Gå til innhold

Problemer med trådløst internett.

Anbefalte innlegg

Hei!

Foreldrene mine har Altibox trådløst nettverk. Det er veldig ustabilt. Prøvd på to pcer, det er problemer på begge.
Nettet faller ut eller er innimellom veldig treigt. Den ene pcen (pc2) fungerer fint på mitt hjemme-nettverk (annen leverandør),
men det er denne pcen som har størst problemer med Altibox, så lurer på om feilen her ligger på nettverkskortet?
Har kjørt nettverksdiagnose på pc2. Som regel finner den ikke noe problem, men en gang fikk jeg beskjeden 
"Windows kan ikke kommunisere med enheten eller ressursen (primær DNS-server)". Like etter denne beskjeden var
nettet ganske bra en liten stund.
Altibox mener det ustabile nettet kan påvirkes av varmekabler/mikro/varmepumpe osv. Jeg har alt dette hjemme uten at det
påvirker nettet.

Noen som kan hjelpe med dette?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Slå av alt av bluetooth og forsøk da.

Neste trekk blir å bytte kanal på ruteren.

Hvordan oppfører mobiltelefonene seg på nettet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er det problemer med både 2,4 og 5 GHz? Jeg har opplevd ustabilitet på enkelte PCer på 5 GHz på 2812ac fra Altibox dersom kanalen er satt til over 100. 2,4 GHz kan gi problemer dersom det er mange som har wifi fra samme boks i området (blokk/rekkehus), da Altibox bruker bare 3 (?) ulike kanaler.

Prøv først med kabel fra PC til hussentral, for å se om forbindelsen mellom hussentral og ISP er som den skal være.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke bare bluetooth på pcen som har problemer men også på mobiler og høytalere osv.

Slo av bluetooth på min pc, og det ser ut som det hjalp. Er usikker på hvordan jeg slår av på foreldrepcen. Det er Vista på den. Det kommer ikke opp noen enheter når jeg klikker på kontrollpanel-bluetooth.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Slo av bluetooth på min pc, og det ser ut som det hjalp. Er usikker på hvordan jeg slår av på foreldrepcen. Det er Vista på den. Det kommer ikke opp noen enheter når jeg klikker på kontrollpanel-bluetooth.

Ja, det hender det hjelper. Selv kjøpte jeg trådløs bluetooth-høytaler for å streame musikk fra Spotify. Det som skjedde var at BT-signalene forstyrret WiFi så mye at det ble problemer med å få streamet/brukt pc til noe som helst.

Lenke til kommentar

Er det problemer med både 2,4 og 5 GHz? Jeg har opplevd ustabilitet på enkelte PCer på 5 GHz på 2812ac fra Altibox dersom kanalen er satt til over 100. 2,4 GHz kan gi problemer dersom det er mange som har wifi fra samme boks i området (blokk/rekkehus), da Altibox bruker bare 3 (?) ulike kanaler.

Prøv først med kabel fra PC til hussentral, for å se om forbindelsen mellom hussentral og ISP er som den skal være.

Det er 2,4 GHz. Hvordan bytter jeg over til 5 GHz? Har desverre ikke kabel. Siden det hjalp å slå av bluetooth på min pc, så er det kanskje der feilen ligger? Veit du hvordan man slår av det på Vista?

Lenke til kommentar

Det er 2,4 GHz. Hvordan bytter jeg over til 5 GHz? Har desverre ikke kabel. Siden det hjalp å slå av bluetooth på min pc, så er det kanskje der feilen ligger? Veit du hvordan man slår av det på Vista?

Så nå på ei nettside hvordan man slår det av. Det står at hvis bluetooth-radio kommer opp under datamaskinbehandling så er den på. Det kommer ikke opp på foreldrepcen. Så da er det vel slått av?

Lenke til kommentar

Det må støttes av både router og klienten, men wifi 2.4, BT og evt trådløse mus vil gå på samme frekvens og forstyrre hverandre, samt at kanalen til routeren din kan bli forstyrret av andre i nærheten. Jeg måtte gå til innkjøp av en 5Ghz mus før nettet var mer stabilt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er 2,4 GHz. Hvordan bytter jeg over til 5 GHz? 

