Gå til innhold

To routere sammen.

Anbefalte innlegg

Hei!

I lengre tid har jeg slitet med å få delt nettverket mitt i begge etasjer. Jeg har fibermodem i 1.etg som skal deles til trådløs router i første 1.etg (som skal fordele trådløst, samt kabel direkte inn i en canaldigital boks). Fra router i 1.etg. kables det direkte til router i 2. etg som skal kable videre til canal digital boks + appletv. I 2.etg ønsker jeg også wifi til trådløse enheter.

Hver gang jeg prøver på dette, så er det noen enheter som ikke får internett. Ingen får nett samtidig virker det som. Så jeg sliter med å sette opp DHCP, ip-adresse tydeligvis og kanskje knoter med LAN/WAN innganger.

Håper noen kan hjelpe meg! På forhånd takk!!! default_smile.png

PS. Har skissert opp hvordan jeg har det. Det går nettverksledning mellom router 1 i 1.etg og router 2 i 2.etg. Begge er av merke ASUS RT AC66U. Ønsker bare å tilbakemelding over hvilke innstillinger jeg må ha for at det skal fungere. Gjerne forklar punkthvis på hver enhet default_smile.png

Det viktigste er at internett blir fordelt, ikke at enhetene snakker sammen.

Mvh Carl Christopher

post-417757-0-20012400-1534061291_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett den sekundære Asus-ruteren i "AP-mode". Er et eget valg i konfigursjonsgrensesnittet et sted. Skal egentlig ikke være noe annet du trenger å gjøre.

Er Canal Digital-boksene tilkoblet med RF, eller er det IPTV?

Hvis dine RT-AC66U er revisjon B1 eller nyere, kan du aktivere AI Mesh for bedre håndtering av trådløsklienter som veksler mellom å være knyttet mot de to ruterne.

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Sett en kabel fra LAN på en ruter til LAN på den andre. Deaktiver DHCP på den routeren som ikke er koblet til modem.

Sett identisk ssid og passord på begge ruterne

Bruk heller AP-mode, og koble fra LAN på den første til WAN på den andre. Da er det mer enn DHCP som deaktiveres. Vil anta at den også f.eks. UPnP-messig ikke framstår som en IGD (noe som i forbindelsene med Canal Digital-boksene kan være en stor fordel hvis det er snakkom IPTV). Naturligvis også en mulighet å slå av UPnP også på sekundærruteren, men da like greit å bare bruke AP-mode slik at alt fikses i ett.

Samme SSID her kan by på problemer når det ikke er snakk om en Mesh-løsning. Hvis man her f.eks. flytter seg rundt, kan f.eks. med en mobil, kan den fort bli "sticky" i forhold til det ene nettverket den er tilkoblet, slik at man manuelt må svitsje den over til det andre nettet. Det blir litt mer problematisk når det er samme SSID. Problemet kan imidlertid løses hvis han har en revisjon av RT-AC66U med støtte for AI Mesh.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...