Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er bilselgere en døende rase?


Darkbill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

"Ikke bruke" og "bruke mindre" er fullgode definisjoner på sparing:

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=spare&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge

 

Om man ikke har brukt, eller har brukt 100000,- mindre enn hva man kunne ha gjort har man m.a.o spart 100000,-

 

Uenig, og jeg går utifra at du forstår poenget mitt. Du sparer ikke 20 kroner fordi et eple koster 100 og du kjøper en pære for 80. Eplet koster fortsatt 100 og pæra er bare verdt 80.

Lenke til kommentar

Uenig, og jeg går utifra at du forstår poenget mitt. Du sparer ikke 20 kroner fordi et eple koster 100 og du kjøper en pære for 80. Eplet koster fortsatt 100 og pæra er bare verdt 80.

Du kan være uenig med definisjonene så mye du bare orker. Det har du all rett til. Du tar fortsatt feil.

Man har spart 20 kroner om man kunne bruke 100 men endte opp med å bruke 80.

Edit: At det er feil å sammenligne nye og brukte biler, og dertil irrelevant å sammenligne det igjen med epler og pærer, endrer ikke på det faktum at Dubious sparte penger.

Endret av det
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Du kan være uenig med definisjonene så mye du bare orker. Det har du all rett til. Du tar fortsatt feil.

Man har spart 20 kroner om man kunne bruke 100 men endte opp med å bruke 80.

Edit: At det er feil å sammenligne nye og brukte biler, og dertil irrelevant å sammenligne det igjen med epler og pærer, tar ikke bort det faktum at man sparer penger.

 

Jeg tar feil? Du mener altså at å sammenligne prisnivået på en fabrikkny bil med en bruktbil som har gått 9.000 kilometer er en helt fair sammenligning? Du har altså ikke forstått poenget mitt.

 

En nybil har ikke blitt kjørt av andre. Det har en bruktbil.

En nybil er ikke registrert på noen andre før deg. Det er en bruktbil.

En nybil har ikke blitt kjørt av et ukjent antall personer før du overtar den. Det har en bruktbil.

En nybil har ikke stått ute uten beskyttelse og blitt brukt i trafikk. Det har en bruktbil.

En nybil har nye dekk. Det har ikke en bruktbil.

 

Allikevel er det altså "spart" penger på en bruktbil? Nei, du har betalt akkurat det bilen er verdt. Du har kjøpt et annet objekt med helt andre forutsetninger enn hva objektet som er dyrere har.

 

Du kan jo prøve å fullfinansiere en bil med spareargumentet - se om en bank er villig til å gi deg 400.000 i lån med pant i bilen på en bil verdt 300.000, du har jo tross alt "spart" 100.000,- på å kjøpe den brukt.

 

Hadde du gått til to forhandlere og bedt om et tilbud på en nybil der det ene tilbudet var 100.000,- billigere enn det andre så kunne jeg sagt at man hadde spart 100.000 på å velge det billigste tilbudet. Om du derimot får tilbud av en forhandler på en nybil og en annen på en bruktbil med 9.000 kilometer på klokka så synes jeg ikke det er riktig å si at du har spart noe som helst, da har du helt andre forutsetninger på det billigste tilbudet og det er derfor 100.000 lavere.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Først eier på bilen er meg

En bil skal tåle å stå ute..

Jeg hadde 100k i egenkapital og resten er finansiert av forhandler, til nybilrente

Dekkene var nye

 

Men nå var det vel ikke dette tråden handlet om..

 

Jada, men da er ikke bilen ny. Da er den brukt, og derfor billigere. Egenkapital har ingenting med saken å gjøre. Heller ikke hvorvidt en bil "tåler å stå ute" eller ikke. Har de byttet dekk på bilen etter 9.000 kilometer altså?

Lenke til kommentar

Disse konfiguratorene er ikke gode nok, de støtter ikke alt. De gir ikke noe faktisk inntrykk av hvordan bilen vil bli i virkeligheten.

De støtter ikke alt utstyr, eksempelvis vil ikke et egendefinert Designo-interiør være mulig å velge i konfiguratoren.

Konfiguratoren mangler også evnen til å komme med gode råd. 

 

De mangler et eget felt for pruting.

 

Nettopp dette er jo en viktig ting ved kjøp av både ny og brukt bil.

 

Nå ble denne tråden splittet ut og jeg siktet først og fremst til bruktbilforhandlere. Mange biler i alle prisklasser har lite informasjon sammen med teksten ring for info. Jeg vil slippe å kjøre gjennom halve Norge og ringe hit og dit for å finne bil. Vil gjerne se hele serviceheftet, utstyrsliste med koder, ordentlig gode bilder samt god beskrivelse av historikk, dekk, størrelse osvosv.