På "Mine sider" hos Altibox kan du slå nettene av og på, og du kan velge navn på dem. Standard er forskjellig navn, så du ser hva du kobler til. Krever selvsagt at PC støtter 5 GHz. Her kan du også endre kanaler og sendestyrke.

Har du forsøkt å resette hussentralen? Det er en reset-knapp på baksiden (på 2812 vaffal). Trykk den inn med en utbrettet binders, og hold den inne i 10-12 sekunder. Lampene vil begynne å blinke, og hussentralen vil laste ned hele konfigurasjonen fra Altibox på nytt. 

Lenke til kommentar

Det må støttes av både router og klienten, men wifi 2.4, BT og evt trådløse mus vil gå på samme frekvens og forstyrre hverandre, samt at kanalen til routeren din kan bli forstyrret av andre i nærheten. Jeg måtte gå til innkjøp av en 5Ghz mus før nettet var mer stabilt.

Det er kablet mus. Ingen andre bluetooth-ting i nærheten. Men nå er internettet på foreldre-pcen borte (gul trekant med utropstegn), etter at jeg slo av BT på min. Det har pleid å hjelpe å restarte den, men det hjalp ikke nå.

Lenke til kommentar

Litt mas fra meg igjen. Etter at jeg slo av BT på min pc har nettet på foreldrepcen blitt helt borte (har det noen sammenheng?). Det står at det er deaktivert. Har prøvd å aktivere flere ganger uten hell. Det kommer heller ikke opp noen nettverk i det hele tatt . Fikk også slått av BT, men det hjalp ikke.  Noen som har forslag til hva som kan gjøres?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Merkelig, kanskje en oppdatering av nettverkskortet er veien å gå? Eller kanskje det er gått stykker?

Siden andre ting fungerer på routeren/nettet må jo feilen ligge lokalt i pcen.

I verste fall kan man jo forsøke en nullstilling.

Om man tror det er routeren kan man forsøke å dele nettet gjennom en mobiltelefon for å se om det blir bedre da.

https://www.computerhope.com/ipconfig.htm her kan du finne noen nyttige kommandoer!

Lenke til kommentar

Merkelig, kanskje en oppdatering av nettverkskortet er veien å gå? Eller kanskje det er gått stykker?

Siden andre ting fungerer på routeren/nettet må jo feilen ligge lokalt i pcen.

I verste fall kan man jo forsøke en nullstilling.

Om man tror det er routeren kan man forsøke å dele nettet gjennom en mobiltelefon for å se om det blir bedre da.

https://www.computerhope.com/ipconfig.htm her kan du finne noen nyttige kommandoer!

Ja, det er veldig rart. Prøvde å oppdatere nettverkskortet, fikk beskjed om at jeg hadde den beste driveren. Er ikke så teknisk av meg, så skjønte ikke så mye av kommandoene..

Lenke til kommentar

Er det snakk om ustabilt trådløst nett i et leilighetskompleks? Av erfaring, er det helt håpløst mtp hastighet. Eldre maskiner med 802.11b/g/n hjelper heller ikke stort.

Hvis du vil ha stabilitet, bruk kabel. Fortsetter DNS-problemet så gjør du følgende i guiden og bytter til Altibox/Lyse's DNS.

Det er i en enebolig, hvis det har noe å si. Nettet fungerer fint på min pc nå, etter at jeg slo av bluetooth. Nå ligger problemet i nettverkskortet til mine foreldres pc. Det er deaktivert og vil ikke aktiveres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er i en enebolig, hvis det har noe å si. Nettet fungerer fint på min pc nå, etter at jeg slo av bluetooth. Nå ligger problemet i nettverkskortet til mine foreldres pc. Det er deaktivert og vil ikke aktiveres.

Har du endret driveren? Forsøk først med å rulle tilbake til forrige versjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...