Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anklagelser for svindel på Finn.no

eplekasse

Anbefalte innlegg

Jeg ble anklaget for svindel av en bruker på Finn.no her forleden, og ble så forbanna at jeg gjerne vil presentere saken her.

Jeg kjøpte et TV-spill til 299,-, spiller det en liten time, for så å finne ut at dette ikke er noe for meg. Jeg legger spillet ut på Finn.no, for 249,-.

En bruker kontakter meg så, hvor han legger fram en link som viser til at spillet kan fåes til 241,- helt nytt. Jeg forklarer ham alt jeg er klar over dette, men vil ikke gå lenger ned i pris fordi jeg ikke har hastverk med å selge, og alt jeg selger spillet til den prisen JEG er villig til å selge det for.

Dette fører så til en lengre diskusjon, der han mener jeg bedriver svindel, fordi jeg selger spillet til en dyrere pris enn det man kan finne på Prisjakt.no, uten uten jeg opplyser om dette i annonsen.

Jeg blir selvsagt sjokkert, sa jeg selv har blitt utsatt for svindel (som selger, der jeg ikke fikk penger). At jeg da kalles for svindler når jeg legger ut et produkt til den prisen jeg ønsker å få, uten å si at det kan fåes billigere i en eller annen nettbutikk, gjør meg vanvittig forbanna.

Jeg ønsker bare å få en annenhånds vurdering av dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spillet er solgt, ikke til 249,- men 230,-

Et ankepunkt var at jeg var klar over at det i skrivende stund kunne fåes billigere i en gitt nettbutikk, men at jeg ikke informerte om dette i annonsen. Dette er da, slik jeg har forstått det, kjøper sin plikt til selv å undersøke. Da har jeg i hvert fall mitt på det rene.

Det falt meg ganske tungt å bli anklaget for dette, når jeg ellers har brukt mye tid på å bygge opp et godt rykte. Takk for hjelp.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du er i en gråsone. 
Om jeg derimot vil selge en ubrukt 2-øring fra 1969 og forlanger 19 000 kr for den, er det klar svindel. En slik mynt fås kjøpt for småpenger, det er mynten fra 1968 som er kostbar, og som jeg håper du forveksler min mynt med. 
Det holder ikke å hevde at verdien er det som noen er villig til å betale, slik oppførsel er avskyelig og klart uetisk.

Lenke til kommentar

Du er i en gråsone. 

Om jeg derimot vil selge en ubrukt 2-øring fra 1969 og forlanger 19 000 kr for den, er det klar svindel. En slik mynt fås kjøpt for småpenger, det er mynten fra 1968 som er kostbar, og som jeg håper du forveksler min mynt med. 

Det holder ikke å hevde at verdien er det som noen er villig til å betale, slik oppførsel er avskyelig og klart uetisk.

Her håper du på at kjøper blir forvirret, så det vil muligens være i en gråsone.

TS er, slik jeg leser det, ikke det. Han selger et helt alminnelig spill, det finnes ikke noe element av forvirring her som han prøver å utnytte.

Endret av henrikwl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En er da ikke i en gråsone. Prisen er opplyst om i annonsen og kjøper står fritt til å kjøpe fra trådstarter(selger) eller andre. At trådstarter ikke får solgt spillet på ei stund eller sannsynligvis må ned i pris gjør han ikke til en svindler.

Det samme gjelder mitt eksempel med 2-øringen. Du er da vel ikke så blottet for moral at du synes det er greit?

Lenke til kommentar

Det samme gjelder mitt eksempel med 2-øringen. Du er da vel ikke så blottet for moral at du synes det er greit?

Nå flytter du målstolpen. Det er ikke nødvendigvis slik at alt som "ikke er greit" i et moralsk perspektiv er svindel. På et jussforum er det også rimelig å forvente at svindel blir brukt litt mer spesifikt enn å omtale alt du ikke synes er ok.

Endret av Vegard#
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det har du helt rett i, jeg overså at dette er jusforumet, og jus og alminnelig moral er som kjent som ild og vann. 

Altså: helt forkastelig moralsk sett, men sikkert lovlig. Det som før ble kalt "ran med fyllepenn".

Nå diskuterer du noe helt annet enn opprinnelig sak :)

• Liker 6
Lenke til kommentar

Større problemer med spill er ofte man får aktiveringsnøkkel på steam eller orgin som låser spillet til din konto.

Selger man spillet blir et verdiløst for neste person siden spillet er allerede aktivert.

Nå var dette "TV-spill" og ikke "dataspill" da. Så Steam og Origin er sannsynligvis ikke relevant her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Større problemer med spill er ofte man får aktiveringsnøkkel på steam eller orgin som låser spillet til din konto.

Selger man spillet blir et verdiløst for neste person siden spillet er allerede aktivert.

Det er en helt annen problemstilling, og det er ingen grunn til å tro det er tilfelle her.

TS: Du har helt åpenbart ditt på det tørre.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå diskuterer du noe helt annet enn opprinnelig sak

Nei. Å prøve å selge en brukt gjenstand til en pris som en vet er høyere enn nyprisen, er etter mitt syn svindel. Men trådstarter kjente ikke den nye prisen (så vidt jeg forstår), så han går fri fra det moralske stemplet. 

I tillegg overså jeg at siden spørsmålet ble postet i jusforumet, lurte ikke trådstarter egentlig på om dette var svindel, men om det han hadde gjort var straffbart. Og det er det jo ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...