Gå til innhold

Verdens første selvkjørende lasteskip: Design og spesifikasjoner ligger klare. Nå må Yara velge mellom tre verft [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med sjøveisreglene også er vurdert, og ikke er et vesentlig hinder, selv om det ikke står noe om dette i artikkelen.
§ 2 er en av de viktigste paragrafene, som kommer til anvendelse når det oppstår en ulykke og partene må i rettssak.
Den starter slik: "Intet i disse regler(sjøveisreglene) skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap fra følgene av hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse regler osv."
Poenget er at noen(mennesker) må stå til ansvar når ulykker oppstår, men hvem har ansvaret når skipet er autonomt?
Det har vært debatt om dette tidligere på TU, men tror ikke noen kom opp med et fullgodt svar.
Kanskje holdningen er at vi tar problemet når det dukker opp.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Regner med sjøveisreglene også er vurdert, og ikke er et vesentlig hinder, selv om det ikke står noe om dette i artikkelen.

§ 2 er en av de viktigste paragrafene, som kommer til anvendelse når det oppstår en ulykke og partene må i rettssak.

Den starter slik: "Intet i disse regler(sjøveisreglene) skal frita noe mannskap, fører eller reder fra følgene av hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse regler osv."

Poenget er at noen(mennesker) må stå til ansvar når ulykker oppstår, men hvem har ansvaret når skipet er autonomt?

Det har vært debatt om dette tidligere på TU, men tror ikke noen kom opp med et fullgodt svar.

Kanskje holdningen er at vi tar problemet når det dukker opp.

 

Slike ansvarsforhold må være avklart i forveien. Uten at jeg kjenner detaljer i saken så ser jeg det som vanskelig at dette skipet blir satt i drift uten at en oversikt over ansvarsfordeling er utarbeidet og godkjent.

 

At det er operatøren av skipet som har det overordnede ansvaret må vel være udiskutabelt siden det er de som har kjøpt inn, drifter og opererer dette med påfølgende ansvar for vedlikehold, oppgradering og oversyn (uavhengig om de bruker tredjeparts leverandør og tjenester for å faktisk utføre disse oppgavene).

 

Dersom en ulykke oppstår vil jeg fort anta at operatøren/eier blir holdt ansvarlig. Hvorvidt de tar en slik sak videre til de som har bygget skipet, opprettholdt vedlikehold eller levert software og utstyr er vel heller en intern sak mellom operatør/eier og tredjepart, sannsynligvis som en garantisak, ergo advokatmat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...