Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan dette være asbest? (paranoid)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og en kompis som er snekker, fjernet i går deler av en lettvegg i leiligheten min. Veggen skilte stue og kjøkken, og var 6 cm tykk betong. Betongen var armert med jern stanger og noe som ligner på trefliser (tresonitt?) På kjøkken siden av veggen var det et lag med gips ytterst, så tapet og så noe papp, og innerst inn mot betongen er det et tynt hvitt lag med noe ukjent, som jeg nå er bekymret for at kan inneholde asbest.

Snekkeren tvilte på at det var noe asbest, men han har ikke så mye peiling på temaet. Jeg er ikke sikker på om dette er asbest eller ikke, men jeg er veldig paranoid ettersom vi sagde gjennom hele veggen med vinkelsliper, med bare vanlig støv maske over ansiktet. Vi hadde dekket inn arbeidsområdet i plast, men litt støv unnslapp gjennom små sprekker til resten av leiligheten.

Her er noen bilder

https://i.imgur.com/cogP8SX.jpg

https://i.imgur.com/yZZAXcC.jpg

Er det fare for at noe av dette kan være asbest. Tviler på at det er asbest blandet inn i selve betongen siden den allerede er armert med jern og fliser. Det er det hvite laget som bekymrer meg mest. Det har en hard overflate, litt keramikk aktig. Jeg vet at eneste måten for å være helt sikker er ved å sende inn prøve.

Endret av sånndetgår
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar. Ser egentlig ikke noe grunn til hvorfor det skulle vært brukt heller, men jeg er langt ifra noe ekspert.

Blokka er forresten bygd på 50-tallet, og det har tidligere blitt funnet asbest i takplater på loft. Derfor ble jeg litt skeptisk. Hvis det er asbest i veggen så har jeg allerede pustet inn mye av det, så håper på det beste.

Endret av sånndetgår
Lenke til kommentar

Ja, og hvis det er asbest så er det vel ikke alle som blir rammet. Har vel noe med at vi alle har forskjellige genetikk, og symptomene kommer vel ikke før om 20-30 år etter eksponering har jeg lest, og til den tid har de forhåpentligvis funnet en kur. Etter litt research for å roe nervene har jeg funnet ut at de aller fleste av oss puster inn asbest enten vi jobber med det eller ikke, og de fleste blir ikke syke av det.

Det virker som det har ganske lik konsistens som sparkel, så kanskje det er det!

Hvis asbesten er godt blandet inn så tror jeg man ikke kan se de lange fibrene, som man ofte ser på bilder.

Endret av sånndetgår
Lenke til kommentar

Der er du fullstendig på bærtur. Asbest har ingen latenstid. Det rammer fra første åndedrag. Fibrene ødelegger lungene ved at det skapes små sår. Arrvev erstatter fungerende lungeceller slik at lungefunksjonen nedsettes i takt med hvor mye asbest man puster inn. Det rammer like fort hos unge som hos eldre og har heller ingenting med gener å gjøre.

Nei, folk flest puster ikke inn asbest i løpet av livet sitt. Sykdomen asbestose har en krystallklar sammenheng med hvor mye man har vært eksponert for asbest for eksempel gjennom jobb.

Jeg har sjekket litt opp og asbest ble brukt som armering av blant annet fliser og fliselim i perioden 1955-1980.

https://www.byggogbevar.no/pusse-opp/tre/artikler/eternitt-paa-tak-og-vegg

https://byggmesteren.as/2015/10/02/pass-pa-asbest/

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/kjemikalier/asbest/hvor-kan-det-finnes-asbest/

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bra du oppklarer, men har lest fra en såkalt "ekspert" at så å si alle puster inn noe asbest, vet ikke om dette gjeller Norge da, fordi han siktet til USA. Det har visst blitt brukt i alt mulig rart, fra bremser på bil til deler av trappetrinn. Det er hvert fall mange som hevder det har gått bra med de selv om de har jobbet med asbestos i årevis, så jeg vil tro noen er mer sårbare for skader enn andre.

Lenke til kommentar

Bra du oppklarer, men har lest fra en såkalt "ekspert" at så å si alle puster inn noe asbest, vet ikke om dette gjeller Norge da, fordi han siktet til USA. Det har visst blitt brukt i alt mulig rart, fra bremser på bil til deler av trappetrinn. Det er hvert fall mange som hevder det har gått bra med de selv om de har jobbet med asbestos i årevis, så jeg vil tro noen er mer sårbare for skader enn andre.

Var de tilfeldigvis leder for Asbest-lobbyen som kom med disse påstandene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sykdomen asbestose har en krystallklar sammenheng med hvor mye man har vært eksponert for asbest for eksempel gjennom jobb.

Her er vel litt av poenget. Faren for å få skade av asbest dersom man får i seg litt i løpet av kort tid er liten.

Mitt forrige hus var fra 1960-tallet, og her fant jeg asbest både da jeg skulle rive peisene (både store tynne plater/fiberduker og strimler omtrent som bandasje) og andre steder, som ventilasjonskanaler. Kontaktet et asbestsaneringsfirma, som sa at dette kunne jeg fjerne selv. De sa at dersom man jobbet med dette hver dag, måtte man ha verneutstyr, men for en enkelthåndtering, hvor man begrenset/forhindret spredning av asbestfibre ved å gjennomfukte materialet før håndtering, var utsatt for svært liten risiko. Jeg dynket alt godt med vann fra sprayflaske før jeg rørte det, pakke det inn forskriftsmessig og levere det på gjenbruksstasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...