra drivlinja også, men det gjelder også el-bil). Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Dette forklarer hvorfor jeg slokner som et lys etter ca. 20 minutter i bil. Hver. Eneste. Gang. Det er regelrett plagsomt når det er jeg som er sjåfør da. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Kan ihvertfall anbefale "Stuff You Should Know", "StarTalk", "Invisibilia" og "TechStuff" når det kommer til podcasts Takk for tips. Selv har jeg hørt meg gjennom TU-serien "Teknisk sett". Jasså? Her er det snakk om vibrasjoner på mindre enn 10 Hz. En motor på tomgang roterer med 750-800 rpm. Dette gir frekvenser på over 100 Hz. Motor, gearkasse og annet drivverk er montert på gummiklosser for å unngå vibrasjoner. Det er det også på en el-bil. Og før du sier at det er ikke motor i en el-bil, jo da, en elektrisk motor. Det er dekk og vei som skaper disse frekvensene som det skrives om her ( selvsagt kan noe komme fra drivlinja også, men det gjelder også el-bil). 750-800 runer per minutt = ca 13 Hz. Motorer gir et helt spekter av vibrasjoner og lyder både over og under dette. Med mye større vibrerende masse, festet mange flere plasser og et mye bredere spekter av frekvenser, sammenlignet med elbiler, så oppleves forbrenningsbiler som mye mer vibrerene enn elbiler. Elmotorer i biler går ikke på tomgang og under kjøring går de på langt høyere turtall og dermed frekvenser. Den vibrerende massen er langt mindre og langt færre bevegelige deler er involvert. Det merkes veldig godt for en sjåfør. Så til de grader at det er fraværet av støy og vibrasjoner er overveldende for de som prøver elbil for første gang. "Er bilen i gang?" Wow - så stille". Løse gjenstander som isskrapa i døra eller midtkonsollen, klirrer ikke i elbilen slik den gjør i fossilbilen. Elbiler har ikke kardang og drivknute. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Når avgassene fra sotrørene (eksosrørene om du trengte preiseringen), som selvsagt ikke er helt tette, siver inn gjennom ventilasjonsanlegget sammen med de fra bilen foran, og sammen med det som siver opp undenifra og gjennom rusthullene under, så er ikke akkurat det med på å redusere problemet... Det positive er at du slipper og røyke da, og det er helsefrembringende I tillegg vil vibrasjoner gi kroppen effekten av en mild massasje, som også er helsefrembringende ved å gi bedre blodsirkulasjon. Alt dette vil også gi økonomiske fordeler med tanke på at en slipper å betale for både sigaretter og spa. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 I tillegg vil vibrasjoner gi kroppen effekten av en mild massasje, som også er helsefrembringende ved å gi bedre blodsirkulasjon. Alt dette vil også gi økonomiske fordeler med tanke på at en slipper å betale for både sigaretter og spa. Vel og bra med massasje i bilsetet. flere og flere produsenter leverer dette som opsjon/tilvalg. Tror dog det er litt andre frekvenser man snakker om da Flere som røyker i tillegg til eksosen man super inn. Men ryker det om vibrasjonene blir røykforgiftet? Får røyken dårlige vibber, og hvordan ser røyken ut når den vibrerer? :-) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Elbiler har ikke kardang og drivknute. Hvis en el-bil har en eller to elmotorer avhengig om de har 2 eller 4hjulsdrift lurer jeg da på hvordan kraften da blir overført til hjulene hvis de ikke har drivknuter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 (endret) Mulig jeg bruker feil uttrykk. Jeg mener T-leddet som kobler kardangen til hjulakslingen. Elbiler har ikke et sånt T-ledd. Poenget er i hvert fall at det finnes langt færre bevegelige deler i elbiler og dermed færre kilder til vibrasjoner. Endret 15. august 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå