boksåpner Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 Hei. Jeg lurer på om det er noen som har noen tanker de vil dele om dette: Jeg har signert en leieavtale for en campingvogn. Nå skal jeg selge den og ble oppmerksom på at det kreves et administrasjonsgebyr på nesten 10.000,- før jeg tillates å selge vognen og plassen min. Jeg siterer: "X Camping har ikke noe med hvem du selger vognen til, det er du som bestemmer. I tilfeller du selger campingvogn og leie av plass ønskes overført til ny eier av campingvogn, skal ny leietaker godkjennes av X AS. Du må betale et gebyr på kr 7500 pluss moms før vi vil skrive leiekontrakt med ny eier. Dette er omtalt i leiekontrakten din. Ønsker du å ikke betale gebyret, må vognen fjernes og plassen ryddes." Er dette et urimelig vilkår? Tusen takk for svar Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 I utgangspunktet er ikke vilkåret i seg selv urimelig eller ulovlig. Men det kan være det. Det avhenger av den totale balansen i avtalen. Situasjonen salg av campingvogn på rot er spesiell. Du selger to ting, campingvogn og leiekontrakt. Selger du leiekontrakten for mer enn nåverdi av leiesum får du i realiteten inntekt av verdistigningen på fast eiendom. Det er denne inntekten utleier ønsker å ta del i gjennom slike gebyrer. Hvis dette var et rent oppsigelsesgebyr, dvs. at du ikke kan komme deg ut av avtalen uten å betale 7500,- kr pluss merverdiavgift, så hadde det trukket i retning av urimelighet. Det vil også trekke i den retning hvis gebyret er betydelig overpriset (for eksempel hvis gebyret eksplisitt skal dekke omkostninger ved leietakerskifte - her er 7500,- kr nok godt over 15 timers arbeid). Fra et praktisk perspektiv spiller det imidlertid liten rolle. Sjansen for å vinne frem med at et slikt gebyr er ulovlig er liten, og dette er en konflikt du i praksis vil måtte ta på forhånd, noe som vil forlenge salgsprosessen med flere måneder om ikke år. 5 Lenke til kommentar
boksåpner Skrevet 12. august 2018 Forfatter Del Skrevet 12. august 2018 (endret) Hei. Tusen takk for godt og utfyllende svar. Det verdsettes høyt. Jeg er en prinsippfast person, så jeg har en tendens til å rote meg bort i konflikter. Nå sitter jeg litt på gjerdet og er usikker på om jeg skal betale eller motsette meg dette uspesifiserte gebyret. Jeg har spurt styreleder ved campingplassen om han kan spesifisere hva dette administrasjonsgebyret skal dekke, men det nekter han å gjøre. Kan han nekte det? Vil man f.eks. kunne bruke bokføringsforskriften § 5-1-1 og kreve at "ytelsens art og omfang" utdypes? Dreier det seg om en ytelse når det er et gebyr? Endret 12. august 2018 av boksåpner Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 "Ytelsens art og omfang" er tilfredsstilt med setningen "Gebyr for transport av leieavtale". I en tvist hvor det er anført at ytelsen er urimelig er det naturlig at campingselskapet i sitt eget forsvar redegjør for hvordan man er kommet frem til gebyret. Men før det har de ikke noen plikt til mer enn å vise til leieavtalen hvor du sa deg enig i at det var greit, og undertegnet avtalen. Man har generelt sett ingen plikt til å diskutere underliggende forhold for beregningen av en sum i en leieavtale, hverken utenfor eller innenfor rettssalen (men innenfor rettssalen kan man anføre overfor dommeren at stillheten må tale til deres ulempe). Lenke til kommentar
boksåpner Skrevet 12. august 2018 Forfatter Del Skrevet 12. august 2018 Hmm.. Okei Gitt at utleier (ved evt. rettsmøte) ikke kan dokumentere at gebyret svarer i rimelig grad til arbeid og/ eller utgifter som utleier har med transport av leieavtalen: vil den da være urimelig? Eller er det akseptabel praksis at de forsøker å melke ut alt de kan? Dette transportgebyret vil tilsvare nærmere 15 % av salgssummen på vognen. Jeg synes det er urimelig, men det er jo riktignok ikke et veldig vektig argument. Tusen takk igjen for gode svar. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Det kommer an på. Du kan ikke få et fasitsvar på dette før dommen er avsagt. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Dette transportgebyret vil tilsvare nærmere 15 % av salgssummen på vognen. Jeg synes det er urimelig, men det er jo riktignok ikke et veldig vektig argument. Du kan jo ‘lempe’ gebyret over på kjøper, hvis plassen er (relativt sett) attraktiv(?); Hvis man kan forbigå plassens ventelister ved å kjøpe en vogn som står på attraktiv plass bør det kunne være et salgsargument. Og: En som skal leie en plass må kanskje uansett betale noen form for gebyr? Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Er ikke dette egentlig helt rimelig i dagens Norge? (Altså i motsetning til tiden med husleieregulering i Oslo). Hvis du kan selge campingvognen for mer penger med leiekontrakten så tjener du jo penger på annen manns eiendom. Eier av plassen kunne jo strengt tatt hatt som vilkår at leien kun gjelder for campingvogn som du står som eier av, og da ville du enten si opp plassen, eller bytte vogn. I dette tilfelle tillater jo utleier at du får lov til å overføre leiekontrakten til andre. Da er det jo bare rett og rimelig at utleier får sin del av kaka. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Da er det ikke et administrasjonsgebyr. 1 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Da er det ikke et administrasjonsgebyr. Det TS som bruker ordet "administrasjonsgebyr", ikke utleieren i sin tekst. Hva TS kaller det er revnende likegyldig. Han kunne kalt det hva som helst. Det er utleiers språkbruk som evt. ville vært relevant. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå