d3vil87 Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 (endret) Hei! Har en stasjonær pc som plutselig ikke vil starte opp skikkelig. Feilmeldingen som kommer opp på første skjerm i det en starter den opp, er : "CPU over temperature error! Press F1 to RUN setup" Trykket F1 og kom til et sted der CPU viser 88 grader celsius, som virket veldig høyt. Hovedkortet hadde bare 22 grader, om det er til hjelp. Da jeg ikke er noe ekspert på dette så tar jeg gjerne i mot tips til hva jeg kan gjøre. Mine specs er : Strømforsyning - Corsair RM850, 850W PSU Prossessor - Intel Core i7-4790K Kjøler - Corsair Hydro Series H60 CPU Hovedkort - ASUS Z97-A, Socket-1150 Hardisk - Toshiba Desktop 3TB SATA 3.0 RAM - Corsair Vengeance Pro Series 16GB (4 x 8GB) DDR3 2400MHz Skjermkort - ZOTAC GeForce GTX 1070 AMP! Extreme 8GB GDDR5 1632/1835Mhz Endret 13. august 2018 av d3vil87 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 (endret) Kjøleren har løsnet. Skru den helt løs, tørk av kjølepastaen med et flak dopapir, ha på et riskorn kjølepasta, sett kjøleren på plass igjen. Endret 13. august 2018 av Emancipate 2 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Sjekk vifter at alt fungerer, renske for støv etc.. Om alt ellers virker fint, ville jeg kjøpt ny kjølepasta, tatt av kjøler, rensket vekk gammel pasta vekk og remontert kjøler igjen.. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Kjøleren har løsnet. Skru den helt løs, tørk av kjølepastaen med et flak dopapir, ha på et riskorn kjølepasta, sett kjøleren på plass igjen. Det er ikke nødvendigvis det som har skjedd her, da TS har en AIO vannkjøler. Pumpen kan ha dødd, noe som ikke er helt uvanlig på disse. 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Det er ikke nødvendigvis det som har skjedd her, da TS har en AIO vannkjøler. Pumpen kan ha dødd, noe som ikke er helt uvanlig på disse. Bra sett. Det er nok mer sannsynlig. Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Takker for alle gode svar! Herlig ? Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 (endret) Bare sånn siden jeg er nysgjerrig, hva står egentlig AIO for? :-) Det er ikke nødvendigvis det som har skjedd her, da TS har en AIO vannkjøler. Pumpen kan ha dødd, noe som ikke er helt uvanlig på disse. Endret 14. august 2018 av d3vil87 Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Eventuelt om noen har en spesifikk kjøler og anbefale så setter jeg stor pris på det også! :-) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 AIO = all in one. Alt i ett. 1 Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Ah of course, takker og bukker! AIO = all in one. Alt i ett. Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 18. august 2018 Forfatter Del Skrevet 18. august 2018 Update! Jeg gjorde godt rent alle vifter og fjernet og påførte ny kjølepasta på eksisterende kjøler, uten at noe av det hjalp. Har nå kjøpt ny og bedre kjøler i stedet. Har også montert den nye kjøleren på plass der alt ser ut til og fungere som det skal når jeg starter den opp. Likevel får jeg fortsatt den samme feilmeldingen. Har dere flere tips til steder jeg bør sjekke? Eller har pcen hengt seg opp i gammel feil på et vis? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 På en del kjølere hvor man først skrur en ramme fast i HK og så fester kjøleren i denne ramma så er det ekstremt viktig at man treffer dønn i senter. Hvis ikke tar kjøleren i en kant og får ikke skikkelig kontakt med CPU. Og det er ikke alltid innlysende. Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 18. august 2018 Forfatter Del Skrevet 18. august 2018 På en del kjølere hvor man først skrur en ramme fast i HK og så fester kjøleren i denne ramma så er det ekstremt viktig at man treffer dønn i senter. Hvis ikke tar kjøleren i en kant og får ikke skikkelig kontakt med CPU. Og det er ikke alltid innlysende. Der lærte jeg også noe ja! Takk! Det skal jeg sjekke en gang til. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 (endret) @TS Du kunne enkelt sjekket om pumpa var død ved å kontrollere RPM på impelleren i BIOS/UEFI. De fleste AIO, H60 inkludert, har en 3pin kabel som skal til hovedkort. På noen enheter er dette kun ett rpm signal (altså kun 1 leder i bruk) men på andre er det også 12v til pumpa. Men jeg sporer av .. Poenget var at du kunne sjekket om pumpa var død før du handlet ny kjøler. Siden du nå har samme feilmelding på to ulike kjølere så vil jeg nesten tro du har problemer med temp. sensor eller hovedkortets evne til å lese temperaturen. Jeg lener mot sistnevnte, siden temperatursensoren sitter i CPU, og det er ikke noe nytt at Asus sine hovedkort kan slite med å lese av temperaturer. Hvis du er sikker på at kjøler er montert riktig ville jeg prøvd en oppdatering av BIOS/UEFI. Endret 19. august 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Xues Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 (endret) Hei. Er i samme situasjon som d3vil87. Bytet til ny kjøler og fortsatt samme problem med temperatur. Gjelder samme cpu i7 4790k og hovedkort Asus rog maximus 7 Z97. I tillegg til at cpu blir varm så har jeg et annet rart problem. Når jeg høyre klikker så begynner den nye "boksen" å lagge veldig mye og kan ta ca 30 sec før det vises noe. Samme om jeg trykker på skjulte ikoner nederst til høyre, eller om jeg prøver å skrive noe i notepad. Men å skrive i nettleser funger helt fint. Surfing fungerer også veldig bra. Usikker på hva som er feil.... Mvh Xues Endret 20. august 2018 av Xues Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå