Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped med liten vekt

VoiD_

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal bygge en Cross moped om til elektrisk, skal å veie under 70.. Noe jeg kan gjøre og få det til å veie max 70 i det hele tatt? er Inkl. Elmotor og batteri og alt annet. Har sett cross på 90kg som er bensin, men veier litt med kåper f eks, Elmotor veier jo å noe, osv.. Så er det mulig lurer jeg bare på, å isåfall hvordan? (skal være uten skilter btw)  :)

Endret av VoiD_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteriene vil trolig det som vil veie ned sykkelen mest, for å gjøre det billigst mulig å lettest mulig ville jeg sett for meg å resirkulere 18650 batterier, de man oftes finner i runde powerbanker, PC batterier etc.. Er på 3,7volt og har mellom 1800-3000mha. Her kan man høste inn mye gratis :)

Lenke til kommentar

Batteriene vil trolig det som vil veie ned sykkelen mest, for å gjøre det billigst mulig å lettest mulig ville jeg sett for meg å resirkulere 18650 batterier, de man oftes finner i runde powerbanker, PC batterier etc.. Er på 3,7volt og har mellom 1800-3000mha. Her kan man høste inn mye gratis :)

Hva mente du med å resirkulere?

Lenke til kommentar

Hva mente du med å resirkulere?

Finne gamle batterier fra brukte batterier til Laptopper eksempelvis.. Åpne de opp og høste ut 18650 cellene derifra eksempelvis. Teste de ut og kaste de som har dårlige celler. Men beholde de gode :)

Er gratis å kaste de batteriene, derav ikke noe problem å selv høste de fra forskjellige butikker, kontainere og andre steder hvor de mottar slike batterier.. Eller bare lage liten lapp på lokalbutikken at du tar imot brukte Laptopbatterier etc :)

Edit: Her er en dude som gjør det i litt mer ekstrem skala: https://www.youtube.com/channel/UC0pBauLp63yzf6sVdEOIUbA

Laget "powerbank" til hele huset sitt med slike brukte celler :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Finne gamle batterier fra brukte batterier til Laptopper eksempelvis.. Åpne de opp og høste ut 18650 cellene derifra eksempelvis. Teste de ut og kaste de som har dårlige celler. Men beholde de gode :)

Er gratis å kaste de batteriene, derav ikke noe problem å selv høste de fra forskjellige butikker, kontainere og andre steder hvor de mottar slike batterier.. Eller bare lage liten lapp på lokalbutikken at du tar imot brukte Laptopbatterier etc :)

Jeg vet ikke hva 18650 Celer betyr, kan ikke noe om batterier hehe

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva 18650 Celer betyr, kan ikke noe om batterier hehe

https://batterionline.no/samsung-li-ion-batteri-inr18650-25r-3-6v-2500mah-10c?gclid=CjwKCAjw2MTbBRASEiwAdYIpsaLtxc1aQw5-s56tpM_f7zoPLNZat2VEoj39X0qFQEOvL011U_HMjxoCRn8QAvD_BwE

Slike batterier, finner dem i bærbaremaskiner og annet utstyr.. Koster som regel en god del kroner, men om man høster inn fra skrothaugen kan man få de helt gratis :) Så kobler man de sammen så kan må få et batteri som kan dra en større elektromotor :)

Det istedet for å slenge på ett gammelt blybatteri eller noe slikt på doningen du planlegger, da det vil trolig skape høyere vekt og litt trøbbel med plasseringen av batteriet...

Lenke til kommentar

Du må trolig ha en del batterier for å klare å få nok strøm. Derfor vil jeg IKKE anbefale å bruke gamle, brukte celler. De bør være nye og i det minste matche hverandre. Hvis én celle er dårlig kan denne tappes ned fortere enn de andre og dermed drives i revers. Skulle den da også være uten beskyttelse kan det bety full brann som så antenner resten av cellene. Og de brenner noe jæ#&%¤!

Se heller etter "hobbypakker" som brukes til RC-biler, helikoptre/droner etc. Disse gir masse strøm i forhold til størrelsen.

Lenke til kommentar

Ok. Hvor får jeg tak i sånt og hvilken type batteri pakke må jeg ha? Å går det i det hele tatt å få max 70kg inkl. Batteri på en cross som org veier 90? Om man bygger til elektrisk. Å hva fjerner man, f eks bensinmotor, eksosrøret, osv

Lenke til kommentar

Du må trolig ha en del batterier for å klare å få nok strøm. Derfor vil jeg IKKE anbefale å bruke gamle, brukte celler. De bør være nye og i det minste matche hverandre. Hvis én celle er dårlig kan denne tappes ned fortere enn de andre og dermed drives i revers. Skulle den da også være uten beskyttelse kan det bety full brann som så antenner resten av cellene. Og de brenner noe jæ#&%¤!

Se heller etter "hobbypakker" som brukes til RC-biler, helikoptre/droner etc. Disse gir masse strøm i forhold til størrelsen.

Å hvordan skal batterier til Så små ting som rc bil, helikopter & droner? Cross er jo mye mye større?

Lenke til kommentar

Derfor man sjekker alle cellene før montering selfølgelig, lader de fult opp og lar de kvile i noen dager, og kaster de som ikke er tilnærmet lik de andre cellene...  Ellers er det jo alltids fare å få defekt batteri om man kjøper nytt og monterer de i paralell / serietilkobling... Man må uansett sjekke hver celle, blir jo ikke blligere eller lettere om man kjøper ferdig batteripakker til RC utstyr.. Inne i de batteripakkene finner man jo lillebrødrene til 18650 cellene, og de må jo demonteres og taes ut før man kan bruke de til dette.

Her er en god fremgangsmåte å bygge opp slike batterpakker på, utformingen og hvordan man plasserer batteriene kan man jo selv velge...

Krever ikke all verdens kunnskap eller dyrt utstyr..

Grunnen til at jeg ønsker at TS skal fokusere på batteri på, er at det bør planlegges hvor de batteriene skal sitte og hvor mange celler man evnetuelt trenger så man kan fokusere på ha de lengst nede på rammen og så heller bygge alt annet i rundt dette.. Da får man også fort vite hvor mye vekt batteriene tar..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...