Zeph Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Det blir ALTFOR masse grafikk ok unødvendige ting som skyver bort det viktigste i spill, gameplay. Om det var eit hakk dårligere grafikk og litt mindre detalsjer så hadde eg ikkje brydd meg katten viss gameplayet hadde vore bedre. Det viser seg igjen og igjen at spill med bra gameplay er de som overlever lenger enn de 2 først månedene. Sjå på CS, grafikken er ikkje langt på nær så bra som andre spill, men det er gameplayet som er så bra at det er verdens mest spilte spill. EA pøser på med grafikker og annet dritt og glemmer eit bra gameplay. Så nei, me krever ikkje for masse, men produsentene prioriterer feil. Lenke til kommentar
VincentYa Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg er storskuffa over NFSU jeg. Haddde det på xbox 2 uker før realease.. runna det under 1 uke senere. Dette var på hard. Spillet er dårlig gjennomført. Grei grafikk selvfølgelig for å få se effektene i stylinga. Gameplayet.. Ikke godt. For lite tuning osv. Det er ikke det at vi er for kravstore.. det er heller det at produsentene har senka kravene i spilla slik at de slepper spill ut uten å gjennomføre dem ordentlig. Det sleppes så mange spille ut for tiden at man ikke helt vet hva som er godt eller ikke.. men jeg kan si at kun 20 % av det som sleppes ut per år er spillbare eller gode spill. Slik som i år. Matrix kom som spill. Grafikken ganske allright. Gameplayet.. moro de to første brettene.. Deretter ikke noe forandring. Dette gjelder max payne 2 og 1 også. Noen som krever veldig mye mer i spill men seff så kan vi det også.. ettersom vi ser på en del spill.. som er så yutrolig dårlig gjennomført. Eks: mafia.. Ekselent gameplay. Kanskje litt lineært men gameplayet gjør slik at det veier opp mot resten av spillet.. altså spillet er et GODT spill. men jeg e enig at produsentene spyr ut titler altfor mye nå uten å gjøre dem gjennomført. Men i blandt kan vi være kravstore men det er et spørsmål man kan diskutere fra spill til spill Lenke til kommentar
Deidei Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg synes egentlig ikke vi er så kravstore. For 10 år siden var Doom det beste som fantes, fordi det var det teknologien maktet for øyeblikket. Ettersom teknologien øker, øker også mulighetene for å skape kreative og originale spill, derfor synes jeg vi ahr all rett til å motta originale, gjennomtenkte spill, istedenfor mye av de middelmådige spillene EA gir ut... Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 For 10 år siden var Doom det beste som fantes, fordi det var det teknologien maktet for øyeblikket. Ikke enig med deg der at Doom var det beste spillet for 10 år siden. Var riktig nok bare 12 da. Men tror det var i de tider at jeg spilte c64 hos venner. Å det var mange spill som var bedre enn Doom. Selv om Doom var kult pga 3d'en. Lenke til kommentar
Deidei Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 For 10 år siden var Doom det beste som fantes, fordi det var det teknologien maktet for øyeblikket. Ikke enig med deg der at Doom var det beste spillet for 10 år siden. Var riktig nok bare 12 da. Men tror det var i de tider at jeg spilte c64 hos venner. Å det var mange spill som var bedre enn Doom. Selv om Doom var kult pga 3d'en. Ja, men teknologisk sett var vel dette det beste spillet. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg tror at mange har spilt så mange spill etterhvert at de egentlig har gått litt lei, og derfor har urealistisk høye forventninger til spill. Alle klager på alle spill for tiden, men sannheten er at det for hardcore spillere ALDRI har vært flere og bedre spill på markedet. De eneste som sliter er de litt mer tilfeldige spillerne, siden det er få gode nye spill som er enkle nok til å bare plukke opp og spille. Lenke til kommentar
