Gå til innhold

Privatisteksamen mens man går vgs

Maaaari

Anbefalte innlegg

Hei default_Happy.gif

Jeg begynner nå i vg3 og er nødt til å ta et fag som privatist da de ikke tilbyr dette ved min skole, og jeg trenger det for å få fordypning og godkjent vitnemål. Jeg planlegger å ta dette faget våren 2019 (har sjekket at det ikke krasjer med eksamendato for noen av de andre fagene jeg har). 

Faget jeg skal ta krever både skriftlig og muntlig eksamen.

Man trekkes jo opp i 3 skriftlige (norsk hovedmål + 2 trekkfag) og 1 muntlig eksamen våren i vg3. Lurer på om noen vet om jeg feks slipper den ene skriftlige trekkfag eksamenen, og/eller muntlig trekk ved min videregåendeskole, i og med at jeg tar det ene faget som privatist og skal avlegge både muntlig og skriftlig eksamen her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det ikke er samme fag så må du jo bare følge ordinær undervisning, får ikke fritak i andre eksamener om man tar på seg noe annet selv..

Kan ikke se for meg at du blir fritatt andre obligatoriske eksamen siden det vil falle helt innenfor den ordinære skolegangen...  Tar man eksamen som privatist er det gjort på egen "fritid" og du vil trolig få godkjent fravær for dette i "fag" du måtte miste denne dagen, selv om jeg ikke er helt sikker på dette heller.

Kan jo bare legge til at man faktisk ikke har rett til undervisning i fag man i tilleg går opp til i eksamen som privatist...

Du kan ikke være elev og privatist i det samme faget samtidig. Derfor vil du ikke lenger ha rett til å følge undervisning i faget, hvis du har meldt deg opp til privatisteksamen. Det er opp til den enkelte skole om du som privatist fortsatt får følge undervisningen

Lenke til kommentar

Er klar over at man ikke kan være elev og privatist i samme fag samtidig - det skal jeg heller ikke. Jeg følger alle fag som vanlig, men tar det ene programfaget som privatist istedenfor på vgs siden de ikke tilbyr det på skolen jeg går på.

Hører med rådgiver neste uke :) Kan godt hende det ikke går... Men har ei venninne som er et år eldre som tok et ekstra fag og hadde eksamen i dette i vg2, og da slapp hun altså en av de skriftlige eksamenene i vg3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...