Serviceheftet eksisterer jo ikke lenger på en god del biler, men utstyrsliste osv burde det vært kurant å legge ut.

Dog tror jeg de fleste bilforhandlere rett og slett ikke er i stand til å ta gode bilder.

 

Bare så min opprinnelige kommentar er oppklart. Nybil er jo noe annet, og jeg nevnte jo aldri man skulle fjerne fysisk butikk. Men at bilforhandlere er alt for dårlig markedsført på nett. Før i tiden kjørte man rundt og kikka på bilen. Nå kikker man på Finn og nettsider til folk og skal se så mye som mulig der før man drar til selve butikken. Der kommer nok en del butikker til å gå på en smell snart tror jeg hvis de ikke fikser nettsider innen noen år med ny generasjon kunder.

Før i tiden fant vi bilen i Motorbørsen, så ringte vi selger for å høre om tilstanden før vi dro og så på den..

Lenke til kommentar

Jada, men da er ikke bilen ny. Da er den brukt, og derfor billigere. Egenkapital har ingenting med saken å gjøre. Heller ikke hvorvidt en bil "tåler å stå ute" eller ikke. Har de byttet dekk på bilen etter 9.000 kilometer altså?

Tipper de bruker dekkene på en annen demobil

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er vel trenden at biler blir sett på som reine bruksgjenstander, en veldig stor del av de som er i ferd med og bli bilister ikke har noe forhold til det og skal bare ha ett kjøretøy for transport fra a til b. Er vel endel undersøkelser som viser at for unge kan en mobil være langt mere status en enn bil. Hvis denne trenden holder seg kan man jo bestille bil på nett. Jeg har engang bestilt bil pr faks, ikke møt selgeren for jeg hentet bilen etter 3 mnd venting. Fungerte helt greit og var veldig effektivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror privateide biler kommer til å dø ut, og dermed vil også salg av biler til privatmarkedet forsvinne.

 

Dersom autonome biler/busser kommer for fullt, så vil "all" transport bli utført av store drosjeselskaper.

Pris pr. km. vil være ekstremt mye lavere ved å benytte dette som en tjeneste kontra det å eie sin egen bil.

 

Om dette er ti år inn i fremtiden eller femti år inn i fremtiden er jeg dog usikker på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror privateide biler kommer til å dø ut, og dermed vil også salg av biler til privatmarkedet forsvinne.

 

Dersom autonome biler/busser kommer for fullt, så vil "all" transport bli utført av store drosjeselskaper.

Pris pr. km. vil være ekstremt mye lavere ved å benytte dette som en tjeneste kontra det å eie sin egen bil.

 

Om dette er ti år inn i fremtiden eller femti år inn i fremtiden er jeg dog usikker på.

Problemet her er jo at i det du skal gå helt over på noe som kjører av seg selv så må du forby folk å kjøre selv, og hvem skal så håndheve dette når politiet heller ikke kan kjøre selv?

Lenke til kommentar

Problemet her er jo at i det du skal gå helt over på noe som kjører av seg selv så må du forby folk å kjøre selv, og hvem skal så håndheve dette når politiet heller ikke kan kjøre selv?

Politiet blir jo transportert rundt i selvkjørende biler de også( selv om de også kommer til å ha biler som kan kjøres manuelt for spesielle situasjoner. Utrykning kan skje over parker, gangstier, åkere++)

 

Det blir nok ikke forbudt å kjøre selv, men det blir sikkert stadig nye krav til sjåførene og bilene som gjør at man til slutt ikke orker/har råd til å beholde kjøreretten.

 

Folk vil også bli redde/skeptiske til manuellebiler når de autonome blir vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis så blir dette etter min tid, siden jeg ikke liker start/stopp eller automatiske vindusviskere

Liker heller ikke keyless og startknapper

Kjøpte heldigvis bil før det ble standard

Liker du drosjer, buss, tog eller å sitte på med en kompis?

Din jobb blir jo bare å sette deg inn og å gå ut igjen..

Lenke til kommentar

Men vi ungdom klarer google slik ;)

 

Jeg har svært lite peil på bil, men alt anna jeg har en interesse for klarer jeg absolutt å opparbeide meg en større kunnskap på hjemme foran dataen enn den jevne selger klarer gi meg på butikken.

Men du klarer ikke å google en prøvekjøring. En ting er at selgere flest er middelmådige, men man må faktisk prøve bilen for å finne ut om man vil trives i den..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...