Shotgun Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Hva mener dere?? Har vi blitt for kravstore til spillverden???? Og hva skal egentligt til for å lage ett spill som "oppfyller" VÅRE krav??? Vi krever mye. Det synes jeg vi har rett til! Nå er vel ikke EA det firmaet jeg har mest respekt for uansett. Et spill som oppfyller mine krav (får snakke for meg selv), er et spill som fungerer. Er så vanvittig lei av å laste ned patcher, bytte språk. tweake og krangle at jeg kan spy! "Autopatchesystemet" til EA er jo en vits bare det. Må ha patcher for å patche... Siste spillet jeg kjøpte er FIFA 2004. Oppe i spillesken ligger det en lapp som forteller meg at jeg har fått to måneder GRATIS online-spill! Tusen takk EA! Som om ikke jeg har betalt nok med de 449 j...a kronene. På toppen av det hele må jeg laste ned en PATCH for å konfigurere kontrollene. Nei, vi krever mye, og det kommer jeg til å fortsette med, til de gir meg det jeg har betalt for. (Puh, det var godt å lufte litt. Er blid igjen nå ) Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) Har nå sittet å lest endel innlegg her på forumet... Må si at fleste parten av dere krever sinnsykt av spillene nå til dags... Ta for eksempel NFS:U ... Det er få som sier noe om de positivt om spillet?? Ja, grafikken på møtende biler kunne vært bedre. Ja, banene kunne vært større, og hatt mer frihet. Men skulle EA lagt ett "perfekt" spill, så måtte sannsynlighvis PC'ene rundt om hatt 1 gb skjermkort, 5 Ghz processor og rimelig FETT med ram... Konsollene hadde ikke hatt sjangs til å kjøre det. Min mening er at NFS:U er ett bra spill. EA har aldri skrytt av å ha lagd en simulator, det er 100% arcade spill. Hva mener dere?? Har vi blitt for kravstore til spillverden???? Og hva skal egentligt til for å lage ett spill som "oppfyller" VÅRE krav??? Dette synes jeg rett og slett var litt dumt og lese. Selvsagt hadde vi hatt fete spill om vi hadde hatt krav på 5 Ghz. Men det som er poenget her er at utviklerene har mange måter de kan bli bedre på. Den viktigeste av alle er antakeligvis å utnytte maskinvaren vi har i dag bedre, uten at kravene overstiger ca. 1-1,5 Ghz, 256 RAM og et GF3/Radeon 8500. Med smart programmering kan vi få bedre ytelse, og dermed bedre grafikk uten å betale 5000 kr. for det! Et eksempel er teknikken til Far Cry... Samtidig vil jeg understreke at jeg er FOR framgang, men ikke om vi bare skal gå på hodeløst videre, uten samarbied mellom hardwareutviklere og spillutviklere. Et eksempel er når GF4 Ti-4600 kom ut, og mange hovedkort ikke hadde plass til dem pga kondensatorer. Spesielt gjalt dette Epox. Dette var konflikt mellom to hardwareprodusenter, men det går på det samme. Moral: Mye vil ha mer, og mer skal mye få, men på en måte som er smartere enn i dag! Bruk hodet! P.S: Skal bli spillutvikler... Til alle som synes dette ble for dumt: Se på XBOX, og systemet til XBOX. Der har man utnyttet ressursene godt! XBOX har: - 733 Mhz - 64 MB RAM - Modifisert GF3-brikke In your face! Endret 16. desember 2003 av tor_erik Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Mye snakk om EA her, noe jeg faktisk føler er litt urettferdig. Ja, NFSU er nok (dessverre) et godt eksempel, men de slipper da bedre saker også. F1 Challenge '99-'02 er et av årets beste spillene uansett sjanger vil jeg påstå. De kan his de vil. Trenden med alt for stort fokus på grafikk er det flere som har ansvaret for, spesielt alle som kjøper spill. Det kan virke som det er veldig vesentlig å spy ut gode screenshots i forkant for i det hele tatt få oppmerksomhet rundt et spill, veldig synd. En annen ting er at folk flest (også relativt opplyste folk) er alt for dårlige til å sjekke ut annet enn de mest profilerte spillene. Jeg har nevnt dette eksempelet før, men jeg gjør det igjen: Divine Divinity fikk strålende omtaler, og var bedre enn flere av de virkelig store RPG-ene i fjor, likevel er det fortsatt veldig mange som mener å ha peil på spill (og RPG) som knapt har hørt om spillet. Hvordan er det mulig? Slikt er grunn nummer 1 til at de store firmaene kan spy ut middelmådige spill og likevel selge enormt godt. Skal vi få fokuset over på gameplay må folk ta seg bryet med å sjekke ut de mindre spillene også, her er det ofte langt mer nyskapning. