Redaksjonen. Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 Dieselgeneratorer med glyserol som drivstoff leverer strøm til de lynraske bilene.De elektriske racerbilene i Formel-E-løpsserien har fått en alternativ oppladningsmetode Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 (endret) Nå brukes jo glyserol som tilskudd i matvareindustrien også : "Når glyserol bindes sammen med tre fettsyrer dannes det fett (triglyserider), som blant annet finnes i vegetabilske og animalske oljer. Glyserol kan også lages syntetisk. Den er utrolig holdbar og gjærer ikke. Denne væsken er ufarlig." Men det virker jo som et vidundermiddel; mat til både biler og mennesker. Så trenger vi altså ikke ha med matpakke på biltur mer. Heller ikke snop til barna. Vi og de kan bare ta en slurk av tanken. Endret 12. august 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Jeg synes elbiler i motorsport er spennende og følger med på formel e, men, hvor stort priblem er utslipp fra motorsport i den store sammenhengen? Å få transport og til/fra jobb kjøring over på el må jo være mye mere virkningsfullt. 2 Lenke til kommentar
pergh Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Jeg synes elbiler i motorsport er spennende og følger med på formel e, men, hvor stort priblem er utslipp fra motorsport i den store sammenhengen? Å få transport og til/fra jobb kjøring over på el må jo være mye mere virkningsfullt. Virkningsfullt ifbm direkte utslipp, ja. Men når det gjelder synlighet og markedsføring av ny teknologi, så er motorsport veldig effektivt for å nå de som er interessert i teknikk. Mvh Per Gunnar Hansø 7 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Jeg synes elbiler i motorsport er spennende og følger med på formel e, men, hvor stort priblem er utslipp fra motorsport i den store sammenhengen? Å få transport og til/fra jobb kjøring over på el må jo være mye mere virkningsfullt. Vi vet jo at ting som ble forsket frem for å brukes i motorsport, har funnet veien til dagens biler. Så for å teknologiutvikling og testing av ny teknologi, er motorsport fantastisk. 2 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Jeg synes elbiler i motorsport er spennende og følger med på formel e, men, hvor stort priblem er utslipp fra motorsport i den store sammenhengen? Å få transport og til/fra jobb kjøring over på el må jo være mye mere virkningsfullt. Målingene til dansken ble gjort under Copenhagen Historic Grand Prix. Det er ikke nødvendigvis representativt for eks. F1 anno 2018. Gamle racingbiler slipper nok ut ganske mye dritt. 1 Lenke til kommentar
353HCKVA Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Har det Økologiske Råd målt udledningen af ultrafine partikler i lokalområdet i et normal døgn hvor der køres almindelig trafik og sammenlignet med med løbet ? Jeg kan jo påstå at belastningen var langt under 50% af normal daglig udledning. Er det ikke mærkværdigt at ingen klager over trafikstøjen MANGLER om aftenen og natten - der var jo helt stille efter kl. 18 ! Hvordan kan det være at alle naboerne holder picnic og hygger sig ude midt på vejen efter kl. 18 - Vejen som normalt er fyldt med dagligdags biltrafik ? ! Det er ingen klager over. Bevars, de bruger batteri ja, men halvvejs i løbet bytter de bil (!) fordi det tager for lang tid at bytte batteri eller lade bilen op igen ! 2 Lenke til kommentar
Arvid Lenes Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 burde man ikkje kjørt billøp med glyserol som drivstoff i stedet for å gå omveien via strøm og dermed tape en mengde energi ??? glyserol er en begrensa ressurs som ikkje kan drive et større antall biler så man burde finne et mer kommersielt realistisk brennstoff … biogass blanda med hydrogen er det ultimate brennstoff for å drive det meste av trafikk og transport . strømdrift har så mange negative sider at det er lite funksjonelt i forhold til gassdrift …. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 (endret) Kanskje stillstanden henger sammen med manglende tekniske utdypninger på grunn av patentet. Om noe er patentert så er det krav at alle nødvendige 'tekniske utdypninger' er gitt i patentdokumentet - ellers er det grunnlag for at patentet blir trukket tilbake. Du kan ikke patentere en oppfinnelse og holde tilbake (for en fagmann på området) nødvendig informasjon for å utøve oppfinnelsen. Sånn er regelverket overalt i verden når det gjelder patent. Endret 14. august 2018 av trikola Lenke til kommentar
missi Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Er det ikke fint at bilhaterne nå har ultrafine partikler å støtte seg på... Bah, humbug! Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 (endret) Forstår ikke hvorledes dette kan vere miljøvennlig. En El-bil er jo like skadelig for miljøet som en Otto-motor bil intill den har rundet 200 000 km. Utvikle, hva ? Som om ikke alle nu prøver å pakke energien tettest mulig, resten klarer man jo ved «Formel 1» Med ca 115 Watt/timer pr kg lander vi på det samme energiinnhold som kokende vatn. Endret 14. august 2018 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
missi Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Forstår ikke hvorledes dette kan vere miljøvennlig. En El-bil er jo like skadelig for miljøet som en Otto-motor bil intill den har rundet 200 000 km. Utvikle, hva ? Som om ikke alle nu prøver å pakke energien tettest mulig, resten klarer man jo ved «Formel 1» Med ca 115 Watt/timer pr kg lander vi på det samme energiinnhold som kokende vatn. Støy og lokale utslipp. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Forstår ikke hvorledes dette kan vere miljøvennlig. En El-bil er jo like skadelig for miljøet som en Otto-motor bil intill den har rundet 200 000 km. Utvikle, hva ? Som om ikke alle nu prøver å pakke energien tettest mulig, resten klarer man jo ved «Formel 1» Med ca 115 Watt/timer pr kg lander vi på det samme energiinnhold som kokende vatn. Støy og lokale utslipp. Var det ikke så at der stod noen aggregat å hamret ? Blir litt som å legge att 1000 kg søppel og skrive bok om den fantastiske tur opp på toppen av Himalaya. En tur lokale tar hver dag uten å dynge det ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå