Gå til innhold

De elektriske racerbilene i Formel-E-løpsserien har fått en alternativ oppladningsmetode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå brukes jo glyserol som tilskudd i matvareindustrien også :

"Når glyserol bindes sammen med tre fettsyrer dannes det fett (triglyserider), som blant annet finnes i vegetabilske og animalske oljer. Glyserol kan også lages syntetisk. Den er utrolig holdbar og gjærer ikke. Denne væsken er ufarlig."

 

Men det virker jo som et vidundermiddel; mat til både biler og mennesker. Så trenger vi altså ikke ha med matpakke på biltur mer.  Heller ikke snop til barna. Vi  og de kan bare ta en slurk av tanken.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Jeg synes elbiler i motorsport er spennende og følger med på formel e, men, hvor stort priblem er utslipp fra motorsport i den store sammenhengen? Å få transport og til/fra jobb kjøring over på el må jo være mye mere virkningsfullt.

 

Virkningsfullt ifbm direkte utslipp, ja. Men når det gjelder synlighet og markedsføring av ny teknologi, så er motorsport veldig effektivt for å nå de som er interessert i teknikk.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg synes elbiler i motorsport er spennende og følger med på formel e, men, hvor stort priblem er utslipp fra motorsport i den store sammenhengen? Å få transport og til/fra jobb kjøring over på el må jo være mye mere virkningsfullt.

 

Vi vet jo at ting som ble forsket frem for å brukes i motorsport, har funnet veien til dagens biler. Så for å teknologiutvikling og testing av ny teknologi, er motorsport fantastisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes elbiler i motorsport er spennende og følger med på formel e, men, hvor stort priblem er utslipp fra motorsport i den store sammenhengen? Å få transport og til/fra jobb kjøring over på el må jo være mye mere virkningsfullt.

Målingene til dansken ble gjort under Copenhagen Historic Grand Prix. Det er ikke nødvendigvis representativt for eks. F1 anno 2018. Gamle racingbiler slipper nok ut ganske mye dritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har det Økologiske Råd målt udledningen af ultrafine partikler i lokalområdet

i et normal døgn hvor der køres almindelig trafik og sammenlignet med med løbet ?

Jeg kan jo påstå at belastningen var langt under 50% af normal daglig udledning.

 

Er det ikke mærkværdigt at ingen klager over trafikstøjen MANGLER om aftenen og natten

- der var jo helt stille efter kl. 18 !

 

Hvordan kan det være at alle naboerne holder picnic og hygger sig ude midt på vejen

efter kl. 18 - Vejen som normalt er fyldt med dagligdags biltrafik ? !

Det er ingen klager over.

 

Bevars, de bruger batteri ja, men halvvejs i løbet bytter de bil (!) fordi det tager for

lang tid at bytte batteri eller lade bilen op igen !

  • Liker 2
Lenke til kommentar

burde man ikkje kjørt billøp med glyserol som drivstoff i stedet for å gå omveien via strøm og dermed tape en mengde energi ??? glyserol er en begrensa ressurs som ikkje kan drive et større antall biler så man burde finne et mer kommersielt realistisk brennstoff … biogass blanda med hydrogen er det ultimate brennstoff for å drive det meste av trafikk og transport . strømdrift har så mange negative sider at det er lite funksjonelt i forhold til gassdrift ….

Lenke til kommentar

Kanskje stillstanden henger sammen med manglende tekniske utdypninger på grunn av patentet.

 

Om noe er patentert så er det krav at alle nødvendige 'tekniske utdypninger' er gitt i patentdokumentet - ellers er det grunnlag for at patentet blir trukket tilbake. Du kan ikke patentere en oppfinnelse og holde tilbake (for en fagmann på området) nødvendig informasjon for å utøve oppfinnelsen. Sånn er regelverket overalt i verden når det gjelder patent.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorledes dette kan vere miljøvennlig.

En El-bil er jo like skadelig for miljøet som en Otto-motor bil intill den har rundet 200 000 km.

 

Utvikle, hva ? Som om ikke alle nu prøver å pakke energien tettest mulig, resten klarer man jo ved «Formel 1» Med ca 115 Watt/timer pr kg lander vi på det samme energiinnhold som kokende vatn.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorledes dette kan vere miljøvennlig.

En El-bil er jo like skadelig for miljøet som en Otto-motor bil intill den har rundet 200 000 km.

 

Utvikle, hva ? Som om ikke alle nu prøver å pakke energien tettest mulig, resten klarer man jo ved «Formel 1» Med ca 115 Watt/timer pr kg lander vi på det samme energiinnhold som kokende vatn.

Støy og lokale utslipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forstår ikke hvorledes dette kan vere miljøvennlig.

En El-bil er jo like skadelig for miljøet som en Otto-motor bil intill den har rundet 200 000 km.

 

Utvikle, hva ? Som om ikke alle nu prøver å pakke energien tettest mulig, resten klarer man jo ved «Formel 1» Med ca 115 Watt/timer pr kg lander vi på det samme energiinnhold som kokende vatn.

Støy og lokale utslipp.

Var det ikke så at der stod noen aggregat å hamret ?

Blir litt som å legge att 1000 kg søppel og skrive bok om den fantastiske tur opp på toppen av Himalaya. En tur lokale tar hver dag uten å dynge det ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...