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Husk at EA er en utgiver, ikke bare en utvikler. Som har gitt ut mitt desiderte favorittspill Battlefield 1942 og mange andre gode spill laget av andre. NFSU er vel også laget av andre. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg tror produsentene prioriterer det de må prioritere.. Altfor mange snur spilleskene i butikken og gidder ikke å lese det som står på baksiden engang hvis ikke grafikken imponerer de - hjemme sitter de gjerne med 350mhz og gf2mx kort.. Ofte er det rendere på spillesken, jeg synes de som bruker rendere på spillesker sløser bort plassen. Lenke til kommentar
Shotgun Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 EA gir ut mye spill. Mange av de spillene de gir ut har mange store feil. Så store feil at spillene ikke er spillbare rett ut av esken. Det er heller ikke alle som har bredbånd. Forferdelig trist å laste ned patcher på 200 Mb for å kunne spille spillene. Begynner snart å misstenke at EA har monopol på hele kalaset. Jeg er smertelig klar over at det er andre utviklere som lager spillene, men det er like fordømt EA som står ansvarlig for utgivelsen. (Eller?) Og- jeg synes ikke at det er en urettferdig behandling av EA. En slik gigant burde ha litt mere kvalitetssikring. Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Det er heller ikke alle som har bredbånd. Forferdelig trist å laste ned patcher på 200 Mb for å kunne spille spillene. Hvis det er Battlefield 1942 du sikter til, så er jo det nettopp laget for online-spilling... Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Problemet er vel den tankegangen vi ser mer og mer av, la meg ta med ett sitat: Referring to large commercially used software systems, the situation has been described nicely by saying that software is released for use, not when it is known to be correct, but when the rate of discovering new errors slows down to one that managers consider acceptable Så hele problemet her ligger ikke i utviklernes mangel på ideer, men kanskje rekkefølgen de jobber i; grafikk først så innhold. Hvis da utgiveren presser igjennom en utgivelsesdato, rekker utvikleren dessverre ikke å putte inn noe mer. Ja, jeg mener hakking på EA er fullt og helt berettiget. EA jobber jo ut fra et utgangspunkt som baserer seg 100% på penger, bare se The Sims* serien f. eks. dette er jo melkeku uten like! Så i stedet for å gi ut patcher gir EA ut ti-tolv utvidelser som hekta folk må kjøpe. Neste gang du er i en spillbutikk bare må du se på hvilken spillutgiver som dekker alle hyllene med utvidelsespakker til alskens spill (EA). Tragisk at så mange gode spill som ikke får så mye reklame havner i "tilbudsbøtta" og dermed ikke får spesielt oppmerksomhet. Eneste positive er jo selvfølgelig at de av oss som ønsker en kopi av Divine Divinity kan handle det for 99,- noe som dessverre også er svakheten; hvordan vil utvikleren som faktisk lager kvalitet da kunne få penger til å lage flere spill? OND sirkel... *Beklager hvis dette sårer eventuelle The Sims fans Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Det er skjelden vi får et spill med virkelig god historie nå for tiden. Gjør som meg, plukk opp gamle klassikere. Sitter for tiden og storkoser meg med X-Com: Terror from the deep, har nettopp rundspilt Fallout 1 + 2, samt Starcraft + Broodwars (de beste 100kr jeg har brukt på en god stund), og har American McGee's Alice, Gabriel Knight 3 og Incubation som venter på å få en omgang i cd-rom'en. Som alltid, www.the-underdogs.org er stappet med gamle perler fra fordums tid, da menn var menn, kvinner var kvinner, og Vesa Local Bus var den tøffeste skjermkort-slotten. Lenke til kommentar
Shotgun Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Hvis det er Battlefield 1942 du sikter til, så er jo det nettopp laget for online-spilling... ...ja, jeg vet det. Lenke til kommentar
zaico Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Mange glemmer at EA spyr ut massevis av kvalitets-spill også. Det er faktisk svært få skikkelig "dritt-spill" som kommer fra EA, her tror jeg nok andre er verre. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 (endret) Grafikkmessig har vi kanskje begynnt å bli litt borskjemte, men det skulle jo bare mange egentlig, tatt i betraktning den utrolig raske økningen i hastighet på 3D-kort. Er jo for dumt om de ikke utnytter den grafikk en kort klarer å presse ut... Men ellers er vi absolutt ikke for kravstore. Om noe, så aksepterer vi altfor lett nye spill som er bare grafikk og ingen innhold. Dette er jo NFS-Underground et perfek eksempel på. Fin arcade type spill, og flott grafikk, men det er så grunnt og livløst som det kan bli. Racingen er 100% linjært, penger har ingen faktisk verdi, selv om det er det du liksom racer for (du får for mye penger til at du bryr det etter første race). Det er heller ingen grunn til å IKKE oppgradere når disse blir tilgjengelig. Slike ting burde jo i det minste vært regulert av pengene, slik at du kunne ta en avgjørelse selv om du mente det var best å bruke de pengene du netopp vant på å kjøpe noen nye bedre dekk, eller en en bedre nitrus boost. Men dett spillet er selvfølgelig ikke det værste eksempelet. Langt ifra. Generellt sett er det utrolig mange DÅRLIGE spill som kommer ut nå til dags. De har gjerne god grafikk, men det er absolutt alt de har. Og dette gjøper folk, desverre, sansynligvis av to grunner: -De vet ikke hva annet som er bedre. Den store kjøpermassen er "vanlige" folk som ikke har spess peil på hva som finnest på markedet, og kjøper nye spill profilert i blad og annonser, som ser fine ut. -De har for lave krav til spillene. Om du aldri har spillt en perle, så har du ikke noen grunn til å tro at de eksisterer... Tror dette gjelder for mange "casual" gamers. Vi trenger flere spill som starcraft, Jagged alliance 2 (og 1 forsovidt) osv. som enten går nye veier, eller rett og slett klarer å rafinere et allerede brukt konsept til et helt nytt nivå (slik som starcraft gjorde med RTS sjangeren). Disse spillene, til tross for å bare ha grei-nok, funksjonabel grafikk, er like gøy å spille nå som de var når de ble sluppet. Ingenting kan nemmelig slå solid gameplay, og et skikkelig vel-gjennomført konsept. Desverre vil nok trenden med dårlige spill fortsette til gjennomsnitts-IQ'en på kjøperene går opp (dvs. aldri). Så vi får ta til takke med lete etter perlene gjennom all møkka. Heldigvis er det som regel et par slike pr. år om du holder øynene åpne -Stigma Endret 17. desember 2003 av Stigma Lenke til kommentar
Nixration Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Enig med mange her jeg også. Jeg mener ikke vi er blitt for kravstore for som flere sier så blir bare historiene dårligere og dårligere i spillene. Det er skjelden vi får et spill med virkelig god historie nå for tiden. Kunne ikke blitt mere enig! Lenke til kommentar
Togo Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Som en annen her sa, enkelte spill ville blitt rett og slett dårlig hadde vi ikke prioritert grafikken. Bare se på NFS:U - ville det ha blitt så bra om grafikken hadde blitt nedprioritert? I et bilspill vil vi ha bra grafikk og fete biler (gjerne modding av biler også). Det er også småting som ødelegger et spill som det ikke hadde skadet utviklerne å gjøre om på. Enkelte spillutviklere velger faktisk å gå denne veien, den veien de selv vil. Men da går det skeis, pga at de ikke gjør det som er "in" og ingen kjøper spillene. Da vil den utvikleren gå konk, og kan derfor ikke lage flere spill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå