foenix Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 Jeg fikk problemer med å starte bilen Lørdag kveld etter at den hadde stått parkert en liten stund. Det første som skjedde var at starteren gikk tregt og lysene i panelet ble borte en stund før det startet opp igjen. Etter dette så ville ikke starteren slå inn i det hele tatt. Jeg prøvde med starthjelp og banke på startmotoren uten at noe skjedde. Er det noen som vet om startmotoren har egen sikring som kan være røket? Bilen er en Ford S-Max som har gått ca. 75000 km. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 Hva betyr starthjelp her? Det høres ut som du ikke har nok strøm, og om batteriet ditt er helt dødt så blir det til en stor last i systemet. Har du tilgang på multimeter? Hva er spenning på batteriet? 1 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 Hvis det er litt lys så er det åpenbart ikke en sikring. Fremstår som at du rett og slett har flatt batteri. Svært mange bruker "starthjelpere" og kabler feil. Samtlige av disse små starthjelpere må stå tilkoplet en noen minutter før man forsøker å starte, og majoriteten av dem er rett og slett søppel. Det finnes noen som fungerer, men de må lades opp mellom hvert forsøk fordi de rett og slett ikke klare å lagre nok energi. Et helt vanlig startbatteri er typisk 750 Wh eller mer, mens disse små boksene har gjerne bare 50 Wh. Selv om de påstår at de kan dytte ut 20 000 mAh, så er dette som regel ren juks når man ser på kablene. En helt vanlig motor trenger uansett betydelig mer. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 11. august 2018 Forfatter Del Skrevet 11. august 2018 Hva betyr starthjelp her? Det høres ut som du ikke har nok strøm, og om batteriet ditt er helt dødt så blir det til en stor last i systemet. Har du tilgang på multimeter? Hva er spenning på batteriet? Starthjelp betyr at jeg prøvde med bruk av kabler fra en forbipasserende bil samt servicemannen fra Falck som tauet bilen til verksted. Det var lys i frontlysene og panelet, men starteren slo ikke inn. Tidligere på dagen hadde jeg en episode der jeg skulle sette vinduene på gløtt og da jeg skulle slå på tenningen for å få til dette så dro jeg nøkkelen litt for langt og bilen gjorde et byks fremover mens håndbrekket var inne. Kan dette ha overbelastet startmotoren eller reléet på noen måte? Jeg klarte imidlertid å starte bilen opp 2 ganger etter dette, men den tredje gangen gikk det ikke. Bilen står nå utenfor verkstedet, men jeg kan alltid stikke oppom der før de åpner mandag og fikse det selv dersom jeg finner en mulig løsning. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 11. august 2018 Forfatter Del Skrevet 11. august 2018 En annen ting er at tilkoblingen til +polen var litt løs og jeg strammet denne i ettertid, men det så heller ikke ut til å hjelpe. Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 12. august 2018 Del Skrevet 12. august 2018 Sjekk spenning på batteriet. Er det vedlikeholdsfritt, hvis ikke så sjekk vannivå. Du kan prøve å rengjøre koblingene, i tilfelle de kan ha irret. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 13. august 2018 Forfatter Del Skrevet 13. august 2018 En annen ting som skjedde samtidig, var at strømmen til sigarettutaket og kupébelysningen også ble borte. Kan dette ha noen sammenheng ved at det styres av samme enhet i det elektriske systemet? Lenke til kommentar
Syver1949 Skrevet 17. august 2022 Del Skrevet 17. august 2022 Det første en gjør er å bruke en startkabel fra - pol til gods ( på karosseri eller motor) prøv å starte. Hvis dette funker er det jordingspunktet som er for dårlig kontakt på. Reparer eller lag en ny jording med en god kabel ( 35/50 mm2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. august 2022 Del Skrevet 17. august 2022 26 minutes ago, Syver1949 said: Det første en gjør er å bruke en startkabel fra - pol til gods ( på karosseri eller motor) prøv å starte. Hvis dette funker er det jordingspunktet som er for dårlig kontakt på. Reparer eller lag en ny jording med en god kabel ( 35/50 mm2 Nei, det første en gjør er å sjekke datoen på det innlegget en svarer på .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå